Článek
V minulých dílech jsme vás seznámili s cestovateli kolem světa, odvážnými motorkáři, ale i s lidmi, kteří s obyčejnou předokolkou zažili neuvěřitelné příhody.
Pokračování s pořadovým číslem čtyři vám představí horolezce cestující ve starém líném volkswagenu, odvážný pár v hondě a dva kluky, kteří projeli ve staré škodovce svět.
Škodovkou po Evropě
Zbyněk Horký (23 let) a Kryštof König (23 let) jsou automechanici i vášniví motoristé, kteří mají rádi staré škodovky. Motivací pro začátek cestování byl pro oba dobrodruhy pořad Top Gear a jeho speciály, kde trio moderátorů projíždělo starými vraky kdeco.
Naše duo si vybralo starou Škodu 120L z roku 1985, kterou bylo nutné nejprve vyvařit a pro komfortnější cestování dovnitř zastavět některé komponenty z modelu Škoda Forman. Zajímavostí je, že drtivou většinu kilometrů absolvovali dobrodruzi s pohonem na LPG.
První pokusná cesta trvala klukům 11 dní a ujeli lehce přes 3 400 kilometrů, přičemž navštívili většinu zemí sousedících s Českem, ale objevili i jižnější a východnější státy. Expediční škodovka prý v pohodě zvládla i italský průsmyk Stelvio, jen při cestě nahoru musela pár minut chladnout.
Hlavní výlet začal v Budislavi u Litomyšle a pokračoval přes Polsko, Litvu, Lotyšsko, Estonsko, Finsko, Norsko, Švédsko, Dánsko, Německo, Nizozemsko, Belgii, Francii, Španělsko a Gibraltar. Tím však cesta nekončila, protože oba výletníci se vydali objevit ještě Portugalsko, Itálii, Slovinsko, Chorvatsko, Bosnu a Hercegovinu, Černou Horu, Albánii, Řecko, Turecko, Bulharsko, Rumunsko, Moldávii, Ukrajinu a až poté expedice zamířila domů. Za necelé tři měsíce urazili cestovatelé 22 888 kilometrů a celý projekt Škodovkou po Evropě financovali ze svých úspor.
Nejzábavnější zážitek prý oba zažili na ukrajinských hranicích, kde se i přes jazykovou bariéru snažili tamní celníci zkontrolovat oba členy výpravy i jejich automobil. Kluci tak museli lámavě vysvětlovat, proč nemá Škoda 120L motor vpředu a proč mají nádrž (bombu) na LPG vzadu za sedadly.
Tím však zábava nekončila, protože oba cestovatelé ještě absolvovali výslech na téma pobytu na Ukrajině. Celou situaci zachránil deus ex machina neboli mobilní telefon dalších lidí, díky kterému čeští rodáci vše přeložili do ukrajinského jazyka a mohli svobodně odjet. V cestách prý budou pokračovat, ale nic bližšího neprozradili.
Kočovní horolezci
Petra (33) a Zuzanu (29) spojuje vášeň pro společné cestování, turistiku, moderní provazochodectví (slackline) a horolezectví, proto se rozhodli si pořídit dodávku, ve které budou moci mít veškeré vybavení a nocleh. Volba padla na Volkswagen T4 z roku 1991 s dieselovým motorem. Podle Petra jde o slabé (61 koní) a hlučné auto, nicméně i po 470 tisících kilometrech stále spolehlivé.
Aktéři projektu Střípky z cest zatoužili vyrazit za hranice republiky, nicméně k tomu jim měsíc dovolené nestačil. Víte, co udělali? Šílenou věc! Dali výpověď v práci a rozhodli se část života strávit na cestách.
Jejich výlet nakonec trval pět měsíců a 14 tisíc kilometrů, přičemž nevynechali Rakousko, Slovinsko, Itálii, Francii, Andorru, Španělsko, Portugalsko a Švýcarsko. V každé zemi pár zlepšoval svoje dovednosti v horolezectví a objevoval krásná místa bez turistů a okolní dopravy.
volkswagen transporter
Podle Petra a Zuzany je takové cestování poměrně náročné, protože se vždy musíte na daná místa neustále adaptovat. Jednou tam není to, podruhé chybí ono. Rozhodně prý nejde o život pro každého, ale je to život plný svobody.
Nejsilnější zážitek čekal na oba dobrodruhy ve Francii, kde lehce riskantním způsobem zachraňovali kozu uvízlou na skále, která byla zesláblá a neměla sílu skočit zpět. Díky zkušenostem s horolezectvím a moderním provazochodectvím se jim podařilo zvíře vytáhnout a s hřejivým pocitem pozorovat, jak znovu okusuje zeleň v okolí.
Letos chtějí nomádi dokončit elektronickou knihu o svém cestování a přestavbě vozidla, dále mají v plánu navštívit další odlehlé země a už teď trénují kratšími výlety po Česku, Slovensku nebo Polsku. Počínání obou aktérů můžete sledovat na jejich facebookové stránce Střípky z cest.
Vanlife
Veronika (26) je fotografka a ráda maluje na tělo nebo obličej (bodypainting), její partner Ivan (29) je tanečník, muzikant a skladatel. Dobrodruzi se sami označují za začátečníky, ale už mají na svém kontě čtyři roky intenzivního cestování a různorodých prací v navštívených zemích.
Oba žili přes tři roky v Irsku a podnikali menší cesty po Lanzarote, Tenerife, Malorce, Anglii, Skotsku, Francii, Chorvatsku, Portugalsku, Česku, Slovensku, Kanadě, Singapuru a nyní žijí v MPV Honda Stepwagon z roku 2005 na Novém Zélandu, kde se každý den probouzí na jiném místě.
A rozhodně se prý nenudí, nežijí podle svých slov zcela úsporně, ale naplno si užívají života, proto už zdolali největší komerčně sjízdný vodopád na raftu, projeli se na tryskovém člunu, zkusili zorbing, čtyřkolky, motokáry, vznášedla, koloběžky, elektrokola, plachetnice, kajaky, střelbu, vzdušný tunel, jízdu na velbloudech a navštívili nespočet vodních parků a termálních i bahenních lázní. Mezi nezapomenutelné zážitky řadí pokoření největšího ledovce na Novém Zélandu.
Putování od místa k místu oba dva nomády naplňuje a pomáhá jim utéct od stereotypu. Popudem k tomu vyrazit na cesty byly pracovní neshody s nadřízenými a mnohým lidem dobře známý pocit, kdy je pondělí a vy už vyhlížíte víkend.
Jako opravdu nebezpečná popisují Veronika a Ivan dvě zemětřesení, která na oceánském ostrově zažili, protože jim prý citelně zahýbala s autem. Občas dobrodruzi bojují s nezpevněnými cestami, na které je zavedla navigace.
Vlastníci facebookové stránky Travelvedi v květnu opustí Nový Zéland a vyrazí do Austrálie, na Bali a chtějí procestovat celou jihovýchodní Asii všemi dostupnými způsoby – například autem, na motorce, ale i pěšky. V plánu je také návštěva Thajska, kde si chce pár udělat masérský kurz a Ivan zkusit kemp bojových umění. Po návratu do Česka (za pár let) se oba nejspíše vydají po republice přednášet a motivovat ostatní lidi k cestování.
Zaujali vás čeští dobrodruzi, kteří křižují svět a žijí kočovným životem? Těšte se na další pokračování našeho seriálu o motorizovaných nomádech, kde si představíme další odvážlivce, kteří ujeli šedi běžného života automobilem nebo na motocyklu.