Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Když v roce 2018 španělský Seat oznámil, že z Cupry (toho času se tak značily jeho ostré modely) se stává samostatná automobilová značka, mnoho lidí toto rozhodnutí nechápalo. S odstupem času ale můžeme odvážný krok považovat za úspěšný. Cupra se etablovala jako svébytná automobilka a její modelové portfolio je stále rozmanitější. Našli jsme 5 věcí, které o značce možná nevíte, ale určitě stojí za zmínku!
Jak vznikla
Historie sportovních seatů se datuje na počátek sedmdesátých let. Tehdy vzniklo oddělení speciálních vozidel Seat, jehož úkolem bylo posílit povědomí značky v automobilových a motoristických soutěžích. V roce 1985 se přejmenovala na Seat Sport a krátce poté se prvně objevilo také označení Cupra.
Slovíčko Cupra (spojení slov Cup a Racing) bylo původně používáno pro označení nejostřejších variant seatů, mezi nejznámější kousky patří například Leon Cupra. V roce 2018 však došlo k významnému milníku a z Cupry se stala svébytná automobilka zaměřená na výkonné vozy. Prvním modelem v novodobé éře společnosti se stala 300koňová Cupra Ateca.
Co znamená logo
Ruku v ruce s osamostatněním značky přišel také zbrusu nový emblém. Logo Cupry je tvořeno ze dvou překrývajících se písmenek C a utváří obrácený trojúhelník. „Není to jen prosté logo, je to emblém vyjadřující pocit sounáležitosti s klanem Cupra. Design obráceného trojúhelníku vychází z postoje kmenových civilizací, z jejich odvahy a odhodlání,“ popsal tehdy Jordi Font, zodpovědný v Seatu za barvy a materiály.
Proč používá měděnou barvu
Obliba měděného odstínu je v případě Cupry logická (měď je latinsky cuprum) a její použití se tedy přímo nabízí. Barvička používaná na logu a dalších detailech auta se jmenuje Cup Copper a podle tvůrců byla vyvinuta na základě hloubkové studie provedené designérským týmem Seat. Dalším odstínem, který v souvislosti s Cuprou vídáme často, je originální matná barva Petrol Blue.
Co aktuálně nabízí
Jak už jsme říkali, po pozvolném rozjezdu přišla významná ofenziva, která přinesla několik nových modelů. Prvním vozem značky byla Cupra Ateca, prvním svébytným modelem (který nevycházel z žádného Seatu) pak crossover Formentor. Ten nedávno prošel výrazným faceliftem a dnes patří na špici prodejů.
Kromě nich dnes můžete pořídit také Cupru Leon a Leon Sportstourer, elektrický hatchback Born a nově i elektrické SUV-kupé Tavascan. To má v nejsilnější verzi až 340 koní a stovku zdolá za 5,6 sekundy.
Na co se můžeme těšit
Současná modelová nabídka je sice obsáhlá, Cupra však připravuje expanzi do dalších automobilových segmentů. Ještě letos se oficiálně představí SUV Terramar, které bude s délkou přes 4,5 metru posazeno nad Formentorem. To stále nabídne spalovací motory, vrcholem elektrifikace bude nová generace plug-in hybridu s dojezdem přes 100 kilometrů na jedno nabití.
Rozroste se také nabídka elektromobilů. V roce 2025 má na cesty dorazit odvážný městský vůz vycházející z konceptu UrbanRebel. Vize ostrého elektroprcka lákala na působivý výkon 420 koní a stovku za 3,2 sekundy. Silniční auto (pojmenované Raval) bude mít skromnější, ale pořád sympatické parametry - výkon 225 koní, stovku za 6,9 sekundy a dojezd až 440 kilometrů.
Ať už se bavíme o kouscích se spalováky nebo elektromotory, jedno je jasné - Cupra své sportovní a motoristické kořeny nezapře, naopak je na ně hrdá a vlastně na těchto základech vybudovala zbrusu novou značku. A dnes už můžeme říct, že úspěšnou, vždyť v roce 2023 dosáhla dalšího prodejního rekordu, když zákazníkům dodala přes 230 tisíc automobilů. A lze předpokládat, že letos toto číslo opět povyroste.