Hlavní obsah

Elektrobusy v placatém Hradci ujely přes 3 miliony kilometrů

Foto: Dopravní podnik města Hradce Králové

Hradec slaví třetí milion. O kilometrový milník se postarali tamní řidiči elektrických autobusů

Hradec Králové je jedna velká placka, takže není divu, že se zde vozidlům městské hromadné dopravy na alternativní pohon tolik daří. Provozní smysluplnost dokazuje i čerstvě dosažený významný milník tří milionů ujetých kilometrů, o který se zasloužili řidiči početné flotily elektrických autobusů. Podívejte se, jak a kdy to všechno začalo.

Článek

Pokud označíme hradecký Dopravní podnik za průkopníka elektromobility v prostředí městské hromadné dopravy, nebudeme daleko od pravdy. Volty nabitý projekt odstartoval v září 2013, kdy na tamní komunikace vyjel SOR EBN 9,5 – první elektrobus libchavské značky. Tím vlastně začala fáze testování, k níž se o rok později přidal model Škoda Perun 26 BBHE. Do třetice se v roce 2015 zapsal do zkušební party opět SOR, a to prodlouženou variantou EBN 11.

Foto: Jan Majurník

Také Škoda Perun 26BB HE pomohla Hradci během výzkumu smysluplnosti nasazení elektrických autobusů

Mašina jménem elektrická mobilita se ve východočeské metropoli naplno rozjela před třemi lety, kdy podnik posílil svoji flotilu dvacítkou svěžích bzučících autobusů SOR NS 12 ELECTRIC s přepravní kapacitou až 100 osob. V rámci nákupu se myslelo rovněž na energetickou infrastrukturu, proto ve vozovnách a na strategických místech MHD začaly růst nabíjecí stanice. Od slov se tedy přešlo k činům a výsledek dorazil ve formě tří milionů ujetých kilometrů už letos.

Foto: Dopravní podnik města Hradce Králové

Elektrobusy v placatém Hradci (a okolí) ujely od roku 2013 přes 3 miliony kilometrů

Zástupci podniku poukazují na výhodu elektropohonu z hlediska nulových lokálních emisí, snížení hlučnosti, zlevnění provozních nákladů a zefektivnění rekuperace elektřiny. Přece jen s plnými bateriemi zvládne elektrobus ujet cirka 200 kilometrů a se zapojením krátkého rychlonabíjení (např. o pauze) až 300 kilometrů. Šikovní řidiči pak správným jízdním stylem vrátí do akumulátorů více než 30 % energie. Na plochý Hradec zkrátka ideální.

Stěžovat si nemohou ani cestující, vzhledem k absenci převodovky nízkopodlažní autobus necuká, plynule zrychluje i zpomaluje, usnadňuje nástup vozíčkářům či lidem s kočárky, nabídne výkonnou klimatizaci, případně potěší vestavěnými USB zásuvkami.

Foto: Jan Majurník

Pohled do kabiny elektrické sorky

V rámci měst se objevují ještě takzvané parciální trolejbusy, které disponují pomocnou baterií. V praxi to znamená, že vozidla zvládnou ujet omezený počet kilometrů bez vztyčených sběračů proudu. Přechod ke 100% MHD elektromobilitě však zatím není na pořadu dne téměř nikde v republice, tradiční dieselové pohony totiž stále mají své silné a opodstatněné zastoupení.

Foto: Michal Sakař

Elektromobilita v MHD je zatím na začátku, v Hradci se jí ale daří

Mimo „Salonu republiky“, jak se Hradci Králové přezdívá, se elektrobusy v hojnějším měřítku objevují také v Českých Budějovicích, Ostravě, Třinci, Trutnově a v Písku. Za nás říkáme, že taková mobilita je smysluplná, ale chceme znát i váš názor, a proto jsme pod článek umístili příslušnou anketu. Tak neváhejte a hlasujte.

Mají podle vás elektrické autobusy smysl?
Ano, ale jen do města
8,7 %
Ano, ale pouze po městě nebo v blízkém okolí
73,2 %
Ano, všude, jde o komplexní řešení hromadné mobility
10,1 %
Ne, nedávají
8 %
Celkem hlasovalo 1028 čtenářů.
Načítám