Článek
Výborné hodnocení, konkrétně pět hvězdiček, si z testu nezávislé organizace zvané European New Car Assessment Programme (pro nás prostě a jednoduše Euro NCAP) odnesla nová Škoda Fabia. Ve své čtvrté generaci utržila 78 % možných bodů, jinými slovy – Fabia co do bezpečnosti patří k absolutní špičce ve své třídě.
Důležitým poznatkem je potom fakt, že ve čtyřech hlavních disciplínách, které musí každé nové auto splnit, což znamená ochrana dospělých cestujících, ochrana dětí, ochrana chodců a jízdní asistenty, nešla nová Fabia v žádné z nich pod 70 %. A to je v segmentu B, tedy v oddělení takzvaných malých vozů, výtečné hodnocení.
Nová Fabia poprvé jezdí na modulární platformě MQB A0 mateřského koncernu VW, což má velký podíl na splnění zpřísněných podmínek bezpečnostních testů, které vešly v platnost v loňském roce. Přechodem na platformu MQB A0 nová Fabia převzala velkou část bezpečnostních a asistenčních systémů z vozů vyšších tříd, což se také příznivě podepsalo na konečném výsledku. Od roku 2008 navíc pětihvězdičkové hodnocení získal každý nový vůz značky Škoda.
„Pětihvězdičkové hodnocení nového vozu Škoda Fabia v testu Euro NCAP potvrzuje náš silný závazek vůči bezpečnosti našich zákazníků a všech ostatních účastníků silničního provozu,“ řekl Johannes Neff, člen představenstva Škoda Auto. „Jsme hrdí na to, že již od roku 2008 získávají všechny nové vozy Škoda po uvedení na trh nejvyšší možné hodnocení. Nová Fabia je druhým modelem v řadě, který získal toto ohodnocení po zpřísnění podmínek.“
Přestože se hodnocení rok od roku zpřísňují, přičemž k poslednímu takovému zpřísnění došlo loni, vedla si čtvrtá generace oblíbeného modelu velmi slušně. Celkem 78 % získala Škoda Fabia čtvrté generace utržením 85% hodnocení v oblasti ochrany dospělých cestujících, 81% hodnocení v ochraně dětských pasažérů, 70 % pak získala v testech ochrany chodců, při zkouškách prověřujících asistenční systémy získala potom 71 %.
Škoda Fabia v nové generaci v závislosti na výbavě disponuje až devíti airbagy, přičemž poprvé nabízí na přání také kolenní airbag řidiče a zadní boční airbagy. Bezpečné ukotvení dětských sedaček zde zajišťují integrované systémy ISOFIX a TopTether. Ty jsou jak pro sedadlo spolujezdce vpředu, tak i pro krajní zadní sedadla ve standardu.
Výše zmíněná platforma MQB A0 nepomáhá v bezpečnosti pouze po stránce vyspělých jízdních asistentů. Značnou měrou k bezpečnosti, v tomto případě té pasivní, přispívá její torzní tuhost. Tato veličina popisuje, jak velké množství síly je potřeba vykonat ke „zkroucení“ karoserie o jeden stupeň, čím vyšší sílu je potřeba vykonat, tím lépe. Ve čtvrté generaci Škody Fabia k ní přispívá zejména fakt, že 80 % použitých komponentů je z vysokopevnostní oceli, což má mimo jiné příznivý vliv i na jízdní vlastnosti.
Euro NCAP se skládá z ministerstev dopravy, automobilových klubů, svazů pojišťoven a výzkumných ústavů osmi evropských zemí. Asociace byla založena v roce 1997 a sídlí v belgické Lovani. Provádí bezpečnostní testy nových modelů automobilek, při kterých hodnotí jak pasivní, tak i aktivní bezpečnost. V průběhu let se kritéria testů postupně zpřísnila, a oproti dřívějším ročníkům se v dnešní době přikládá čím dál větší důležitost takzvané aktivní bezpečnosti, která hodnotí, do jaké míry umí vozidlo kolizím předcházet.