Článek
Vzpomínáte si na časy, kdy představování nových mercedesů od divize Mercedes-AMG přinášelo další luxusní bestie s charakteristickým osmiválcovým (či dokonce dvanáctiválcovým) řevem? Ty už jsou minulostí, protože elektromotory dnes nahrazují i nejsilnější spalovací motory a na elektrickou vlnu se naladili i v Affalterbachu, když se v září 2021 vrhli do světa elektromobilů s Mercedesem-AMG EQS. Na něj teď navazují i menším Mercedesem-AMG EQE.
Nový Mercedes-AMG EQE vychází ze standardního elektrického EQE a spojuje eleganci luxusnějších modelů značky s agresivnějším stylingem divize AMG, podtrhujícím sportovní náturu auta. I čistě elektrický sedan má pro AMG typická svislá žebra masky chladiče, upravené průduchy v nárazníku, nová kola a malý spoiler a difuzor na zádi.
Vylepšení od AMG jsou vidět i v interiéru s novými sportovními sedadly, novým volantem s plochou spodní částí a novým červeným lemováním na palubní desce a dveřích, přičemž sportovnější dojem podporují i červené bezpečnostní pásy. V multimediálním systému jsou nově specifické funkce pro AMG a v interiéru nechybí ani přehrávání zvuku motoru AMG Sound Experience, závislé na zvoleném jízdním režimu.
Tím nejdůležitějším na mercedesech od AMG nadále zůstává až extrémní síla. Divize vybavila sportovní EQE standardním pohonem všech kol 4Matic se dvěma elektromotory s upraveným vinutím, specifickým měničem napětí a dalšími vylepšeními pro dosažení vyšších výkonů. Základní EQE 43 4Matic vyvine kombinovaných 476 koní (350 kW) a 858 Nm, silnější EQE 53 4Matic+ vyvine až 626 koní (460 kW) a 950 Nm, přičemž s volitelným balíčkem Dynamic Plus zesílí na 687 koní (505 kW) a umí krátkodobě vyvinout až 1 000 Nm.
Elektrické EQE po vylepšení divizí AMG v nejrychlejším provedení akceleruje z 0 na 100 km/h za 3,3 sekundy při použití nejdynamičtějšího jízdního režimu Race Start. V normálním režimu je pomalejší, ale pořád akceleruje na stovku za solidních 3,5 sekundy. Nejnižší maximální rychlost slabšího EQE 43 4Matic je 210 km/h, silnější EQE 53 4Matic+ standardně jezdí nejvyšší rychlostí 220 km/h a s balíčkem Dynamic Plus umožňuje bleskové přesuny po německých dálnicích rychlostí až 240 km/h.
Inženýři AMG navíc EQE snížili o 15 milimetrů, vylepšili i přední čtyřprvkové a zadní víceprvkové zavěšení kol, zesílili nejvíce namáhané komponenty a vsadili na adaptivní vzduchový podvozek AMG Ride Control+ s nastavitelnou sílou tlumení. Sportovní podvozek od AMG pracuje přesněji než ten standardní a zadní náprava je spojena s karoserií tužším uložením s nižšími vůlemi, což podle divize AMG vytváří přesnější jízdní vlastnosti.
Všechna vylepšení spolupracují se šesti jízdními režimy AMG Dynamic Select se schopností omezovat sílu elektromotorů při zvládání komplikovaných situací – například v režimu Slippery pro jízdu na kluzkém povrchu z obou elektromotorů získáte nanejvýš 308 koní (230 kW). Příjemnější ovladatelnosti v zatáčkách napomáhá i standardní řízení zadní nápravy a opakem brutálního zrychlení jsou větší a silnější brzdy se šestipístovými brzdiči a 415milimetrovými kotouči vpředu (440milimetrovými u příplatkových karbon-keramických brzd) a obyčejnějšími jednopístovými brzdiči a 378milimetrovými kotouči vzadu.
Všechen ten výkon a rychlost ale samozřejmě ovlivní maximální dojezd – základní Mercedes-AMG EQE 43 4Matic slibuje dojezd 462 až 533 kilometrů, silnější Mercedes-AMG EQE 53 4Matic+ slibuje dojezd 444 až 518 kilometrů. U obou sportovních variant s 90,6 kWh akumulátorem je to výrazně méně než u standardního modelu, umožňujícího maximální dojezd až 660 kilometrů. S možností nabíjení výkonem až 170 kW se nicméně energie na dalších 180 kilometrů jízdy nabije za pouhých 15 minut.
A kolik za nový Mercedes-AMG EQE zaplatíte? To zatím bohužel nevíme, protože Mercedes-AMG při představení nezveřejnil oficiální ceník ani informace o očekávaném dodání vozů prvním zákazníkům. Na obojí si budeme muset počkat, přičemž na českých internetových stránkách značky zatím nenajdete ani ceník standardního Mercedesu-Benz EQE.