Hlavní obsah

Ford F-150 Raptor dostal burácející kompresorový V8 ze sporťáku Shelby GT500. Levné to však nebude

Foto: Ford

Ve Fordu se zbláznili – pod kapotu F-150 Raptor nacpali 5,2l V8 s kompresorem o výkonu 700 koní

Každý správný nadšenec terénní jízdy vám řekne, že do pick-upu patří diesel s pořádným „krouťákem“. Nebo ne? Automobilka Ford, výrobce ikonických a nejdéle vyráběných pick-upů, nedávno názorně předvedla, že takový vůz může pohánět i kompresorem přeplňovaný osmiválec ze sporťáku o výkonu 700 koní – když se trochu odvážete…

Článek

Občas není na škodu se trochu zbláznit. Důkazem budiž Ford, který dokazuje, že nesmyslně silný osmiválcový motor v (alespoň na Evropu) nesmyslně velkém pick-upu může vlastně být velmi lákavá kombinace. Už klasický Ford F-150 Raptor si získal fanoušky po celém světě, ovšem nový Raptor R – ten už je zase o level výš.

Foto: Ford

Ford F-150 Raptor R dostal podstatně silnější motor a odolnější podvozek, aby se s ním dalo dělat… no, třeba tohle

5,2l kompresorem přeplňovaný vidlicový osmiválec není vlastně žádnou novinkou – známe jej totiž z Fordu Mustang GT500, případně z vrcholné verze King of the Road. V Shelby GT500 motor dává plnotučných 760 koní a 850 Nm točivého momentu (u verze King of the Road je to dokonce 900 koní). Tady se však lidé od Fordu rozhodli udělat motor malinko, ale opravdu jen malinko civilizovanější.

Nastavení motoru bylo totiž uzpůsobeno využití v drobkovi jménem F-150, kde se počítá převážně s terénní jízdou, a tak tu dává poměrně skromných 700 koní. Naproti tomu však oproti GT500 stoupl točivý moment na hodnotu 870 Nm, ten je navíc dostupný v nižších otáčkách.

Foto: Ford

Za přední maskou Fordu F-150 Raptor R se ukrývá pořádné monstrum. 5,2l osmiválec normálně pohání sporťák Shelby GT500, Ford ale usoudil, že by byl skvělý nápad jej nacpat pod kapotu pick-upu

Technika se oproti sportovně založené GT500 přirozeně trochu liší. F-150 Raptor R má vlastní výfukové potrubí (byť i nadále z nerezové oceli), sací potrubí je dokonce o 66 procent větší díky zbrusu novému „kuželovitému“ vzduchovému filtru. Nepatrně byl upraven také samotný kompresor, je tu větší chladič oleje a olejová vana.

Vzhledem k nové pohonné jednotce bylo potřeba zapracovat také na konstrukci Raptoru – 10stupňová automatická převodovka modelu R tedy dostala mnohem odolnější měnič točivého momentu a přední náprava má nové, zesílené uložení zesíleny byly i přední hnací poloosy.

Foto: Ford

Ford F-150 Raptor R poznáme kromě burácejícího osmiválce a vytí kompresoru také díky novým polepům

Větší námaze bylo přizpůsobeno i odpružení, zdvih byl navýšen o 33 centimetrů vpředu a o 36 centimetrů vzadu díky pružinám od renomované firmy Fox. Ford rovněž přitvrdil přední pružiny o 5 procent, aby byla kvalita jízdy zajištěna za jakýchkoliv podmínek. Ford F-150 Raptor R kupodivu jezdí na stejných kolech jako „standardní“ Raptor – 17palcové hliníková litá kola obouvají 37palcové terénní pneumatiky BFGoodrich.

I v dalších směrech se Raptor R liší od „běžného“ Raptoru jen minimálně – nasávací průduch na kapotě je o něco větší, polepy na karoserii mají jiný design, dále je tu symbolické „R“ pro označení vrcholné verze Raptoru, jmenovitě na přední masce chladiče, kapotě a víku kufru. Na zadních blatnících se pak nachází polep „Raptor“ s oranžově zvýrazněným prvním R v názvu.

Uvnitř potom najdeme parádní sedadla Recaro s čalouněním z kůže a Alcantary doplněným kontrastním oranžovým prošíváním. Tu a tam se najde karbonový dekor jako například na výplni dveří, středové konzole nebo na palubní desce.

Posílená verze jednoho z nejprodávanějších pickupů na světě s dvakrát přeplňovaným šestiválcem doma ve Státech začíná na částce 69 905 dolarů, tedy aktuálně cca 1,7 milionu korun. Cena vrcholné verze s magickým R bude začínat na ceně 109 tisíc dolarů (necelých 2,7 milionu korun).

Načítám