Článek
Bezchybně jednolité vrstvy laku a zrcadlově čistý lesk. To je pouze strohý výčet faktorů, které odrážejí preciznost, exkluzivitu a špičkovou kvalitu řemeslné práce značky Bugatti. Často se stává, že řemeslníci z Molsheimu stráví 600 hodin práce pouhým procesem lakování.
„Ettore Bugatti byl člověk, který věřil v krásu automobilového inženýrství,“ říká Christophe Piochon, šéf výroby automobilky Bugatti. „Koneckonců pocházel z rodiny umělců, jeho plátnem však byly automobily, a to dávno předtím, než je veřejnost začala považovat za umění.“
Mnoho výrobců se dnes snaží optimalizovat výrobu tak, aby se ušetřilo co nejvíce času a nákladů. Ne však Bugatti – uspěchání výrobního procesu by jen zvýšilo riziko horší kvality finálního produktu.
„Étos, který tu zakladatel automobilky zanechal, udržujeme v Bugatti dodnes, díky čemuž jsme schopni každý aspekt designu i výroby dotáhnout k naprosté dokonalosti. Stejný přístup uplatňujeme i při lakování vozů,“ doplňuje Piochon.
V tomto procesu je tedy klíčová trpělivost. I v případě, že jsou jednotlivé díly připraveny k lakování, jsou podrobeny důkladné prohlídce. Než totiž první molekuly barvy dopadnou na povrch, kontroluje se, zda na něm nejsou byť jen sebemenší šrámy či trhliny, které by nepříznivě ovlivnily výsledek.
Pozoruhodné je, že tato kontrola je svěřena lidem, neboť pouze lidské oko je podle automobilky dostatečně citlivý mechanismus na rozpoznání drobných nerovností. A co neodhalí zrakový nerv odborníka, to neunikne jeho citlivé dlani. Teprve poté mistři řemeslníci aplikují první vrstvy laku.
„Aplikace laku na vůz Bugatti vyžaduje nejen odbornost, ale i jistou formu zanícení,“ vysvětluje Simon Vetterling, specialista na karoserie a lakování. „Člověk musí mít ambice vždy dodržet standard typický pro značku – týden za týdnem, auto za autem.“
Honba za dokonalostí pokračuje. Po aplikaci laku tým odborníků analyzuje, zda má každá barva ten správný odstín – jak jinak než pomocí lidského oka, které je schopné rozlišit cca 10 000 000 různých barev. Díky tomu zjistí, zda je daný panel karoserie o odstín tmavší, či světlejší. Pokud ano, vrací se díly do lakovny.
Teprve po pečlivé kontrole nebo napravení mírných nedostatků vůz míří do dalšího oddělení, kde jej čekají čtyři (!) dny leštění a nanášení transparentního ochranného nánosu pomocí nanotechnologie – jednak kvůli konzervaci, ale také k dosažení maximálního lesku a vyniknutí charakteristik daného laku.
Celý tento proces – od kontroly jednotlivých karosářských dílů přes nanášení prvních vrstev laku, kontrolu kvality samotného laku až po finální leštění – často dle slov automobilky zabere 600, někdy dokonce 700 hodin práce. Zejména v případech, kdy si zákazník naspecifikuje odstín laku dle svého gusta.
Bugatti však tvrdí, že tato pozornost k detailu neslouží jen ke chloubě a pýše zámožných zákazníků, ale myslí i na četné fanoušky značky, pro které je živé spatření vozu Bugatti vždy nezapomenutelný (nejen) vizuální zážitek.