Hlavní obsah

Studie varuje: Tohle je ještě škodlivější než emise nafťáků! Na autě to vozíme všichni, přesto se o nebezpečí skoro nemluví

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Nejnovější výzkum britské univerzity v Southamptonu varuje před automobilovým strašákem, který může být pro naše zdraví škodlivější než tolik propírané diesely. A ano, na autě ho máte i vy.

Článek

Vědecký tým britské University of Southampton se zaměřil na potenciální nebezpečí související s auty, které je jen minimálně regulované a skoro se o něm nemluví, přesto může být nebezpečnější než emise naftových motorů.

Řeč je o polétavé rzi, někdy též nazývané jako brzdový prach. A asi už tušíte, odkud poprašek vane… Univerzita zkoumala prach, který vzniká opotřebováním brzdových kotoučů a destiček a usazuje se zpravidla na kolech samotných. Následnou analýzou zjistila, že vybrané druhy brzd mohou být pro naše zdraví obzvlášť nebezpečné.

Vědci zkoumali čtyři typy brzdových destiček – organické, nízkokovové, polokovové a keramické. Po shromáždění brzdového prachu z každého typu jej vystavili buňkám podobným těm, které se nacházejí v lidských plicích.

Foto: Jan Majurník

Výzkum varuje především před dvěma typy brzdových destiček.

Výsledky ukázaly, že destičky organické a keramické způsobují (především kvůli zvýšené koncentraci mědi) vysokou úroveň oxidačního stresu. To je jev, kdy je v těle příliš mnoho nestabilních molekul a zároveň nedostatek antioxidantů, které by jich dokázaly organismus zbavit. Oxidační stres může vést k poškození buněk a tkání a dle statistik způsobí po celém světě až čtyři miliony úmrtí ročně.

Stejný tým porovnal výsledky s dřívějšími analýzami, v nichž se věnoval spalovacím motorům. A zjistilo se, že brzdový prach může být dokonce škodlivější než emise naftových motorů. Přitom právě tolikrát zmiňovaná škodlivost dieselů vedla ke zpřísnění emisních limitů a nakonec i výraznému poklesu zájmu o tento druh pohonu.

Foto: Michal Jirák

V elektromobilu sice brzdy nedostávají takový zápřah, strasti s brzdovým prachem se však týkají i jich.

Jenže zatímco diesely (vlastně všechny spalovací motory) se řeší dost intenzivně, škodlivosti brzdového prachu se věnuje jen minimální pozornost. I proto výzkumníci vyzývají k „cílené legislativě pro ochranu veřejného zdraví“.

Dobrou zprávou je alespoň to, že dnes nejoblíbenější typ polokovových brzdových destiček tak škodlivý není. Přesto bychom problematiku neměli podceňovat. „Tento výzkum má důležité důsledky pro zdraví a budoucí politiku. I když v budoucnu přejdeme z naftových a benzinových aut na elektromobily, emise částic z jiných než výfukových plynů tu zůstanou,“ varuje vedoucí projektu Matthew Loxham.

Elektromobily sice k brzdění využívají primárně rekuperaci elektromotorů, ale zároveň jsou těžší. Takže když už musí brzdit tradičními brzdami, mohou generovat více brzdového prachu. Podle Loxhama jsou však na tom elektroauta za celý životní cyklus lépe než tradiční spalováky.

Měla by se v budoucnu zpřísnit pravidla týkající se škodlivosti brzd?
Když se řeší motory, mají se řešit i brzdy!
77 %
Určitě ne.
23 %
Celkem hlasovalo 2299 čtenářů.
Načítám