Článek
Někdejší Renault 4 ze šedesátých let je dodnes automobilovou ikonkou, která dokázala na malém půdorysu za sympatickou cenu nabídnout nebývalé množství prostoru. Čtyřka se rychle stala oblíbenou nejen u tradičních motoristů, ale i pošty, četnictva nebo zemědělců. Nejen pro její jednoduchost si ji nakonec napříč světem pořídilo přes osm milionů zákazníků.
Nový Renault 4, tentokrát už ryze elektrický, má tedy na co navazovat. S délkou lehce přes 4 metry bude posazen mezi Renault 5 a elektrický Mégane. Zjednodušeně by se dalo říct, že je to vlastně taková pětka na steroidech. Pořád sympatická retro stylovka, jen s prvky crossoveru. Novinka toho ale umí mnohem víc.
Kromě toho, že fešně vypadá, je totiž až nečekaně praktická. Zavazadlový prostor se chlubí objemem 420 litrů (tradičnímu segmentu B přitom kraluje Fabia s 380l kufrem) včetně skrytého prostoru pod podlahou třeba pro nabíjecí kabely. Novinkou je poklop se dvěma samostatnými otvory. Když budete mít v jedné části kufru věci, nemusíte je nutně vyndávat, abyste se do zavazadelníku dostali.
Rozpoznávacím designovým prvkem čtyřky se určitě stane plátěné střešní okno, které ušetří na hmotnosti, ale podle tvůrců pořád nabídne skvělé akustické i aerodynamické vlastnosti. „U elektromobilu se při dojezdu počítá každý kilogram, takže volba plátěné střechy byla jasná. Navzdory očekávání byla tkanina navržena tak, aby poskytovala vynikající zvukovou izolaci. A když je otevřená, aktivuje se deflektor, který snižuje vnější hluk během jízdy,“ popisuje Jean-Gabriel Grand, vedoucí produktu Renault 4.
Zákazníci mají stejně jako u Renaultu 5, s nímž novinka sdílí techniku, na výběr dvě varianty pohonu – první se 120koňovým elektromotorem a baterií s kapacitou 40 kWh, nebo druhou s výkonem 150 koní a 52kWh baterií. První jmenovaná ujede na jedno nabití přes 300 kilometrů, druhá slibuje až 400 km. Ta výkonnější je na stovce za 8,5 sekundy a jede maximální rychlostí 150 km/h.
Baterie využívá chemii nikl-mangan-kobalt, která aktuálně nabízí nejlepší hustotu energie na trhu. Má čtyři velké moduly umístěné v jednom obalu, díky čemuž se oproti modelu Zoe ušetřilo dvacet kilogramů a baterie váží méně než 300 kg. Pohotovostní hmotnost celého auta pak startuje lehce nad hranicí 1,4 tuny, což je na elektromobil prima číslo.
Renault 4 má navíc spoustu užitečných vychytávek – se systémem V2L (vehicle-to-load) zvládne nabíjet jiná elektrická zařízení, funkce One pedal umožňuje maximální rekuperaci a ovládání vozu jedním pedálem až do zastavení, režimy snow a all-terrain zase díky práci s kontrolou trakce nabízí slušnou přilnavost i na sněhu nebo v lehkém terénu. A to navzdory tomu, že nová čtyřka nedostává pohon všech kol.
Po oficiální premiéře elektrického Renaultu 4 už si musíme počkat pouze na české ceny a první kousky, které se na našich cestách objeví. Předpokládáme, že čtyřku v tuzemských městech začneme potkávat zhruba v první polovině příštího roku.