Článek
Není to tak dlouho, co Aston Martin téměř slavnostně oznámil nového výkonného ředitele Tobiase Moerse, který měl uplatnit své zkušenosti z vedení sportovní odnože Mercedesu, divize AMG. To se bavíme o období někdy koncem května 2020. A teď, ani ne dva roky poté, se Moers rozhodl odstoupit z vedení britské prestižní značky – začátkem května to uvedl nejstarší britský automobilový magazín Autocar.
Moersovo odstoupení má podle všeho mít prakticky okamžitou platnost, nicméně ve společnosti ještě nějaký čas pobude, a to nejméně do června, aby pomohl svému nástupci se rozkoukat a začlenit do chodu firmy.
Pokud už jste však do Gaydonu chtěli posílat životopis, tak vás asi zklameme – už teď se totiž ví, že Moersovým nástupcem bude Amedeo Felisa, který svého času byl na téže pozici, avšak u italské automobilky Ferrari. U nového zaměstnavatele však bude oficiálně zastávat roli technického ředitele
Zajímavé je, že drby se šířily už nějaký ten pátek a v kuloárech se cosi proslýchalo o Moersově odstoupení téměř od začátku roku 2022. Podle týdeníku Autocar měly být údajně příčinou průměrné prodejní úspěchy, kterým nepomohl ani odchod několika klíčových zaměstnanců z oblasti managementu.
Britská automobilka však tyto takzvané „drby“ do poslední chvíle vyvracela – a to včetně jejího předsedy, kanadského miliardáře Lawrence Strolla. Ten začátkem roku prohlásil: „Nemám ponětí, odkud tyto řeči pocházejí. Tobias si vede skvěle, není důvod, aby odcházel. Jako partnera si ho nemohu vynachválit.“
Poměrně nečekaná informace se objevila jen pár týdnů po oznámení nové strategie britské automobilky, kterou v Gaydonu nazývají příznačným a částečně dvojsmyslným názvem „Racing Green“. Jde o vizi zásadně přehodnotit pohled na výrobu vozů a jejich udržitelnější výrobu i provoz, proto tedy ta zelená v názvu. Název však nostalgicky odkazuje také na klasickou britskou závodní barvu „British Racing Green“.
OFICIAL: Amedeo Felisa, nuevo jefe ejecutivo de @astonmartin.https://t.co/xNXSzDDf5n pic.twitter.com/zmNEeMQsUY
— SoyMotor.com (@SoyMotor) May 4, 2022
První fází této strategie má podle všeho být představení nového plug-in hybridního modelu, vizuálně podobného supersportu Valhalla. Další důležitý milník v historii firmy přijde v roce 2025 – to se má představit první plně elektrický model.
Prozatím nejzlomovějším rokem by však patrně měl být 2026, neboť počínaje tímto rokem bude každý model Aston Martinu nabízet buďto plně elektrickou, nebo alespoň hybridní variantu.
Do vzdálenější budoucnosti jsou potom vyhlídky takové, že Aston Martin chce plně elektrifikovat vozy kategorie grand tourerů a SUV. Důvodem je pochopitelně snaha dosáhnout takzvané uhlíkové neutrality, a to napříč všemi výrobními procesy a dodavatelským řetězcem – a to nejpozději do roku 2039.
Je tomu téměř přesně dva roky, co se tradiční britské automobilky ujal mecenáš Stroll po jejím ohromném propadu hodnoty, přičemž sám Stroll osobně zasáhl do řady výrobních procesů a postupů za účelem zvyšování marží a celkového zisku – jeho cílem je potom udělat z Aston Martinu značku konkurující právě Ferrari, kde Felisa působil do roku 2014.
V Gaydonu by také velmi rádi vyráběli modely spadající do striktně limitovaných edic nebo i zakázkové výroby, což jsou produkty, které se v poslední době velmi dobře osvědčily právě u konkurenčních značek jako Ferrari nebo Lamborghini.
Začátkem května potom automobilka Aston Martin uvedla, že ztráty před zdaněním činily jen za první kvartál roku 2022 circa 111 milionů liber, tedy v korunách asi tři a čtvrt miliardy. Ve stejném období rok předtím přitom ztráty činily „pouze“ 42 milionů liber, tedy asi 1,2 miliardy. Vedení automobilky si slibuje, že ostřílený mazák Felisa pomůže stabilizovat chod firmy a její management.