Hlavní obsah

Není čas šetřit: Rostoucí prodeje nových osobních aut v ČR táhnou firmy nakupující škodovky

Foto: Shutterstock / Scharfsinn

Prodej nových osobních aut v Česku za první tři čtvrtletí letošního roku meziročně vzrostl téměř o 16,5 procenta na 167 564 vozidel. Odbyt oproti loňsku rostl ve všech kalendářních měsících. Naposledy v září registrace stouply o více než 15,5 procenta na 17 208 automobilů. Prodeje letos rostou po celé Evropě. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů. I přes nárůst prodejů je odbyt nižší než před covidovou krizí. Podle odhadů bude v příštích měsících růst prodejů mírně oslabovat, stále však bude nad úrovní loňského roku. Za celý rok by se v tuzemsku mohlo prodat až 225 000 nových aut.

Článek

Jedničkou je stále Škoda Auto, která zvýšila prodej o 35,2 procenta na 58 943 vozů, druhý Hyundai rostl o 9,3 procenta na 15 619 aut a Volkswagen zvýšil odbyt o 8,8 procenta na 14 632 vozů. Následují Toyota s téměř osmiprocentním růstem a Kia, která rostla o více než pět procent. Nejprodávanějšími modely jsou Škoda Octavia (16 978), Škoda Fabia (7 837) a Škoda Scala (7 271). Modely Škoda jsou i na dalších třech pozicích prodejnosti, po nich následuje Hyundai Tucson.

Podle obchodních tříd jsou nejpopulárnější vozy SUV s 44,6 procenta. Nejoblíbenější barvou je s 31 procenty šedá, následují bílá a modrá auta. Podíl firemních automobilů na registracích byl přes 75 procent.

Z hlediska paliva vede benzin s 66,4 procenta prodejů, podíl nafty je 25,3 procenta. Podíl vozidel s alternativním pohonem, tedy elektrovozy nebo auta na plyn, činí letos 22 procent. Nejčastěji jde o hybridní vozy, které kombinují klasický a elektrický pohon, s více než 25 000 aut. Podíl čistě elektrických vozů pak od začátku roku vzrostl o 0,73 procenta a v září činil 3,38 procenta z celkových prodejů.

Registrace lehkých užitkových automobilů stouply o skoro 28 procent na 16 001 vozů. První je značka Renault s 2 394 registrovanými vozidly, následují Volkswagen a Opel. Prodej nákladních vozidel se zvýšil o 23 procent na 7 899 kusů. První je značka Mercedes-Benz s 1 603 vozy, druhé Volvo a třetí DAF. Oproti loňsku naopak klesly prodeje nových autobusů, a to o více než 44 procent na 548 vozidel. První je mezi autobusy značka Setra. Převažují dálkové a meziměstské autobusy, objednávky z městské dopravy naopak zaostávají. Klesly i registrace nových traktorů, kterých se zatím prodalo 4 530, meziročně o 8,5 procenta méně. Nejprodávanější jsou traktory CF Moto.

Kategorie motocyklů zaznamenala meziroční nárůst o 4,4 procenta na 23 269 strojů. Podle svazu prodejům svědčí zejména teplé počasí, v září vzrostly meziročně o více než 42 procent. První je značka Honda s 6 217 stroji, následují CF Moto a Yamaha.

Podle prognózy, kterou pro svaz vypracovala společnost PWC, bude růst prodejů nových aut i přes současnou negativní ekonomickou situaci v hospodářství dál růst, v příštích dvou čtvrtletích však jeho tempo nejspíš postupně zeslábne. Za celý letošní rok společnost předpokládá prodej 215 000 až 225 000 nových automobilů v Česku.

Načítám