Hlavní obsah

Budoucnost bude sexy: Cupra představuje Tavascan, nádherné SUV-kupé. Jsme u toho!

Foto: Cupra

S modelem Formentor se Cupře povedl mistrovský tah – postavila nejen neodolatelně krásné a stylové, ale také skvěle jezdící auto, takže se zákazníci doslova prali, aby ho mohli zaparkovat v garáži. Nyní chce na jeho úspěch navázat dalším atraktivním SUV, tentokrát však elektrickým.

Článek

Trvalo to, ale nakonec jsme se přece jen dočkali. Koncept elektrického Tavascanu se poprvé ukázal světu již v roce 2019, další verze se objevila o dva roky později a loni jsme dostali alespoň ochutnávku finálního auta. Definitivní produkční verze se však představuje až nyní. Dá se tedy předpokládat, že si ve Španělsku dali extra záležet, aby výsledek stál opravdu za to!

Na první pohled to působí nadějně – stejně jako originální koncept si produkční Tavascan udržel atraktivní styl SUV-kupé, akorát příď byla mírně přepracována (včetně integrace Matrix LED světlometů s novým světelným podpisem značky). Výsledek je ale stále hodně věrný obdivované předloze a vypadá prostě skvěle. Tavascan tedy bude nejspíš další auto, po kterém budou lidé toužit hned od prvního pohledu…

Foto: Cupra

Karoserie typu SUV-kupé je vyloženě módní záležitost, ale vypadá skvěle. Všimněte si osvětleného loga Cupra jako součásti LED světelného pruhu napříč celou zádí, Tavascan si s ničím jiným nespletete.

A co teprve, když vklouznou za volant! Hned vás obejmou anatomická sportovní sedadla a přivítají vás ve sportovně-intimním (proto je tu zachovaný středový tunel, který ale Tavascan technicky nepotřebuje), přesto prostorném interiéru, kterému dominuje plovoucí 15“ dotykový displej infotainmentu, na němž běží ten nejnovější systém podobný jako ve VW ID.7 – kromě větší šířky funkcionality (online služby a bezdrátová konektivita Android Auto / Apple CarPlay) má být jeho hlavním přínosem přehlednější uživatelské rozhraní (včetně podsvícené lišty pod displejem) a snáz dostupné klíčové funkce.

Foto: Cupra

V kabině se samozřejmě objevují recyklované a biomateriály. O špičkové audio s 12 reproduktory se postarali odborníci firmy Sennheiser, což je jejich první spolupráce v automobilovém průmyslu.

Návrháři Cupry si také hodně hráli s atmosférou na palubě, takže plovoucí konzolu a další designové finesy a měděné detaily zalili náladovým osvětlením a protknuli světelnými body. Duše oceňující krásu by si tedy měla přijít na své, ale strádat by nemělo ani tělo. Tavascan má skoro o deset centimetrů delší rozvor než Formentor a kompaktnější balení elektrického pohonu vytváří výrazně více místa pro posádku, i dozadu by se tak měl pohodlně rozvalit dospělák, kufr s objemem 540 litrů přístupný elektricky ovládaným zadním víkem je také zcela dostatečný.

TavascanFormentorRozdíl
Délka4 644 mm4 450 mm+194 mm
Šířka1 861 mm1 839 mm+22 mm
Výška1 597 mm1 511 mm+86 mm
Rozvor2 766 mm2 680 mm+86 mm
Objem kufru540 l420 l+120 l

Pravděpodobně hlavním důvodem zpoždění Tavascanu bylo čekání na modernizovanou verzi platformy MEB – nová elektrická Cupra tak má technicky blíž ke zcela novému aerodynamickému sedanu VW ID.7 spíš než k SUV ID.4/5. Díky tomu základní verze Endurance s pohonem zadních kol disponuje silou 286 koní a 545 Nm (místo dřívějších 204 koní a 360 Nm).

Ještě zajímavější je však výkonnější varianta VZ s pohonem všech čtyř kol, která k výše uvedenému elektromotoru na zadní nápravě přidává ještě druhý na přední nápravě disponující silou 110 koní a 134 Nm – celkem tedy máte na povel až 340 koní (a ne pouze 299 k jako třeba u Enyaqu RS iV). Díky tomu by Tavascan VZ měl vystřelit z klidu na stovku za 5,6 sekundy (na padesátce je už za 2,4 s).

Foto: Cupra

Cupra Tavascan v nejsilnější variantě VZ bude vybavena pohonem všech čtyř kol.

A energie mu hned tak nedojde, protože bateriový balík s kapacitou 77 kWh pro obě verze umožňuje dojezd až 550 km (verze Endurance), resp. 520 km (VZ). Efektivní nabíjení 10-80 % výkonem až 135 kW (ID.7 už umí 200 kW, tak snad tohle číslo časem povyroste) trvá necelou půlhodinku a 100 km dojezdu tam máte za pouhých 5 minut, takže ani u nabíječky se moc nezdržíte.

Sportovnímu designu a pojetí interiéru by samozřejmě mělo odpovídat i naladění podvozku (vpředu zavěšení MacPherson, vzadu víceprvek) s adaptivními tlumiči, kterým bude sekundovat progresivní řízení. Tak snad bude s Tavascanem podobná zábava jako s Formentorem. Samozřejmě nesmí chybět ani velký balík jízdních asistentů, které vám budou krýt záda a usnadňovat řízení – vedle tradičních prvků jmenujme třeba systém vedení jízdy v pruhu, jenž nově využívá swarm data (anonymní data ostatních vozů VW) a dokáže samočinně změnit jízdní pruh, nebo sofistikovaný parkovací asistent, který si pamatuje manévry a umí zaparkovat i na dálku.

Cupra má tedy s Tavascanem slušně nakročeno k dalšímu úspěchu – o tom ostatně vypovídá i odhad ročního objemu prodejů na úrovni 70 tisíc kusů, což by z něj udělalo druhý nejprodávanější model značky (Formentorů se loni prodalo skoro 100 tisíc). S velkým odbytem se počítá na trhu v Číně, kde se Tavascan bude také vyrábět (konkrétně v provincii An-chuej). Na evropský trh dorazí v roce 2024, takže se už můžete začít těšit.

Načítám