Článek
NEBOJTE SE! O klasický Mustang GT s brumlavým pětilitrovým osmiválcem vás nikdo nepřipraví. Mustang Mach-E, elektřinou poháněný crossover, totiž není jeho náhradou – takhle na hlavu postavený dnešní svět naštěstí není. Ford jen pro svého elektrického pionýra potřeboval atraktivní vzhled a jméno, které znají lidé po celém světě, a tak vy/zneužil ikonu (nehodící se škrtněte). A věřte nebo ne, funguje to!
Mustang Mach-E sice neburácí na celé kolo ani nezáří oslnivým lakem (ačkoliv i takové jsou v nabídce), přesto přitahuje pozornost jako jeho benzinový sourozenec. Jeho nepřehlédnutelný dynamický design vábí pohledy jako magnet. Tvůrčímu týmu kolem šéfdesignéra Jasona Castrioty se podařilo vzít typické poznávací znaky současného Mustangu (výrazná příď se zamračenýma očima a velkou tlamou, profil s dlouhou kapotou a ladně klesající zádí, tři „drápy“ světel na každé straně) a zremixovat je do podoby, která je zdařilou poctou originálu, ne jeho nepovedenou napodobeninou (zdravíme do Porsche).
Všimněte si…
Mach-E je velký crossover (na délku má 4,7 metru), přitom nevypadá zavalitě, ale spíš atleticky. Napomáhá tomu třeba trik s dlouhou kapotou a ladně klesající zádí, jako tomu bývá u kupé. Všimněte si ale, jak chytrým dvoutónovým lakováním maskuje skutečnou vyšší linii střechy nebo jak dovedně skrývá druhý pár dveří. Na autě také není jediný modrý ovál Fordu, všude je klusající Mustang.
Ti nejpozornější jistě zaregistrovali, že na bocích auta nejsou žádné kliky, takže jak se vůbec dostanete dovnitř? Mach-E má na dveřních sloupcích tlačítka elektronického zámku, po jejichž stisknutí dveře „odskočí“, abyste je mohli otevřít (na těch předních je i nenápadné aerodynamické madlo). Místo klíče však můžete použít také mobilní telefon, případně dotykové panel na sloupku dveří u řidiče, kam vyťukáte číselný kód. Páté dveře jsou elektricky ovládané a otvírat je lze bezdotykově.
S Mustangem kupé má Mach-E společný i početné stádo pod kapotou. Už základní verze s pohonem zadních kol disponuje výkonem 269 koní, což stačí na zrychlení z klidu na 100 km/h za svižných 6,1 sekundy. Verze s pohonem všech kol ale nabídne až 351 koní, takže stovku smázne ještě o sekundu rychleji. To ale ještě není vše, časem dorazí i vrcholná verze GT s pohonem všech kol a výkonem 487 koní (tedy vyšším, než má nabroušený Mustang Mach 1), který ho na stovku vystřelí za neuvěřitelných 3,7 sekundy. Ani Mach-E tak není žádný lenivý poník, ale pořádně rychlý hřebec.
Špičková technika
Mustang Mach-E nemá po technické stránce s benzinovým kupé nic společného. Stojí na vlastní elektrické platformě s bateriovým balíkem uprostřed (můžete si volit mezi větší nebo menší kapacitou) a elektromotory na nápravách (zadní pohon pro jeden elektromotor, pohon všech kol pro dva elektromotory). Zkrátka moderní pojetí pro 21. století.
Standardní dojezd | Prodloužený dojezd | GT | |||
---|---|---|---|---|---|
RWD | AWD | RWD | AWD | AWD | |
Výkon | 269 k | 294 k | 269 k | 351 k | 487 k |
Točivý moment | 430 Nm | 430 Nm | 580 Nm | 580 Nm | 860 Nm |
Kapacita baterie | 68 kWh | 88 kWh | 88 kWh | ||
Dojezd | 440 km | 400 km | 610 km | 540 km | 490 km |
Nabíjení DC | 115 kW | 150 kW | 150 kW | ||
0–100 km/h | 6,1 s | 5,6 s | 6,2 s | 5,1 s | 3,7 s |
Max rychlost | 180 km/h | 180 km/h | 180 km/h | 180 km/h | 200 km/h |
Hmotnost | 1 969 kg | 2 063 kg | 2 085 kg | 2 182 kg | 2 273 kg |
Rozměry (DxŠxV) | 4 173 × 1 881 × 1 625 mm | ||||
Rozvor | 2 984 mm | ||||
Objem kufru | 402 l + 81 l vpředu |
Ale nemusíte čekat na nejvýkonnější GT, už 351koňová čtyřkolka s větší baterií, kterou jsme si mohli poprvé vyzkoušet, umí pěkně pelášit. Přesvědčí vás o tom hned první zadupnutí pedálu plynu do koberečku – auto vyrazí s takovou vervou, že se sotva zvládáte držet volantu, nepřerušovaný zátah neustává a rychlost roste, až raději vysrabíte a povolíte. Stovka za šest sekund? Naživo působí ještě rychleji!
Ještě dramatičtější je pružná akcelerace, kdy v jakékoliv rychlosti stačí přidat, užívat si ten pocit nekonečného zátahu, jako by vás vystřelili na gumě, a sledovat rychle rostoucí čísla na tachometru. Předjíždění je záležitostí okamžiku, což je nejen mnohem bezpečnější, ale taky je to prostě velká zábava, která vás jen tak neomrzí. Tohle však umí většina elektroaut, jenže Mustang Mach-E nezpomaluje, ani když dojde na zatáčky…
Mach-E váží nemalých 2,2 tuny, ale když si včas nabrzdíte, tak eliminujete nedotáčivost. Pak stačí sebrat odvahu a poslat ho do zatáčky, auto se srdnatě drží stopy, takže můžete jít brzy zase do plynu, a ucítíte, jak zadek pomáhá utáhnout oblouk. Mach-E se točitou okreskou se proplétá až nečekaně hbitě a naprosto kontrolovaně, takže vám za volantem dodává sebejistotu ještě trochu přidat. Je to elektromobil, ale vážně vás bude bavit ho řídit a ždímat na vaší oblíbené okresce.
Prodej pouze online
Mustang Mach-E je první Ford, který si budete moci koupit pouze přes internet. Na showroomu si auto můžete samozřejmě prohlédnout a do detailu prozkoumat, nákup ale provedete z klidu a pohodlí domova. Založíte si u Fordu uživatelský účet, auto si naspecifikujete přesně podle představ, objednáte a zaplatíte online, při čekání na dodání si dokonce můžete začít nastavovat některé funkce, abyste se s autem rychleji sžili.
Přitom když povolíte nohu na plynu (a přepnete auto z jízdního režimu Untamed do klidnějšího Active nebo ekonomického Whisper – všechny pojmy jsou mimochodem z koňáckého světa), Mustang Mach-E se totálně vyklidní a pluje tiše a pohodlně jako limuzína. Díky tomu si můžete za volantem pěkně odpočinout, užívat si všechny mobilní (Android Auto, Apple CarPlay, indukční nabíjení) a online funkce (včetně vzdáleného přístupu prostřednictvím mobilní aplikace) infotainmentu SYNC s obrovskou dotykovou obrazovkou 15,5“ (Otočné kolečko ovládající hlasitost je geniální!) a poslouchat u toho hudbu z prémiového audia Bang & Olufsen s 10 reproduktory, zatímco vám záda bude krýt zástup sofistikovaných jízdních asistentů (pod souhrnným názvem Co-Pilot360 se ukrývá nouzové brzdění, adaptivní tempomat, udržování jízdy v pruhu, parkovací asistent a celá řada dalších elektronických pomocníků).
Kolik ujede?
Ford pro testovanou verzi (čtyřkolka s velkou baterií) uvádí papírový dojezd 540 km, v reálu to bude samozřejmě méně. I když ne o moc – při testu jsme v kombinaci (dálnice i okresky, pomalá i rychlá jízda) dosáhli spotřeby 19 kWh/100 km, což odpovídá dojezdu cca 460 km. A i to je hodně použitelné číslo.
Mustang Mach-E se tak při prvním setkání ukázal ve skvělém světle – je pohledný a dynamický, přitom dokáže být i pohodlný a praktický. Na víkendovou projížďku bych pořád raději sáhnul po klasickém Mustangu GT a užíval si jeho drsný charakter, větší řidičské zapojení a omamné burácení jeho osmi válců. Ale v týdnu bych chtěl jezdit s Mach-E, které je ve městě i mimo něj hodně pohodovým společníkem, přitom vám dovolí i nějakou tu řidičskou zábavu. Takže žádná náhrada –prostě potřebujete oba!
Ford Mustang Mach-E se v ČR začne oficiálně prodávat na přelomu roku 2021/2022, předběžná cenovka pro verzi s pohonem zadních kol činí 1 299 900 Kč, pro čtyřkolku pak 1 499 900 Kč. Ford vám na něj dá záruku 5 let/100 000 km, na baterie pak dokonce 8 let/160 000 km.