Článek
Pokud označíme hradecký Dopravní podnik za průkopníka elektromobility v prostředí městské hromadné dopravy, nebudeme daleko od pravdy. Volty nabitý projekt odstartoval v září 2013, kdy na tamní komunikace vyjel SOR EBN 9,5 – první elektrobus libchavské značky. Tím vlastně začala fáze testování, k níž se o rok později přidal model Škoda Perun 26 BBHE. Do třetice se v roce 2015 zapsal do zkušební party opět SOR, a to prodlouženou variantou EBN 11.
Mašina jménem elektrická mobilita se ve východočeské metropoli naplno rozjela před třemi lety, kdy podnik posílil svoji flotilu dvacítkou svěžích bzučících autobusů SOR NS 12 ELECTRIC s přepravní kapacitou až 100 osob. V rámci nákupu se myslelo rovněž na energetickou infrastrukturu, proto ve vozovnách a na strategických místech MHD začaly růst nabíjecí stanice. Od slov se tedy přešlo k činům a výsledek dorazil ve formě tří milionů ujetých kilometrů už letos.
Zástupci podniku poukazují na výhodu elektropohonu z hlediska nulových lokálních emisí, snížení hlučnosti, zlevnění provozních nákladů a zefektivnění rekuperace elektřiny. Přece jen s plnými bateriemi zvládne elektrobus ujet cirka 200 kilometrů a se zapojením krátkého rychlonabíjení (např. o pauze) až 300 kilometrů. Šikovní řidiči pak správným jízdním stylem vrátí do akumulátorů více než 30 % energie. Na plochý Hradec zkrátka ideální.
Stěžovat si nemohou ani cestující, vzhledem k absenci převodovky nízkopodlažní autobus necuká, plynule zrychluje i zpomaluje, usnadňuje nástup vozíčkářům či lidem s kočárky, nabídne výkonnou klimatizaci, případně potěší vestavěnými USB zásuvkami.
V rámci měst se objevují ještě takzvané parciální trolejbusy, které disponují pomocnou baterií. V praxi to znamená, že vozidla zvládnou ujet omezený počet kilometrů bez vztyčených sběračů proudu. Přechod ke 100% MHD elektromobilitě však zatím není na pořadu dne téměř nikde v republice, tradiční dieselové pohony totiž stále mají své silné a opodstatněné zastoupení.
Mimo „Salonu republiky“, jak se Hradci Králové přezdívá, se elektrobusy v hojnějším měřítku objevují také v Českých Budějovicích, Ostravě, Třinci, Trutnově a v Písku. Za nás říkáme, že taková mobilita je smysluplná, ale chceme znát i váš názor, a proto jsme pod článek umístili příslušnou anketu. Tak neváhejte a hlasujte.