Článek
Čínský automobilový gigant Geely (pod jehož křídla dnes patří Volvo, Smart, Lotus nebo Lynk & Co) představuje světu svou vizi baterie nové generace, která by se v brzké budoucnosti měla začít objevovat v moderních elektromobilech napříč jednotlivými značkami.
A co by to bylo za pokrokovou baterku, kdyby se nechlubila působivými parametry. Složení lithium-železo-fosfát dnes už neobvyklé není, deklarovaná výdrž 50 let nebo jeden milion kilometrů však ano. Bližší aspekty Geely neprozrazuje, ale říká, že baterie se proti současným technologiím rychleji nabíjí, lépe funguje v chladném prostředí a odolá i tvrdým podmínkám.
Geely na baterii vystřelilo, prorazilo ji osmi ocelovými hroty, ponořilo ji do slané vody a nechalo ji vystavenou intenzivnímu požáru. Baterie v tu chvíli sice přestala fungovat, ale „nezlomila“ se tak, aby způsobila další škody včetně vlastního vznícení.
Výrobce říká, že sofistikovaná baterie prodlouží životnost elektromobilu, udrží jeho zůstatkovou hodnotu, a navíc se podaří snížit emise uhlíku o více než 80 000 tun ročně. Třeba tím, že degradovanou baterku nebude nutné měnit tak často.
Bezpečnost baterky zvyšuje vnější hliníkový plášť, její výrazně lepší parametry zase přináší dnes málo vídané „lopatkové“ uspořádání, navíc s o 40 % kratšími lopatkami, než je běžné. Zatímco baterie s dlouhými lopatkami se z 10 na 80 % nabíjela při testech 26 minut, nová technologie doplní stejné množství energie za pouhých 17 minut.
Pokud se čínskému koncernu povede takovou technologii dostat do sériové produkce, schopnosti dnešních elektromobilů tím výrazně posune. Ale z minulosti víme, jak to s těmi revolučními technologiemi bývá… A tak si raději počkejme, až se horká novinka skutečně objeví na trhu. Geely totiž příchod baterie nové generace do elektroaut zatím blíže nespecifikovalo.