Článek
Aby Island dohnal od roku 2018 chybějící peníze ze spotřební daně na fosilní pohonné hmoty, zavedl pro řidiče elektromobilů (BEV), plug-in hybridů (PHEV) a vodíkových vozů poplatek (daň) za každý ujetý kilometr. Ten činí u BEV a vodíku 6 islandských korun (1 Kč) a u plug-in hybridů 2 islandské koruny (0,33 Kč).
Průměrně soukromé osoby na Islandu najedou ročně 14 000 km, což znamená, že elektromobilisté a řidiči vodíkových aut ročně státu navíc zaplatí 84 000 islandských korun, tedy asi v přepočtu 13 744 českých korun. U plug-in hybridů to pak bude 28 000 islandských korun, tedy nějakých 4 581 českých korun.
Majitelé elektrik, vodíků a plug-inů musí sledovat svůj nájezd a alespoň jednou ročně jej hlásit na webových stránkách zřízených státem, přičemž výchozí stav musí nahlásit nyní, začátkem roku 2024. Platba za ujeté kilometry je vyžadovaná měsíčně.
Do roku 2025 bude podobný poplatek zaveden i pro benzinové i naftové motory, ten však nahradí daň z pohonných hmot. Podle propočtů odborníků se však očekává, že bude i tak levnější provozovat na Islandu elektromobil než spalovací vůz na benzin či naftu.
Konkrétně má být o 160 000 islandských korun (26 198 Kč) ročně dražší provoz spalovacího vozu na benzinu či naftu proti elektrickému. Tento výpočet zahrnuje průměrný nájezd 14 000 km, uhlíkovou daň, vyšší daň z přidané hodnoty, vyšší daň z vozidla a poplatky na pumpě.
Jak je to ve světě a u nás?
Systému zdanění elektromobilů se patrně nevyhnou ani řidiči v jiných zemích, jelikož státy budou muset nějakým způsobem nahradit chybějící peníze ze spotřební daně na pohonné hmoty. Ale také je dost možné, že se uvalí další poplatky na spalovací vozy a jejich paliva.
Zatím platí různé CO2 daně při registraci, potažmo provozu vozidel například v Rakousku, Belgii, Nizozemsku, ve Francii či Norsku. V Česku zatím platíme ekopoplatek při přepisu u vozidel plnících EURO 2 a nižší, nicméně mluví se o zavedení mýtného při vjezdu do centra Prahy, kde je možné, že budou elektromobily zvýhodněné.
Dalším benefitem elektroaut (a do 3/2024 i plug-inů) u nás jsou bezplatné dálnice, potažmo levnější (od 3/2024) dálnice u plug-in hybridů a výhodné parkování ve vybraných českých městech. Ovšem pozor, v Praze má tato vyhoda letos skončit.
Islandská vláda ovšem bude podporovat nákup elektrických aut různými pobídkami a dále rozšiřovat síť nabíjecích stanic. Výše vypsanými poplatky mají být investice do celkové silniční infrastruktury částečně pokryty. Ostrovní stát se tedy zdá býti průkopníkem a čas ukáže, jak úspěšným.