Článek
Protože Citroën čtvrtou generaci C3 odhalil v elektrické podobě, musíme o autě hovořit jako o modelu ë-C3. Novinka stojí na platformě Smart Car, kterou koncern Stellantis vyvinul původně pro bateriové vozy. Platforma je ale současně natolik flexibilní, že umožňuje zástavbu spalovacích motorů. Jestli se to ale bude týkat nového Citroënu C3 pro evropské trhy, zatím nevíme. Výrobce aktuálně hovoří jen o elektrických verzích.
Nový Citroën ë-C3 hned na pohled zaujme výrazným vzhledem vycházejícím z nového designového jazyka značky, který automobilka poprvé představila u konceptu Oli v roce 2022. Charakteristický je pro něj zejména kontrast vertikálních a horizontálních prvků, nápadná jsou ale také světla a všimněte si, že vůz už zdobí nové oválné logo s dvojitými šípy.
Zatímco současná generace představuje víceméně klasický hatchback segmentu B, čtvrtá interpretace míří spíš mezi crossovery. Velikostí zůstává kompaktní, na délku měří 401 cm a na šířku 176 cm, výška vozu však dosahuje už 157 cm a světlá výška narostla na 163 cm.
O pohon nové ë-C3 se stará elektromotor o výkonu 83 kW (113 k), s nímž novinka akceleruje z klidu na 100 km/h za přibližně 11 sekund a rozjede se nejvýše na 135 km/h. Motor energii čerpá z LFP (lithium-železo-fosfát) baterie o kapacitě 44 kWh, jež má stačit k dojezdu téměř 320 km - samozřejmě dle cyklu WLTP.
Vůz zvládá nabíjení stejnosměrným proudem (DC) o výkonu 100 kW umožňujícím dobít baterii z 20 na 80 % kapacity za 26 minut. Dobití z 20 na 80 % při standardním střídavém proudu trvá při použití výkonu 7 kW přibližně 4 hodiny 10 minut, respektive 2 hodiny 50 minut, pokud je k dispozici 11 kW.
Citroën navíc chystá ještě provedení s kratším dojezdem 200 km, dorazit má v roce 2025. A samozřejmě bude stát méně než varianta s větší baterií. Ale k cenám se ještě dostaneme.
Pojďme se nejprve podívat do interiéru, který má být ve srovnání s předchůdcem prostornější. Zavazadlový prostor nabízí objem 310 litrů.
Koncepci kabiny pak Citroën říká C-Zen Lounge. Dominuje ji široká palubní deska, lemovaná vertikálními větracími otvory. Rozdělena je do dvou odlišných úrovní, nahoře jsou technické prvky a dole pak látkou potažená část, jejíž vzhled je inspirován světem pohovek.
Zajímavá je absence tradičního přístrojového panelu, ë-C3 totiž poprvé nabízí nový head-up displej, který zobrazuje informace o vozidle na lesklé černé ploše mezi horní částí palubní desky a spodní částí čelního skla. Uprostřed palubní desky se nachází barevná obrazovka infotainmentu o úhlopříčce až 10,25 palce, která je mírně natočená směrem k řidiči.
Citroën se dále chlubí důrazem na pohodlí, auto proto vybavil sedadly Citroën Advanced Comfort opatřenými zesílenou pěnou, která mají být mimořádně komfortní. S pohodlím souvisí také nasazení systému odpružení s dvojitými progresivními hydraulickými dorazy.
Nový Citroën ë-C3, který bude vznikat ve slovenské Trnavě, dorazí na trh ve druhém čtvrtletí příštího roku. Automobilka láká na „neodolatelnou nabídku“, novinka má být prvním cenově dostupným elektromobilem vyráběným v Evropě. Cena má startovat na částce 23 300 eur, což je v přepočtu asi 574 tisíc korun.
Levnější verze s dojezdem 200 km, která se objeví v roce 2025, má stát dokonce už 19 990 eur, tedy zhruba 490 tisíc korun.