Hlavní obsah

V Číně se rozhodli, že ambiciózní BYD bude lídrem elektromobility doma i v Evropě. A napumpovali do něj obrovský balík

Foto: BYD

V Číně fungují věci trochu jinak než u nás. Když tamní vláda rozhodne, že za půl roku bude na zelené louce stát letiště, tak do půl roku prostě stojí a funguje. To samé výstavba silnic, která v této asijské zemi jede zběsile naplno. Není proto divu, co se stalo poté, když se Peking rozhodl, že automobilka BYD bude lídrem v rámci elektromobility…

Článek

Je rozhodnuto. Lídrem elektromobility v rámci čínských značek má být ambiciózní BYD (Build Your Dreams) a tím pomoci Pekingu ovládnout automobilové pole „čistých“ alternativních pohonů. Jak toho chce Čína dosáhnout? Podobně jako Evropa při navyšování podílu prodejů elektromobilů – dotacemi.

Podle poslední studie německého Institutu pro světovou ekonomiku získal BYD od čínské vlády v přepočtu nejméně 86 miliard korun celkově na podporu a rozvoj elektromobility a všeho kolem ní, a to nejen v Číně, ale i na export pro EU.

A to není jediná dotace, ze které BYD profituje, protože ještě těžil a těží z podpor pro lokální výrobce baterií a z dotací na koupi elektrovozu pro koncové klienty.

Tyto všechny zprávy přicházejí v době, kdy se Evropská komise blíží k závěru svého vyšetřování ohledně nespravedlivé podpory čínských značek čínskou vládou na evropském trhu, jehož výsledkem mohou být represivní cla na čínské automobily ve výši až 25 %.

Foto: BYD

Číňané ovšem mají na represivní cla lék. Staví v Evropě fabriky nebo zde auta budou kompletovat.

Tím chce Evropská komise narovnat podmínky na evropském trhu, protože jediným vážným konkurentem pro Čínu v EU v rámci elektromobility je severoamerická Tesla, která vydělává jak na prodeji aut, tak na prodeji „emisních kreditů“.

Ostatní výrobci nestíhají, nicméně mnohdy hlasitě ukazují na to, že čínská podpora domácích značek je nejméně tři- až čtyřikrát vyšší než podpora výrobců v zemích EU. Evropská unie sice v rámci „boje proti čínským elektromobilům“ zřídila podpůrný fond ve výši cirka 100 miliard, jenže ten je pro všechny a nejen pro jednu automobilku jako v případě BYD.

Cenová válka nicméně neřádí jen u nás v Evropě, ale i v Číně, potažmo se smráká také nad Spojenými státy americkými, kam vybrané silné čínské značky rovněž chtějí expandovat. A hádejte, čím se budou podbízet? Jako všude. Cenou, výbavou, garancemi, na což mnoho Američanů prostě uslyší. Paradoxem ovšem je, že BYD s osobními auty do USA nechce. Prý je to příliš komplikované.

Foto: Zeekr

Třeba takový Zeekr by rád do Ameriky. A že to myslí vážně? To dokazují i obrovské finanční injekce od investorů.

Připomeneme, že BYD na dotacích vyrostl, sice začínal jako výrobce baterií a investoval obrovské finance do elektromobilů a plug-in hybridů, nicméně jeho masivní rozmach začal až s dotacemi na nákupy elektroaut.

Dnes jde o korporát s čistým loňským ziskem činícím téměř 100 miliard korun, který nad Evropou krouží také s potenciálně levným elektromobilem Seagull, jehož cena je v přepočtu okolo 220 000 Kč.

Nakonec tu máme určité pokrytectví západních automobilek, které na jednu stranu brojí proti Číňanům a na tu druhou s nimi uzavírají výhodná partnerství, kupují od nich baterie a rádi své vozy prodávají na obrovském čínském trhu.

Možná, že přehnaný strach z čínských elektromobilů by prostě jen vyřešil jejich všeobecné nenucení a přehodnocení zákazu prodeje automobilů produkujících emise (od 2035). On by totiž celou situaci pak rozlouskl trh a dal zejména západním výrobcům víc času na to, aby přestali slibovat hory doly a na trh pak museli uvádět průměrné elektromobily na podprůměrných platformách, ale místo toho udělali něco, co bude lidi reálně zajímat a možná to ani nemusí mít elektromotor. Ono, Tesla je zatím jen jedna

Načítám