Hlavní obsah

Renault představil malé auto s obřím kufrem, které se musí líbit snad všem. Nový model 4 se veze na vlně nostalgie a retra

Foto: Renault

Není žádným tajemstvím, že malé elektromobily Renaultu mají rády retro. Po reinkarnaci Renaultu 5 a konceptu znovuzrozeného Twinga tu máme další takový kousek: zcela nový Renault 4.

Článek

Někdejší Renault 4 ze šedesátých let je dodnes automobilovou ikonkou, která dokázala na malém půdorysu za sympatickou cenu nabídnout nebývalé množství prostoru. Čtyřka se rychle stala oblíbenou nejen u tradičních motoristů, ale i pošty, četnictva nebo zemědělců. Nejen pro její jednoduchost si ji nakonec napříč světem pořídilo přes osm milionů zákazníků.

Foto: Renault

Renault 4 byl skvělou kombinací praktičnosti a dostupnosti, díky tomu vydržel ve výrobním programu neuvěřitelné tři dekády.

Nový Renault 4, tentokrát už ryze elektrický, má tedy na co navazovat. S délkou lehce přes 4 metry bude posazen mezi Renault 5 a elektrický Mégane. Zjednodušeně by se dalo říct, že je to vlastně taková pětka na steroidech. Pořád sympatická retro stylovka, jen s prvky crossoveru. Novinka toho ale umí mnohem víc.

Kromě toho, že fešně vypadá, je totiž až nečekaně praktická. Zavazadlový prostor se chlubí objemem 420 litrů (tradičnímu segmentu B přitom kraluje Fabia s 380l kufrem) včetně skrytého prostoru pod podlahou třeba pro nabíjecí kabely. Novinkou je poklop se dvěma samostatnými otvory. Když budete mít v jedné části kufru věci, nemusíte je nutně vyndávat, abyste se do zavazadelníku dostali.

Foto: Renault

Interiér je moderní, ale zároveň hravý. Ani tady nesmí chybět držák na bagety, který se poprvé představil v Renaultu 5.

Rozpoznávacím designovým prvkem čtyřky se určitě stane plátěné střešní okno, které ušetří na hmotnosti, ale podle tvůrců pořád nabídne skvělé akustické i aerodynamické vlastnosti. „U elektromobilu se při dojezdu počítá každý kilogram, takže volba plátěné střechy byla jasná. Navzdory očekávání byla tkanina navržena tak, aby poskytovala vynikající zvukovou izolaci. A když je otevřená, aktivuje se deflektor, který snižuje vnější hluk během jízdy,“ popisuje Jean-Gabriel Grand, vedoucí produktu Renault 4.

Foto: Renault

Vedle pevné střechy můžete mít R4 i s plátěnou pro větší radost z jízdy.

Zákazníci mají stejně jako u Renaultu 5, s nímž novinka sdílí techniku, na výběr dvě varianty pohonu – první se 120koňovým elektromotorem a baterií s kapacitou 40 kWh, nebo druhou s výkonem 150 koní a 52kWh baterií. První jmenovaná ujede na jedno nabití přes 300 kilometrů, druhá slibuje až 400 km. Ta výkonnější je na stovce za 8,5 sekundy a jede maximální rychlostí 150 km/h.

Foto: Renault

Renault 4 se v závislosti na zvolené baterii nabíjí výkonem 80, respektive 100 kW. V obou případech to z 15 na 80 % zabere zhruba půl hodinky. AC nabíjení je možné výkonem až 11 kW.

Baterie využívá chemii nikl-mangan-kobalt, která aktuálně nabízí nejlepší hustotu energie na trhu. Má čtyři velké moduly umístěné v jednom obalu, díky čemuž se oproti modelu Zoe ušetřilo dvacet kilogramů a baterie váží méně než 300 kg. Pohotovostní hmotnost celého auta pak startuje lehce nad hranicí 1,4 tuny, což je na elektromobil prima číslo.

Renault 4 má navíc spoustu užitečných vychytávek – se systémem V2L (vehicle-to-load) zvládne nabíjet jiná elektrická zařízení, funkce One pedal umožňuje maximální rekuperaci a ovládání vozu jedním pedálem až do zastavení, režimy snow a all-terrain zase díky práci s kontrolou trakce nabízí slušnou přilnavost i na sněhu nebo v lehkém terénu. A to navzdory tomu, že nová čtyřka nedostává pohon všech kol.

Po oficiální premiéře elektrického Renaultu 4 už si musíme počkat pouze na české ceny a první kousky, které se na našich cestách objeví. Předpokládáme, že čtyřku v tuzemských městech začneme potkávat zhruba v první polovině příštího roku.

Načítám