Hlavní obsah

Příprava na jaro: Osm věcí, které musíte udělat, než zase po zimě vyjedete s motorkou či veteránem

Foto: Škoda Auto

Než vyrazíte na cestu, měli byste si být jisti, že jste udělali všechno proto, aby vás auto v pořádku dovezlo do cíle

Každý tak nějak tuší, co měl se svým autem udělat před zimou a co po zimě, přesto se to na jaře jen hemží dotazy, proč to nestartuje, proč tomu padají otáčky, proč nejde lanko spojky a co se vlastně všechno udělat, než se rozhodnete vymést pavouky z výfuků. Takže tady vám to servírujeme na stříbrném podnose v článku, který jste si mohli přečíst již minulý rok…

Článek

Pokud jste byli na podzim (a přes zimu) důslední, budete to mít o to snazší. Jestli jste ale auto nebo motorku prostě jen strčili po poslední vyjížďce do garáže a víc neřešili, tak vás možná čekají nějaké trable. A to nemluvím jen o tom, že asi nenastartujete, protože baterka, ale taky že třeba ten lak bude chtít trošku rozleštit nebo proto, že to celou zimu stálo na prázdné pneumatice, by možná stálo za to koupit radši novou, případně že vyrezlá nádrž (nebo usazená biosložka v benzinu) vás donutí vyčistit nejen karburátory, ale celou palivovou soustavu. Takže popořadě…

Benzin

Debata o benzinu dokáže zaměstnat celou hospodu stejně spolehlivě jako debata o olejích a pneumatikách. Já mám jasný a odzkoušený recept, který aplikuji již několik let, když jsem opakovaně čistil palivové potrubí, karburátory i nádrž. Na podzim natankuji plnou nádrž prémiového paliva (Verva nebo OMV MaxxMotion) a aplikuji stabilizátor benzinu od Millers Oil. Karburátory nechám zaplavené, protože si myslím, že je to lepší, než když jsou nasucho. A když má motor vstřikování, tak samozřejmě neřeším.

Foto: Od čtenáře

Mercedes-Benz W123 s benzinovým dvoulitrem je jedno z těch aut, se kterým se dá jezdit denně. Správnou péči ale potřebuje

Pokud jste se na výše uvedené vykašlali, dost možná se vysrážela vlhkost v nádrži (ano, od toho pak zevnitř rezne) a případná biosložka taky může udělat svůj díl práce. První pomoc je natankovat čerstvý kvalitní benzin do kanystru, přidat aditivum, doplnit po hrdlo, karburátory vypustit a znovu zaplavit (u starších motorek otočíte kohout na rezervu, u aut napumpujete) a pak krátká modlitbička.

Když to nezabere, čeká vás nebo vašeho mechanika dlouhá a otravná práce, kdy musíte všechno vyčistit…

Akumulátor

Za mě opět dvě spolehlivá řešení, kdy pak na jaře nemusíte většinou dělat nic jiného než otočit klíčkem v zapalování, zmáčknout tlačítko startéru nebo pořádně šlápnout na kliku. Tím prvním je buď připojit baterku na takzvanou dobíječku a nechat ji takhle celou zimu (při případné odstávce proudu znovu zapnout), nebo alespoň baterku odpojit (a ideálně zazimovat někde při teplotě nad nulou).

Foto: Shutterstock /Andrii Chagovets

Pokud se vám tohle stalo, je baterie dost možná definitivně po smrti

Pokud baterku vysosal třeba alarm, nebo prostě jen lehla, zkuste ji dobít. Ideálně ji ale předtím odpojte od auta. A pak, než zase zapojíte kabely, tak použijte měděnou nebo silikonovou vazelínu, kterou natřete kontakty. Když akumulátor chcípnul, tak chcípnul (jak se říká v Rockym) a nezbývá než pořídit nový. Když už je jeho kapacita nedostačující (prostě se nedokáže dobít, nebo nedrží napětí), tak už je taky na pokraji smrti.

Zapalování

Pokud vám v garáži nepřezimoval nejen automobil či motocykl, ale třeba i kuna, pak se může stát, že máte problém a že budete muset měnit kabely zapalování. V lepším případě se neděje nic. Vlhkost sice mohla popravit nějakou cívku, ale většinou je vše v pořádku.

Ale pozor! Pokud jste se vykašlali na benzin, může se stát, že dlouhé startování ulije zapalovací svíčky, zvlášť jestli už předtím nebyly úplně ve formě. Někdy stačí vysušit a očistit, za sebe mohu doporučit je čas od času vyměnit. Stojí to pár stovek a možná budete překvapeni, jak ten motor najednou zase šlape.

Olej

Když mě čeká výměna oleje, tak ji vždy udělám před zazimováním, protože nový olej lépe chrání vnitřnosti motoru a při prvním jarním startu udělá motoru lépe než ten na pokraji životnosti.

Každopádně ještě než prvně nastartuji, tak zkontroluji hladinu oleje a případně doliju do potřebného množství. Někteří motoristé v zimě motor čas od času nastartují, aby se olej zase dostal všude do motoru, ale já už to nedělám, protože jsem vloni dostal pořádně za uši při psaní článku Šest rad, jak ideálně zazimovat svůj vůz či motocykl. Motor je totiž nejvíc namáhán právě při studeném startu po několika dnech stání, kdy je olej nateklý v olejové vaně a mnohé součásti jsou takzvaně suché. Než naskočí optimální tlak oleje a ten se dostane všude tam, kam má, jde o kritické vteřiny, kdy jdou některá místa a součásti motoru doslova na sucho.

Foto: Shutterstock / Seasontime

Výměnu oleje zvládnete i doma v garáži. Olej pak patří do sběrného dvora

Pokud chci autu či motocyklu udělat opravdu dobře, počkám si s prvním startem až na období, kdy už jsou teploty pár dní alespoň osm stupňů nad nulou.

Brzdy

Zkontrolujte, případně vyměňte brzdovou kapalinu (měli byste to dělat jednou za dva roky, pokud jezdíte na okruhy, pak výrazně častěji) a mrkněte na brzdové obložení. Po nastartování pak několikrát brzdy takzvaně napumpujte, než se rozjedete. S lehce orezlými kotouči nic nedělejte, o to se postarají brzdové destičky. Raději zkontrolujte, jestli nemáte zrezlé brzdové hadičky…

Chlazení

Pokud máte ve svém stroji nemrznoucí směs, a já pevně věřím, že ano, tak většinou stačí jen zevrubná kontrola její hladiny a případně dolít trochu destilované vody. Když si nejste jisti, případně jste stroj pořídili od někoho, kdo nebyl úplně pečlivý, tak obětujte těch pár korun a nemrznoucí směs v autě vyměňte. Je to snazší a výrazně levnější než výměna oleje.

Pneumatiky

Jestli jste na zimu dali auto na kozy nebo motorku na středový stojan, tak jste udělali jen dobře. Pokud jste pneumatiky přefoukli, tak je nezapomeňte odfouknout, ale tlaky zkontrolujte tak jako tak. Cože, vy ještě nemáte spolehlivý (nejlépe certifikovaný) manometr? Styďte se!

Udělejte vizuální kontrolu, případně nechce ty staré šlupky rovnou vyměnit za novější pryže. A pozor, nejde jen o výšku vzorku, ale i o stáří pneumatik.

Lanka

Jestli jste motorku na zimu umyli, dali pod plachtu a nechali ji tam stát, tak možnost, že zrezlo lanko spojky nebo plynu téměř hraničí s jistotou. Jestli jste ho nenamazali na podzim, možná už je pozdě. Já to třeba neudělal, a tak jsem před sezonou nacpal do bowdenů spoustu silikonového oleje a doufám, že se to nějak samo spraví. Pokud ne, tak místo první vyjížďky mě čeká práce, kterou zrovna nemiluju. Každopádně vyzkoušejte funkci plynu i spojky nasucho, než se rozjedete

Tři, dva jedna… START!

Baterka, palivo, svíčky, olej… Máte všechno? OK! Pak napumpujte karburátory, zaplavte vstřikování klidně nadvakrát či natřikrát (počkejte, než čerpadlo přestane cvakat či vrnět), má-li váš stroj sytič, tak ho vytáhněte, nu a pak nastartujte.

Foto: YouTube - Mommymilestones

Někdy je poslední záchranou použití startovacího spreje

Napoprvé se může stát, že se motoru moc chtít nebude, tak netrapte baterii víc než pětivteřinovými pokusy, ale většinou se napodruhé nebo napotřetí motor rozeběhne. Nechte ho chvilku běžet na volnoběh, sytič vypněte až po chvíli a prvních pár desítek kilometrů rozhodně nikam nespěchejte a motor zbytečně netočte.

Jestli jste nenastartovali, pak máte nejspíš problém a čeká vás buď pár hodin práce, nebo návštěva servisu. Většina mechaniků kupodivu nedoporučuje roztlačení. To je lepší zkusit startovací sprej do sání, případně vstříknout palivo rovnou ke svíčkám třeba injekční stříkačkou.

Poslední krok – zkontrolujte platnost STK a povinného ručení

Přestože je nyní platnost STK prodloužena automaticky o deset měsíců, stejně se mrkněte, do kdy vám to platí. Tak, pro jistotu. A pak ještě zkontrolujte zelenou (teď už bílou) kartu povinného ručení.

Na závěr vám nezbývá než popřát šťastnou cestu. A buďte, prosím, opatrní, než vám to zase všechno vleze pěkně pod kůži!

Související témata:
Načítám