Hlavní obsah

Lotus konečně prozradil víc o svém závoďáku. Emiru pohání šestiválec od Toyoty, její váha překvapí

Foto: Lotus

Nový projekt oznámila automobilka Lotus už vloni v září a okamžitě začala přijímat objednávky. Aktuálně mají vyprodáno na rok dopředu. Teprve teď jsme se ale o jejich závodním modelu dozvěděli podrobnosti.

Článek

Závodit s Lotusem je podobný sen jako závodit s Ferrari, jen o trochu dosažitelnější. Takže závodní stáje i nadšení soukromníci s napětím vyhlíželi nový Lotus Emira GT4. Teď ho automobilka konečně představila, a to rovnou na testovacím okruhu Hethel. Společnost mu dělal nádherný Lotusu Type 30 z roku 1965, který pohání 4,7litrový motor od Fordu.

Foto: Lotus

Lotus Type 30 byl prvním experimentem Colina Chapmana s velkoobjemovým motorem

Moderní nástupce však sází na kompresorem přeplňovaný 3,5litrový vidlicový šestiválec od Toyoty, který je naladěný na 406 koní v 7200 otáčkách. Motor má ale mazání se suchou klikovou skříní, řídicí jednotku od Motec, a taky nový kompresor Harrop TVS 1900. Nádrž má objem 96 litrů, to kvůli vytrvalostním závodům. Vůz má šestistupňovou sekvenční převodovku Xtrac s řazením pádly pod volantem, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál. Což je slibně znějící a zatraceně funkční specifikace. připomínáme pak, že sériová Emira má buď přeplňovaný čtyřválec 2,0 l od Mercedesu, nebo 3,5 litrový šestiválec od Toyoty doplněny kompresorem.

Emita GT4 bude jezdit na 18palcových kolech a závodních pneumatikách Pirelli GT4, za nimi najdete ocelové brzdy vybavené systémem ABS. Hodí se zmínit, že závodní ABS pak funguje jinak než to, co znáte z běžných aut, na pedál ale taky musíte šlapat podstatně větší silou. Plně nastavitelné odpružení využívá uspořádání s dvojitými příčnými rameny pro obě nápravy a tlumiče Ohlins. A vůz má samozřejmě plně zakrytý podvozek.

Základem Emiry, stejně jako každého závodního auta, je ocelová bezpečnostní klec chránící pilota při nehodě. Ta má kromě toho taky zásadní vliv na celkovou pevnost auta. Jinak je šasi Emiry GT4 vyrobené z extrudovaného a lepeného hliníku, karoserie je z kompozitních panelů. Trochu pak překvapuje váha auta, které je 1 300 kg bez kapalin, to byste možná u Lotusu nečekali, zvlášť když minimální hmotnost vozu kategorie GT4 je podle pravidel FIA jen 1 000 kg. Na druhou stranu, všechny vozy této třídy jsou na většině závodů dovažovány tak, aby byly co nejvíc konkurence schopné – FIA na to používá takzvaný BoP (Balance of performance).

Emira GT4 debutuje jako první model divize Lotus Advanced Performance, která vznikla jako motoristická a experimentální část Lotusu začátkem roku 2022. Automobilka věří, že uvedení nového závodního vozu pomůže značce transformovat se z „tradičního britského výrobce sportovních vozů na globální trh a etablovat se jako značka výkonných vozů“. Lotus novou Emiru potvrdil vloni v září a nyní má na rok dopředu vyprodané výrobní kapacity.

Bavíme se přitom o autě za 165 tisíc liber, tedy nějakých pět milionů korun. Bez daně. Cena je to základní, záleží na přesné specifikaci, připočtěte si pak i potřebné vybavení dílny a náhradní díly. Každý vůz je ale vyroben ručně ve Spojeném království ve spolupráci společností Lotus a RML Group.

Každopádně Lotus Emira je krásné závodní auto a nemůžeme se dočkat, až ho uvidíme na závodních tratích! Pořídí si ho někdo i v Česku?

Související témata:
Načítám