Hlavní obsah

Unikátní český monstrhasičák Titan míří do služby! Pancéřovaný speciál Tatra ochrání i před výbuchem, vybrali si ho na Slovensku

Foto: Tatra

Slovenští hasiči si nedávno převzali rovnou tři české automobily Tatra Force 8 × 8 v provedení Titan. Jde o speciály CZS 40 s pancéřovanou kabinou, díky čemuž mohou sloužit i v extrémně rizikovém prostředí nebo těžce dostupném terénu. A co víc, Titan posádku ochrání i ve chvílích, kdy se situace ošklivě pokazí.

Článek

Slovenští hasiči dostali novou a nutno říct, že unikátní techniku. Konkrétně jde o tři české velkoobjemové cisterny CZS 40 Titan (cisternová zodolněná stříkačka) s pancéřovanými kabinami.

Auta budou operovat všude tam, kde je nebezpečno. Velmi nebezpečno. Konkrétně jde například o chemické provozy, sklady s vysokotlakými nádobami či nebezpečnými látkami nebo lesní požáry.

Základ Titanu tvoří Tatra Force s pohonem 8 × 8, která sjela z výrobní linky Tatrovky. O hasičskou nástavbu a technologie se pak postarala firma THT Polička. Samotnou pancéřovanou čtyřdveřovou kabinu dodala společnost Tatra Defence Vehicle.

Foto: Tatra

Titan poslouží všude tam, kde je velmi nebezpečno.

Její gros tkví v tom, že pojme čtyři členy posádky a nabídne odolnost jak proti projektilům vypáleným z palných zbraní, tak proti explozi do síly ekvivalentu 6 kg TNT. Kromě toho kabina disponuje systémy ochrany před účinky chemických, biologických, radioaktivních a dalších toxických látek včetně následků po použití zbraní hromadného ničení.

Podvozek Titanu má čtyři řiditelné nápravy a centrální dohušťování pneumatik. Kola pak pohání šestiválcový turbodiesel Cummins o výkonu 507 koní ve spolupráci s automatickou převodovkou Allison 4500R.

Cisterna pojme 12 tisíc litrů hasebních látek a požár jimi likviduje prostřednictvím dvou dálkově ovládaných proudnic (stříkačka). Jednu najdete vpředu na nárazníku a druhou nahoře na nástavbě. Kompletní rozhled do okolí pak zajišťuje kamerový systém.

Modely CZS 40 Titan už několik let provozuje hasičský záchranný útvar v Hlučíně, Jihlavě i Zbirohu, a to na základě zkušeností ze zásahu v muničním skladu Vrbětice, kde to odmakal stařičký SPOT 55. Tyto později nakoupené speciály pak vyjely do ostré akce například během lesního inferna v Hřensku v roce 2022.

Tímto však krasojízda Tatry nekončí, jelikož si Slováci objednali ještě 7 velkoobjemových cisteren CV-40 na podvozku Tatra Force 10 × 10. To dokazuje, že naše tatrovácké speciály zkrátka fungují. Jen se podívejte ZDE, ať vidíte, kolik specifických strojů umíme postavit a kde všude slouží.

Načítám