Článek
Vědecký tým britské University of Southampton se zaměřil na potenciální nebezpečí související s auty, které je jen minimálně regulované a skoro se o něm nemluví, přesto může být nebezpečnější než emise naftových motorů.
Řeč je o polétavé rzi, někdy též nazývané jako brzdový prach. A asi už tušíte, odkud poprašek vane… Univerzita zkoumala prach, který vzniká opotřebováním brzdových kotoučů a destiček a usazuje se zpravidla na kolech samotných. Následnou analýzou zjistila, že vybrané druhy brzd mohou být pro naše zdraví obzvlášť nebezpečné.
Vědci zkoumali čtyři typy brzdových destiček – organické, nízkokovové, polokovové a keramické. Po shromáždění brzdového prachu z každého typu jej vystavili buňkám podobným těm, které se nacházejí v lidských plicích.

Výzkum varuje především před dvěma typy brzdových destiček.
Výsledky ukázaly, že destičky organické a keramické způsobují (především kvůli zvýšené koncentraci mědi) vysokou úroveň oxidačního stresu. To je jev, kdy je v těle příliš mnoho nestabilních molekul a zároveň nedostatek antioxidantů, které by jich dokázaly organismus zbavit. Oxidační stres může vést k poškození buněk a tkání a dle statistik způsobí po celém světě až čtyři miliony úmrtí ročně.
Stejný tým porovnal výsledky s dřívějšími analýzami, v nichž se věnoval spalovacím motorům. A zjistilo se, že brzdový prach může být dokonce škodlivější než emise naftových motorů. Přitom právě tolikrát zmiňovaná škodlivost dieselů vedla ke zpřísnění emisních limitů a nakonec i výraznému poklesu zájmu o tento druh pohonu.

V elektromobilu sice brzdy nedostávají takový zápřah, strasti s brzdovým prachem se však týkají i jich.
Jenže zatímco diesely (vlastně všechny spalovací motory) se řeší dost intenzivně, škodlivosti brzdového prachu se věnuje jen minimální pozornost. I proto výzkumníci vyzývají k „cílené legislativě pro ochranu veřejného zdraví“.
Dobrou zprávou je alespoň to, že dnes nejoblíbenější typ polokovových brzdových destiček tak škodlivý není. Přesto bychom problematiku neměli podceňovat. „Tento výzkum má důležité důsledky pro zdraví a budoucí politiku. I když v budoucnu přejdeme z naftových a benzinových aut na elektromobily, emise částic z jiných než výfukových plynů tu zůstanou,“ varuje vedoucí projektu Matthew Loxham.
Elektromobily sice k brzdění využívají primárně rekuperaci elektromotorů, ale zároveň jsou těžší. Takže když už musí brzdit tradičními brzdami, mohou generovat více brzdového prachu. Podle Loxhama jsou však na tom elektroauta za celý životní cyklus lépe než tradiční spalováky.