Hlavní obsah

Nejkontroverznější auto současnosti může položit, nebo zachránit celou značku. Bude vypadat takto?

Foto: Jaguar

Jaguar chystá revoluci. Loni postupně pohřbil kompletní výrobní řadu, aby udělal místo pro něco nového, radikálního a drahého. A při představování nezačal zrovna nejlépe…

Článek

Těžko říci, co bylo víc šokující – jestli úvodní bizarní reklama s šíleně oblečenými lidmi, nebo růžový tank, co se objevil hned potom. Můžeme vás ale uklidnit, jejich účelem bylo pouze upoutat pozornost a rozpoutat diskusi. A to splnily na více než sto procent – poté, co se na značku Jaguar skoro zapomnělo, plnila titulky ve všech médiích (i když ne vždy v příznivých konotacích). Marketéři v automobilce byli nejspíš sami zaskočení tím, jaké šílenství rozpoutali.

Foto: Jaguar

Šokujícímu konceptu Jaguaru nepomohl ani fakt, že jeden ze dvou kusů byl nalakovaný v růžové barvě.

Tak se pojďme uklidnit a podívejme se na to, co Jaguar opravdu chystá. Po dekádách, kdy se vcelku neúspěšně snažila konkurovat ostatním prémiovým značkám, se britská automobilka rozhodla jít vlastní cestou (to jí šlo vždy nejlépe). Postaví proto velmi osobitá auta, která bude prodávat bohatším zákazníkům. Prostě kompletní změna pojetí značky. A elektrický šok, kterým prochází Evropa, je pro to ostatně ideálním momentem.

Ano, nové jaguary budou již pouze elektrické. V první vlně se dočkáme SUV, kupé a čtyřdveřového GT, které přímo ztělesňuje DNA značky a jehož design předznamenal koncept Type 00. Má mít výkon až 570 koní, dojezd kolem 770 km a cenovku začínající na 2,5 milionu (jde tak o soupeře pro Porsche Taycan). A mohlo by vypadat nějak takhle…

Foto: Kolesa / Nikita Chuyko

„Nic nekopírujeme“ je hlavní heslo znovuzrozeného Jaguaru a pro tuto novinku to rozhodně platí – podobné auto na silnici nepotkáte.

Jak se vám líbí? A klidně řekněte, že ne, nestyďte se. Ostatně nový Jaguar se nebude snažit zavděčit všem – prý jim stačí, když si udrží desetinu původních zákazníků čili nějakých 20 tisíc. Hledá si tržní skulinu, kde by ho nikdo moc neohrožoval, a proto jde velmi svébytnou cestou, která přitáhne jen určitý druh (movitých) zákazníků. Takové, již se touží odlišit a kašlou přitom na názor většiny.

Foto: Kolesa / Nikita Chuyko

Vážně nebude mít zadní okno? Vlastně je to docela možné, Polestar už jeden takový model poslal do výroby. Ale vůbec nechápeme, čemu by to mohlo prospět.

Jaguar tak samozřejmě stoupl na tenký led, taková míra vyhranění totiž může být dvojsečná zbraň. Nemluvě o odvážné sázce na čistě elektrický pohon – luxusní auta obvykle trápí velký pokles hodnoty a ta elektrická tím trpí ještě o trochu víc (kvůli rychlejšímu morálnímu stárnutí technologií). Pro Jaguar to tak může být jedinečná cesta k prosperitě, stejně jako hrozba konečného krachu.

Více se dozvíme už ke konci letošního roku, kdy se představí finální produkční podoba nového modelu, který v průběhu příštího roku dorazí na trh.

Související témata:
Načítám