Článek
Koncern Stellantis aktuálně čítá 14 nebo 15 značek. Není totiž stále oficiální, jestli čínský Leapmotor, kde má právě Stellantis většinový podíl, už patří do rodiny. Tak či onak se nováček působící v Číně chystá na evropský trh se dvěma elektrickými modely. Jeden půjde po krku Dacii Spring a druhý zaútočí na Teslu Model Y.
Leapmotoru T03 se přezdívá čínský maluch, protože se pro Evropu rodí v závodě Stellantis v Polsku. Díky délce 3,6 metru jde o přímého rivala modelů Dacia Spring, Citroën ë-C3 nebo Fiat Panda.
O pohon vozu se stará jeden elektromotor naladěný na výkon 95 koní a točivý moment 158 Nm. Trakční akumulátor evropského modelu má kapacitu 37,3 kWh, což by mělo vystačit na papírový dojezd 265 km podle normy WLTP.
Standardem je 8palcový digitální přístrojový štít, 10,1palcový displej infosystému, panoramatické střešní okno, zadní kamera a povinné asistenční systémy.
Základní cena už byla ohlášena. Elektromobil T03 stojí 18 900 eur, což dělá v přepočtu 475 000 Kč. Spring u nás mimochodem začíná od 419 900 Kč.
Čínský Model Y
Druhým EU koněm stáje Leapmotor od Stellanisu je v Číně vyráběné SUV pojmenované C10. S délkou 4 740 mm útočí na populární Teslu Model Y, a to rovněž výkonem 215 koní, točivým momentem 320 Nm a trakčním akumulátorem o kapacitě 69,9 kWh, díky čemuž C10 ujede až 420 km na jedno nabití dle WLTP.
K dispozici jsou dva výbavové stupně, kdy obě varianty nabídnou digitální kokpit s úhlopříčkou 10,25 palce a obrazovku infosystému o velikosti 14,6 palce. Mezi další prvky výbavy patří bezdrátová nabíječka mobilů, ambientní osvětlení, panoramatické střešní okno, autonomní řízení druhé úrovně nebo až 17 asistenčních systémů.
Cena novinky je 36 400 eur, což dělá v přepočtu 915 000 Kč. Tesla Model Y se u nás prodává od 1 094 900 Kč.
Češi mají smůlu
Oba modely do konce roku 2024 postupně zamíří do Belgie, Francie, Německa, Řecka, Itálie, Lucemburska, na Maltu, do Nizozemska, Portugalska, Rumunska, Španělska, Švýcarska a do Spojeného království.
Až se Leapmotor usadí v Evropě, plánuje další expanzi na Střední východ (Izrael a zámořská francouzská území), do Afriky, Asie a Tichomoří (Austrálie, Nový Zéland, Thajsko, Malajsie) nebo Jižní Ameriky (Brazílie a Chile). Česko, Polsko ani Slovensko v plánech zatím nejsou.
Každopádně s predikcí velkých úspěchů mladé čínské značky v EU jsme opatrní, protože na poli evropské elektromobility zatím výrazně boduje víceméně jen Tesla a ostatní značky jsou daleko za ní. Baterkový maluch nebo další z pokusů o sesazení veleúspěšného Modelu Y nejspíš kartami nezamíchají. Ale kdoví, trhy jsou mnohdy nevyzpytatelné.