Článek
Má tvary retro formule, ale zároveň je brutálně futuristický. Renault jej popisuje jako laboratoř na kolech, která je určena pro testování nových technologií, materiálů a inovací. Filante Record 2025 navazuje na své bratry typu 40 CV des Records (1925), Nervasport des Records (1934) a Étoile Filante (1956).
Tentokrát automobilce ovšem nejde o rychlost. Tak co má 5,12 metru dlouhý a 1,19 metru vysoký aerodynamický prototyp řešit? Účinnost a efektivitu, tedy kolik kilometrů elektroauto zvládne ujet na jedno nabití.
Jeho účel z něj přímo srší! Stačí se podívat na celkové tvary, kulaté LED osvětlení, tvarované nárazníky nebo zakázkové 19palcové obutí značky Michelin speciálně vyvinuté pro minimální valivý odpor.
Futuristický kokpit inspirovaný letectvím nese prvky z formule 1, zastavěný volant vypadá jak ovladač z herní konzole, ergonomické sedadlo působí spíš jako lehátko. A co je nejzajímavější? Celé řízení je ovládané po drátě (není fyzicky spojen volant a kola), proto se při otevření stříšky zvedá rovněž celá soustava s volantem. A to usnadňuje nastupování.
Prototyp je velmi lehký, váží asi jednu tunu včetně 600kg baterie, čehož bylo dosaženo nasazením uhlíkových vláken, hliníku a speciální hliníkové slitiny užívané v 3D tisku.
Když jsme u toho trakčního akumulátoru, tak ten má kapacitu 87 kWh, což odpovídá balíčku zastavěnému v sériovém crossoveru Renault Scenic E-Tech. Jen ve Filante Record 2025 jsou články umístěné jinak a v karbonovaném obalu.
Laborka Filante Record 2025 se poprvé veřejně představí na autosalonu Rétromobile v Paříži 5. února. V akci pak prototyp uvidíme už o pár dní později, kdy Renault provede první ostré testy. Na jaře model ještě zamíří do aerodynamického tunelu na doladění, takže je možné, že se už letos dočkáme nějakého toho rekordu. Navíc se otestované technologie mohou dostat i do sériových aut, ostatně totožně to dělá třeba i francouzská značka DS Automobiles.