Článek
Je úžasné sledovat, co všechno dokáží inženýři vyvinout a čím vším dokáží novou motorku napěchovat. Běžnou záležitostí je tempomat, vyhřívání rukojetí, ale také ABS, elektronické nastavování podvozku nebo další vychytávky, které vás udrží na cestě a zvýší komfort na delších trasách. Ale já to mám s motorkama podobně jako s auty. Potřebuji jednoduchost, možnost maximální kontroly a funkčnost. I proto mi sportovně laděná verze CB1100 padla tak strašně do ruky.
Honda představila model CB1100 v roce 2010 jako nástupce předchozí úspěšné řady CB750. Do Evropy se dostal až o tři roky později a v letošním roce přišla na řadu sportovněji laděná verze RS, která přináší i drobné ročníkové inovace. Důležité však je, že pořád kombinuje retro styl motorek ze sedmdesátých let, vzduchem a olejem chlazený čtyřválec s extrémní spolehlivostí a k tomu přidává jen opravdový krapítek moderny prostřednictvím LED diodového světla a vstřikování paliva.
Design je první věcí, která vás na CB1100 RS upoutá. Tady se Honda řídila heslem v jednoduchosti je síla. RS má jeden velký světlomet, nad ním dvojici kulatých analogových přístrojů, velikou do široka roztaženou nádrž, dva po stranách linoucí se výfuky a vcelku velké a pohodlné sedlo. Retro tady ještě podporuje plechový blatníček nad zadním kolem, ze kterého trčí zadní světlomet. Nic dalšího co by rušilo ten čistý a jednoduchý design. Tohle se mi prostě líbí a líbit vždycky bude. Jedinou výtku mám k miniaturním a moderním ledkovým blinkrům, které mi k retro stylu této motorky příliš nesedí. Asi mají evokovat sportovnější vzhled pro verzi RS, ale nechal bych ty tradiční velké z varianty EX.
Verze RS se od levnější EX, která preferuje chrom a ještě více klasiky, liší nejen cenou, ale také technickou výbavou. Už na první pohled je vidět, že sází na kvalitnější a především tužší podvozek od společnosti Showa. Zároveň má radiálně umístěné čtyřpístkové třmeny, ostřejší geometrií podvozku, sportovní 17palcová litá hliníková kola a motor je vybaven pomocnou antihoppingovou spojkou a přepracovaným sacím a výfukovým systémem. Výsledkem je o 7 kg lehčí motorka s pro někoho zajímavějším vzhledem.
Honda CB1100 RS je pro mě ideálním strojem na každodenní ježdění v pěkném počasí. Velmi dobře mi vyhovovala pozice za řidítky, která byla lehce nižší a zároveň mi dovolovala dobrou manévrovanost s relativně těžkou motorkou. Naprosto seděla k mé výšce 175 cm. Vyšší postavy by mohly mít problém s komfortem v oblasti kolenou a někdo by možná přivítal i širší řidítka. Já jsem byl ale s celkovou ergonomií CB1100 RS spokojen a to platilo i pro sedlo, které ani po celodenním ježděním nezlikvidovalo můj zadek. Plnými doušky jsme si naopak užíval ten jednoduchý přístrojový panel, který mi každým okamžikem dával vědět, z jaké doby si Honda CB1100 RS vzala inspiraci. Jednoduché, přehledné a funkční.
Z pohledu jízdy je ze všeho nejlepší ten vodou a vzduchem chlazený čtyřválec. Ingot, který přežije všechno a všechny, představuje motor podle mých představ pro každodenní pohodové ježdění bez přemýšlení o tom, jak hodně otočit plynem. Není silný, naopak bych řekl, že je slabý, ale to dovoluje jezdit bez absolutního strachu z toho, kolik pošlete na zadní kolo výkonu. Stačí přeradit, klidně dát plný plyn a čtyřválec s výkonem 66 kW se plynule začne rozjíždět. Můžete s ním v klidu brouzdat po městě nízkými rychlostmi nebo "lítat" po okreskách a vždycky budete spokojeni, jak si pohodově brumlá nebo se vytáčí. Svou charakteristikou podporuje spíše klidnější ježdění, než závodění. To samé platí o brzdách, které v případě RS byly radiální, ale jejich výkon není nikterak oslnivý. Přeci jen potřebují krotit slušnou porci kil a tak je potřeba k nim takto přistupovat. Z pohledu podvozku bych k tomtuto cébéčku čekal trošku měkčí charakteru, zvláště na zadku, ale vzhledem k tomu, že jde o verzi RS, tak se dalo počítat s tužším naladěním. Pro opravdové pohodáře bude lepší verze EX. Cestovní rychlost na CB1100 RS je kolem 120 km/h, pak už to se zvyšující se rychlostí začíná být nepříjemné.
Honda CB1100 RS je příjemným rozšířením řady CB1100 a je relativně jedno jestli zvolíte sportovní nebo pohodovější variantu EX, protože tahle motorka vám nabídne za slušné peníze kopec parády. Poznal jsem to na každém rohu, kde jsem s motorkou zastavil. Lidem se hodně líbí, dobře se mi na ní jezdilo a o spolehlivosti se snad nemusím ani rozepisovat.
Honda CB1100 RS
Motor | Vzduchem a olejem chlazený řadový čtyřválec, DOHC |
Objem | 1140 ccm |
Výkon | 66 kW/7 500 |
Točivý moment | 91 Nm/5 500 |
Převodovka | 6 stupňová/pohon řetězem |
Hmotnost | 252 kg |
Rám | Dvojitý kolébkový z ocelových trubek |
Výška sedla | 795 mm |
Světlá výška | 130 mm |
Rozvor | 1 485 mm |
Přední zavěšení | Konvenční 43mm vidlice (SDBV) s nastavitelným předpětím pružiny |
Zadní zavěšení | Dva tlumiče s nastavitelným předpětím pružiny |
Objem palivové nádrže | 16,8 l |
Cena | 339 900 Kč |