Článek
Najit nejlepší auto na otevřené dny na okruzích je nekonečný souboj protichůdných názorů i argumentů, proč je Subaru BRZ horší než Hyundai i30 N nebo nová Toyota Supra. Britská společnost Tour De Force Engineering (TDFE) se rozhodla tenhle problém definitivně rozseknout a do placu hodila opravdovou formuli.
Firma se totiž zabývá renovacemi starých monopostů F1 a momentálně nabízí veřejnosti model TDF-1, který je až na motor a převodovku shodný s modely, které závodily v nejprestižnějším seriálu v letech 2011 a 2012. Pokud se ošíváte nad osm až devět let starými vozidly zbystřete, tyto mašiny jsou údajně lépe ovladatelné a snadnější na údržbu než současné vozy F1.
Inženýři Tour De Force Engineering použili ke stavbě součástky a podvozek z formulí od společností Marussia a Sauber. Originální závodní komponenty spolupracují s přeplňovaným řadovým čtyřválcem o objemu 1,7 litru, který ovšem vyprodukuje přes 600 koňských sil a omezovač otáček zasahuje až u hranice devíti tisíc. Řazení zajišťuje šestirychlostní sekvenční převodovka vybavená zpátečkou a elektronicky ovládanou spojkou. Zajímavostí je, že převodová skříň byla vyrobena z magnézia a uhlíkových vláken a podle TDFE jde o první takovou nabídku určenou pro soukromý sektor.
Podobně jako originální osmiválcový motor o objemu 2,4 litru, který se tehdy používal v závodech série F1, zní jeho čtyřválcová náhrada stejně ostře a křiklavě. Osazení jiného motoru má i několik výhod. Nemusíte ho, na rozdíl od originálu, před každým startem předehřívat, ale prostě zmáčknete knoflík a zažijete takzvaný studený start. K motoru se tedy chováte jako ke každé běžné pohonné jednotce. V čem však agregát vyniká, jsou rychlostní parametry, jelikož zvládne vystřelit z místa na stovku za zhruba dvě vteřiny a maximální rychlost je okolo 322 kilometrů za hodinu.
Servisní interval je nastaven na jeden rok nebo tři tisíce ujetých kilometrů, podle toho, co nastane dříve. Podle TDFE nepotřebujete na okruh žádný speciální tým. Základní přípravu před závodem zvládnete údajně sami, případně s jedním mechanikem.
Takřka jako originál
Mimo výše zmíněných úprav je TDF-1 stejný jako formule své doby. Používá také stejný typ dvojitého lichoběžníkového zavěšení předních i zadních kol, tlumiče od firmy Öhlins a brzdové třmeny od Bremba. Brzdy jsou velikostně stejné jako na originálních monopostech F1 a vyrobeny z kompozitních materiálů.
TDF-1 má dokonce plně funkční reduktor aerodynamického přítlaku. Přítlačná síla je totiž na rovince při vysokých rychlostech zpomalující. Výrobce tvrdí, že systém funguje zcela automaticky a rozpozná, kdy řidič prudce brzdí nebo zatáčí, a tedy potřebuje přítlačnou sílu. Bez přítlaku byste totiž zatáčku ve vysoké rychlosti pravděpodobně nevybrali a svoji zánovní formuli poslali do křemíkového nebe. Pokud jste milovníkem adrenalinu, tak v zatáčkách umí TDF-1 vygenerovat přetížení až 4 G a při brzdění dokonce 4,5 G.
Cenu společnost Tour De Force Engineering nesdělila, ale bude to podobné jako při koupi luxusní jachty. Buď máte tolik peněz, že se nemusíte ptát, nebo na danou věc zkrátka nemáte dost financí. Noví majitelé této hračky navíc projdou školením od profesionální závodnice jménem Jessica Hawkins a vyzkouší si realistický závodní simulátor v sídle společnosti.
Společnost vám nastaví vůz podle vašeho vkusu a upraví sedadlo i pedály na míru. Třešničkou na dortu je snad ještě dodávaný kufřík na náhradní díly, abyste je měli vždy po ruce. Vážné zájemce firma pak pozve na různé otevřené dny na okruzích, kde bude prezentovat svoje nejnovější dílo. Tak co, není čas vyměnit vaše staré závodní BMW E36 za něco zajímavějšího?