Hlavní obsah

Honda CB1100 RS - Moderní oldschool

Foto: Archiv Garáž.cz

Taky vás nebaví současná přetechnizovaná doba, která do aut i motocyklů přináší stále větší a větší množství elektroniky? Tím pádem musíme být rádi za výrobce, kteří drží ve své nabídce "obyčejné" klasiky a Honda je jedním z nich.

Článek

Je úžasné sledovat, co všechno dokáží inženýři vyvinout a čím vším dokáží novou motorku napěchovat. Běžnou záležitostí je tempomat, vyhřívání rukojetí, ale také ABS, elektronické nastavování podvozku nebo další vychytávky, které vás udrží na cestě a zvýší komfort na delších trasách. Ale já to mám s motorkama podobně jako s auty. Potřebuji jednoduchost, možnost maximální kontroly a funkčnost. I proto mi sportovně laděná verze CB1100 padla tak strašně do ruky. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Honda představila model CB1100 v roce 2010 jako nástupce předchozí úspěšné řady CB750. Do Evropy se dostal až o tři roky později a v letošním roce přišla na řadu sportovněji laděná verze RS, která přináší i drobné ročníkové inovace. Důležité však je, že pořád kombinuje retro styl motorek ze sedmdesátých let, vzduchem a olejem chlazený čtyřválec s extrémní spolehlivostí a k tomu přidává jen opravdový krapítek moderny prostřednictvím LED diodového světla a vstřikování paliva. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Design je první věcí, která vás na CB1100 RS upoutá. Tady se Honda řídila heslem v jednoduchosti je síla. RS má jeden velký světlomet, nad ním dvojici kulatých analogových přístrojů, velikou do široka roztaženou nádrž, dva po stranách linoucí se výfuky a vcelku velké a pohodlné sedlo. Retro tady ještě podporuje plechový blatníček nad zadním kolem, ze kterého trčí zadní světlomet. Nic dalšího co by rušilo ten čistý a jednoduchý design. Tohle se mi prostě líbí a líbit vždycky bude. Jedinou výtku mám k miniaturním a moderním ledkovým blinkrům, které mi k retro stylu této motorky příliš nesedí. Asi mají evokovat sportovnější vzhled pro verzi RS, ale nechal bych ty tradiční velké z varianty EX.

Foto: Archiv Garáž.cz

Verze RS se od levnější EX, která preferuje chrom a ještě více klasiky, liší nejen cenou, ale také technickou výbavou. Už na první pohled je vidět, že sází na kvalitnější a především tužší podvozek od společnosti Showa. Zároveň má radiálně umístěné čtyřpístkové třmeny, ostřejší geometrií podvozku, sportovní 17palcová litá hliníková kola a motor je vybaven pomocnou antihoppingovou spojkou a přepracovaným sacím a výfukovým systémem. Výsledkem je o 7 kg lehčí motorka s pro někoho zajímavějším vzhledem. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Honda CB1100 RS je pro mě ideálním strojem na každodenní ježdění v pěkném počasí. Velmi dobře mi vyhovovala pozice za řidítky, která byla lehce nižší a zároveň mi dovolovala dobrou manévrovanost s relativně těžkou motorkou. Naprosto seděla k mé výšce 175 cm. Vyšší postavy by mohly mít problém s komfortem v oblasti kolenou a někdo by možná přivítal i širší řidítka. Já jsem byl ale s celkovou ergonomií CB1100 RS spokojen a to platilo i pro sedlo, které ani po celodenním ježděním nezlikvidovalo můj zadek. Plnými doušky jsme si naopak užíval ten jednoduchý přístrojový panel, který mi každým okamžikem dával vědět, z jaké doby si Honda CB1100 RS vzala inspiraci. Jednoduché, přehledné a funkční. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Z pohledu jízdy je ze všeho nejlepší ten vodou a vzduchem chlazený čtyřválec. Ingot, který přežije všechno a všechny, představuje motor podle mých představ pro každodenní pohodové ježdění bez přemýšlení o tom, jak hodně otočit plynem. Není silný, naopak bych řekl, že je slabý, ale to dovoluje jezdit bez absolutního strachu z toho, kolik pošlete na zadní kolo výkonu. Stačí přeradit, klidně dát plný plyn a čtyřválec s výkonem 66 kW se plynule začne rozjíždět. Můžete s ním v klidu brouzdat po městě nízkými rychlostmi nebo "lítat" po okreskách a vždycky budete spokojeni, jak si pohodově brumlá nebo se vytáčí. Svou charakteristikou podporuje spíše klidnější ježdění, než závodění. To samé platí o brzdách, které v případě RS byly radiální, ale jejich výkon není nikterak oslnivý. Přeci jen potřebují krotit slušnou porci kil a tak je potřeba k nim takto přistupovat. Z pohledu podvozku bych k tomtuto cébéčku čekal trošku měkčí charakteru, zvláště na zadku, ale vzhledem k tomu, že jde o verzi RS, tak se dalo počítat s tužším naladěním. Pro opravdové pohodáře bude lepší verze EX. Cestovní rychlost na CB1100 RS je kolem 120 km/h, pak už to se zvyšující se rychlostí začíná být nepříjemné. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Honda CB1100 RS je příjemným rozšířením řady CB1100 a je relativně jedno jestli zvolíte sportovní nebo pohodovější variantu EX, protože tahle motorka vám nabídne za slušné peníze kopec parády. Poznal jsem to na každém rohu, kde jsem s motorkou zastavil. Lidem se hodně líbí, dobře se mi na ní jezdilo a o spolehlivosti se snad nemusím ani rozepisovat. 

Honda CB1100 RS

MotorVzduchem a olejem chlazený řadový čtyřválec, DOHC
Objem1140 ccm
Výkon66 kW/7 500
Točivý moment91 Nm/5 500
Převodovka6 stupňová/pohon řetězem
Hmotnost252 kg
RámDvojitý kolébkový z ocelových trubek
Výška sedla795 mm
Světlá výška130 mm
Rozvor1 485 mm
Přední zavěšeníKonvenční 43mm vidlice (SDBV) s nastavitelným předpětím pružiny
Zadní zavěšeníDva tlumiče s nastavitelným předpětím pružiny
Objem palivové nádrže16,8 l
Cena339 900 Kč
Načítám