Hlavní obsah

Nejlevnější Porsche Taycan za 3 miliony ujede jen 320 km

Foto: Porsche

I základní Porsche Taycan 4S nadchne vzhledem, s dojezdem je to však horší

Měla to být velká konkurence Tesly, ale teď to spíše vypadá na hodně drahý špás. Porsche Taycan je sice dospělé auto, ale v základu za tři miliony korun nabídne oproti konkurenci opravdu směšný dojezd. A Evropa není jediný kontinent, kde Porsche propadlo.

Článek

Další elektrická pohádka má poměrně hořké rozčarování. Porsche Taycan – velebené, honosné a zcela nové Porsche mělo severoamerickou Teslu dostat do úzkých. Jenže původní plány zhatily reálné homologační testy dojezdů, které ukázaly, jak moc Němci zaostávají za prémiovým sedanem Elona Muska.

Jedno se Porsche musí nechat, působí jako dospělé auto a uvnitř to nevypadá jako z výprodeje čínského vetešnictví, což je případ Tesly. Laciné materiály, vrzající palubka nebo zamrzající infotainment prostě nevyvolává u milovníků kvality žádný velký ohlas. Nicméně pokud jde o dojezd, tady se karta obrací.

Foto: Porsche

Porsche Taycan mělo změnit pravidla hry, jenže se to tak úplně nepovedlo

Základní Porsche Taycan 4S stojí necelé tři miliony korun, což opravdu není málo. Jeho výkon 435 koní může být krátkodobě navýšen až na 530 koní a nejvyšší možný točivý moment je 600 Nm. Dojezdová vzdálenost je podle normy WLTP 333 až 407 kilometrů.

Jenže když se podíváme na normovanou průměrnou spotřebu elektřiny, která činí 24,6 kWh na sto kilometrů, a přidáme kapacitu baterie 79,2 kWh, zjistíme, že teoretický dojezd je necelých 322 kilometrů. A jelikož akumulátor nejde továrně využít úplně naplno, dostáváme se pak dokonce pod hranici 300 kilometrů na jedno nabití.

Foto: Porsche

Je nanejvýš jasné, že prodejci budou doporučovat zákazníkům lepší a dražší verze s většími bateriemi

Nejlevnější Tesla Model S stojí skoro 2,3 milionu korun a ujede podle normy WLTP nejvýše 610 kilometrů na jedno nabití. Využívá sice větší kapacitu akumulátorů, ale má menší výkon a nevlastní dvoustupňovu převodovku vzadu jako Taycan. Finanční stránka věci však stále hovoří ve prospěch Tesly.

Jiné to není ani ve Spojených státech. Taycan 4S má základní cenovku v přepočtu asi 2,6 milionu korun, ovšem už ve standardu bateriový balíček o kapacitě 93,4 kWh. Homologační testy však potvrdily poměrně malý dojezd, a to 327 kilometrů na jedno nabití. Holá verze přijde na tamní trh reálně až na konci letošního roku a vzhledem k menším baterkám (79,2 kWh) bude normovaný dojezd na jedno nabití ještě horší.

Musíme však upozornit, že nezávislé testy Taycanu ukázaly daleko větší dojezd, mnohdy odpovídající jízdním hodnotám Tesly. Na druhou stranu, Tesla taky zvládla na jedno nabití k tisícovce kilometrů. Takže má tenhle souboj dost možná také politické pozadí.

Foto: Tesla

Tesla Model S je levnější a ujede dále, má však nižší výkon a teoreticky horší jízdní vlastnosti

Když se koukneme na nejlevnější Teslu Model S, která v USA stojí 2 miliony korun a ujede až 629 kilometrů na jedno nabití, cítíme poněkud rapidnější rozdíl. Tesla bude samozřejmě také trpět na rezervu v bateriové kapacitě nebo na další vlivy, nicméně propad nebude až na hranici 300 kilometrů. Pro úplnost dodáme, že výkonnější varianta Model S Performance má homologovaný dojezd s plnou baterií 560 kilometrů.

Takže pohádka o elektromobilech pokračuje a nejspíš si ještě chvíli budeme muset počkat na to, než vznikne kvalitně zpracovaný bateriemi poháněný vůz, který nebude vypadat jako ze sekáče, ujede dostatečně daleko a nevyjde na stejné peníze jako byt ve větším krajském městě.

Načítám