Hlavní obsah

Nový luxusní všeuměl Range Rover Sport ve fascinujících číslech

Foto: Jaguar Land Rover / LDITT

Na český trh právě přichází již třetí generace modelu Range Rover Sport, tedy více silničně laděná verze legendárního velkého Range Roveru. Jeden z prvních exemplářů jsme si mohli poprvé prohlédnout naživo.

Článek

Nový Range Rover Sport jsme vám už dost detailně představili v našem minulém článku při oficiální premiéře, tentokrát se na něj zaměříme z jiného pohledu – z pohledu čísel!

1 milion

Příběh modelu Sport se začal psát již v roce 2004 konceptem Stormer, který naznačil směr chystaného druhého člena rodiny Range Rover. Civilizovanější a levnější Sport se stal okamžitě hitem, za dvě generace se ho prodalo přes 1 milion kusů. Nyní přichází na trh generace třetí – má zaděláno na úspěch?

Foto: JLR

Vše začalo konceptem Range Stormer, sériový model ale nakonec nebyl tak agresivní

500 metrů

Tak dlouhý je dosvit nových Digital LED světlometů (každé tvoří 1,3 milionu mikrozrcadel s adaptivní funkcí) – nejtenčích, jaké zatím v Land Roveru použili. Krásně tak zapadají do minimalistického designu nových Range Roverů, sebevědomých off-roadů s vytříbeným stylem a spoustou efektních detailů (nemluvě o skvělé aerodynamice s koeficientem odporu pouhých 0,29!).

2 997 mm

Range Rover Sport (RRS) se může pochlubit skoro třímetrovým rozvorem, což vytváří vnitřní prostor na úrovni luxusních limuzín. Ostatně velmi luxusní je pojetí celého interiéru s velkým uplatněním jemné kůže, leštěného hliníku a dalších ušlechtilých materiálů, které do třídy prémiových aut neodmyslitelně patří. O absolutní pohodlí v kabině se stará také systém aktivně potlačující okolní hluk (například zvuk motoru) prostřednictvím reproduktorů v opěrkách hlavy, nechybí ani systém čistící vnitřní vzduch od zápachu, bakterií a alergenů.

Nová generaceMinulá generaceRozdíl
Délka4 946 mm4 879 mm+ 67 mm
Šířka2 047 mm1 983 mm+ 64 mm
Výška1 820 mm1 780 mm+ 40 mm
Rozvor2 997 mm2 923 mm+74 mm

13 palců

Digitální přístrojový štít o úhlopříčce 13,7 palce doplňuje displej dotykového infotainmentu s úhlopříčkou 13,1 palce (tedy přes 33 centimetrů), na němž běží nejmodernější verze systému Pivi Pro umožňující mimo jiné bezdrátové zrcadlení telefonu (včetně indukčního nabíjení), online funkce (data o dopravě, informace o počasí, streamování hudby apod.), over-the-air update, vzdálený přístup prostřednictvím mobilní aplikace nebo hlasové ovládání díky integrované digitální asistence Alexe.

35 %

Pokročilá konstrukce flexibilní platformy MLA-Flex umožnila nárůst torzní tuhosti karoserie o 35 % ve srovnání s předchůdcem – to představuje skvělou oporu pro nový dynamický vzduchový podvozek vybavený aktivními stabilizátory a doplněný systémem vektorování točivého momentu a inteligentním pohonem všech kol. Bez problémů si tak poradí se všemi nástrahami silnic i terénu.

Foto: JLR

Asfalt, bláto, písek nebo skály, RRS si snadno poradí s jakýmkoliv druhem povrchu

10,95 metru

Další užitečnou technickou vychytávkou je systém aktivního natáčení zadní nápravy, který ve vyšších rychlostech zvyšuje stabilitu a v těch nižších zlepšuje obratnost. Díky tomu se nový Sport může pochlubit skvělým průměrem otáčení menším než 11 metrů (méně, než má Evoque), což je na pět metrů dlouhý off-road vynikající hodnota. Manévrování také usnadňuje 360° panoramatický kamerový systém (pátá kamera je ve „žraločí ploutvi“ na střeše a vytváří obraz pro digitální vnitřní zpětné zrcátko), RRS také umí samočinně zaparkovat na zvolené místo, případně ho můžete zaparkovat prostřednictvím mobilní aplikace.

281 mm

Světlá výška 281 mm zajišťuje solidní průchodnost terénem, Sport je však navíc vybavený systémem Terrain Response 2 s celou řadou jízdních režimů, jež uzpůsobí nastavení všech systémů vozu pro daný terén – ať už jsou to skály, písek, bláto, mokro nebo sníh. Novinkou je, že si nastavení režimů můžete dále individuálně přizpůsobovat.

Terénní schopnosti RRS
Maximální světlá výška281 mm (PHEV: 274 mm)
Přední nájezdový úhel33° (29,7° pro verzi Dynamic)
Přejezdový úhel26,9° (PHEV: 24,5°)
Zadní nájezdový úhel30°

900 mm

Nový Sport dokáže brodit vodu o hloubce až 900 mm – což si sám změří sonarem. To si pochopitelně vyžádalo zásadní úpravy těsnění celé auta a především motoru. Pro trakční baterii PHEV ústrojí bezpečně uschovanou uvnitř šasi voda naopak není žádný problém.

Foto: JLR

Tohle auto se vody vážně nebojí. Co vy?

4,5 sekundy

Pod kapotou nového Sportu najdete osm různých pohonných jednotek – přeplňované třílitrové šestiválce spalující benzin (360 nebo 400 koní) nebo naftu (250, 300 nebo 350 koní) a vybavené 48V mild-hybridním ústrojím, dva benzinové plug-in hybridy (o nich si povíme něco hned v následujícím odstavci) a na vrcholu potravního řetězce je mocný twin-turbo 4,4 V8 s výkonem 530 koní, který velký RRS vystřelí na stovku za neskutečných 4,5 sekundy. To bude jízda!

Foto: JLR

Označení „Sport“ nemá v názvu náhodou

113 km

Pokud ale před burácením benzinového osmiválce preferujete spíše ticho, určitě se vám bude líbit nové plug-in hybridní ústrojí. Přeplňovaný benzinový šestiválec spolupracuje se 143koňovým elektromotorem (kombinovaný výkon je 440 nebo v silnější verzi až 510 koní), jenž čerpá energii z baterie o kapacitě 38,2 kWh (využitelná 31,8 kWh) umožňující čistě elektrický dojezd až 113 kilometrů! Nabíjet ji můžete z domácího AC wallboxu (při výkonu 7,2 kW to zabere méně než pět hodin) nebo z DC rychlonabíječky (což je záležitostí méně než hodiny díky výkonu až 50 kW).

Foto: JLR

Přes sto kilometrů na jedno nabití? To je už hodně použitelné!

Nový Range Rover Sport je skutečně fascinující stroj a nejpozoruhodnější je rozsah jeho schopností. Luxusní interiér a výbava, jízdní komfort limuzíny, dynamika sportovního auta, schopnosti off-roadu a solidní elektrický dojezd, to vše v jednom úhledném balení prémiového střihu. Není divu, že jeho cena začíná na částce kolem 2,5 milionu Kč, ale pokud si ho můžete dopřát, tak za ty prachy rozhodně stojí!

Načítám