Článek
Sběratelé výjimečných aut nikdy nespí. A díky dnešním hypermoderním formulím, které používají sofistikované přeplňované motory dopované elektřinou, se z těchto stále ještě relativně analogových strojů s atmosférickými osmiválci stává hodně ceněné zboží.
Pojďme se na chvilku myšlenkami vrátit zpátky do historie. Sezóně 2009 naprosto dominovala stáj Brawn a Jenson Button tehdy získal svůj první a jediný titul mistra světa. Stáj Brawn GP pro sezónu 2010 převzal Mercedes a k úřadujícímu mistrovi Jensonovi Buttonovi přivedl mladíčka Lewise Hamiltona, který už měl také jeden titul v kapse – z roku 2008 s McLarenem. Vítězná sestava, řekli byste si…
Jenže F1 je zrádná a sezónu 2010 nakonec ovládla stáj Red Bull díky genialitě konstruktéra Adriana Neweyho a se Sebastianem Vettelem v nejlepší formě – postupně stihl nastřádat čtyři mistrovské tituly v řadě a také nespočet rekordů (některé trvají dodnes). Na Hamiltona po sezóně plné bitev i přes nejlepší snahu zbylo až čtvrté místo (díky třem vítězstvím a devíti umístěním na pódiu) za Vettelem, Alonsem a Webberem.
Přesto je jeho „služebák“ z té sezóny hodně výjimečným zbožím, které by chtěl vlastnit každý sběratel. Monopost McLaren MP4-25A poháněl 2,4l atmosférický osmiválec o výkonu přibližně 750 koní, který točil až do maximálních 18 000 otáček za minutu. Hmotnost byla tehdy díky absenci hybridního ústrojí neskutečně nízká – údajně jen 620 kilogramů, a to včetně řidiče! Motor byl spřažen se sedmistupňovou sekvenční převodovkou s řazením pádly pod volantem speciálně vyvinutou ve středisku McLaren Applied Technologies.
Vůz měl tehdy novátorskou vychytávku (na kterou přišli právě u McLarenu) zvanou F-Duct. Šlo o malý otvor v čumáku auta, který směřoval vzduch útrobami vozu přes kokpit až směrem k zadnímu křídlu. Údajně to pomohlo zvýšit maximální rychlost vozu až o 10 km/h.
Vůz se bude dle informací udávaných aukční síní dražit již na britské Grand Prix na okruhu Silverstone, která je naplánována na 18. července. Aukční síň RM Sotheby’s odhaduje cenu této závodní mašiny v rozmezí pět až sedm milionů dolarů, to dělá v přepočtu 100 až 146 milionů korun.
McLaren ale prohlašuje, že vůz je plně funkční (s patřičným technickým zázemím), takže ho nemusíte mít jen jako velmi exkluzivní dekoraci v obýváku, ale můžete se dokonce i pěkně povozit a hrát si přitom na mistra světa Lewise Hamiltona. A to je k nezaplacení!