Článek
Hyundai ix20 se přesně trefil do vkusu českých zákazníků – auto malé vzrůstem, ale s velkým vnitřním prostorem, pohodlné, úsporné a nenáročné, příjemně jednoduché, ale v ničem neošizené. Jenže po devíti letech na trhu už má přece jen nárok na zasloužený důchod. Přímý nástupce se kupodivu nechystá, protože MPV už dnes nefrčí. Jeho roli by tak měl zastat hatchback i30 – a bude se muset hodně snažit!
Prostor a praktičnost
Kouzlo ix20 totiž odhalíte hned v prvním momentu, když vklouznete za volant. Snadné nastupování díky výše uchycené sedačce, dobrý výhled ven a s tím i přehled na silnici. Přehledné přístroje, ergonomická palubka se snadným ovládáním rádia a klimatizace, k tomu ve středové konzoli rovnou tři odkládací schránky a dva držáky na pití. Připočtěte si dvě 12V zásuvky, jeden USB a jeden AUX konektor a sotva vám tu bude něco chybět ke štěstí.
Rozhodně vám nebude scházet životní prostor – vpředu máte dost místa na ramena i nad hlavou, vzadu se pak snadno usadí i dospělák a kufr má velmi skvělých 440 litrů. Zadní sedadla jdou navíc posouvat a jejich opěradla naklápět, takže si prostorové dispozice můžete upravovat podle potřeby. Tohle snad ani nejde trumfnout…
Jenže i30 se nenechá zahanbit. Sedí se v něm sice níž, ale kontruje daleko pohodlnější řidičskou pozicí s nataženýma nohama a volantem před hrudníkem – v ix20 totiž sedíte na krátké nohy jako u jídelního stolu, což na delší trase nemusí být právě příjemné. Taky kontruje loketní opěrkou, kterou na delších trasách oceníte. V i30 se taky víc cítíte součástí auta, byť místa máte všude stejně. Akorát ne nad hlavou, což vás však nemusí příliš trápit, pokud nejste zvyklí řídit s kloboukem na hlavě.
Zadní sedadla taky bez problémů pojmou dva dospěláky, navíc je na ně širšími dveřmi lepší přístup. Můžete je jen sklopit do roviny, což rozšíří dostatečně objemný kufr z 395 na 1 301 litrů. Kufr ix20 má sice výhodu podlahy srovnané s nakládací hranou, i30 ale zase nabídne dva háčky a 12V zásuvku (ix20 má od obojího jen jeden kus), a hlavně praktičtější, hlubší tvar prostoru. A pokud by vám to přece jen nestačilo, i30 můžete mít i v kombíku za příplatek 20 tisíc.
Pohon a spotřeba
Poslední ix20 jsou v prodeji s atmosférickým čtyřválcem 1,6 l s výkonem 124 koní, který je… v pořádku. Není to žádný atlet a vymáčknout z něj jeho výkon chce hodně otáček, ale běžné courání zvládá hravě i na půl plynu, aniž byste byli brzdou provozu. Manuální převodovka jde hladce a přesně, za příplatek 40 tisíc můžete mít automat, ale určitě to není povinnost. Za slušné zacházení vás ix20 odmění spotřebou kolem sedmi litrů.
Slušné, jenže na palubním počítači i30 se objevovala čísla ještě o litr nižší a dojem z motoru byl navíc o mnoho lepší! Přestože se atmosférická čtrnáctistovka může pochlubit jen 100 koni, podává je s daleko větším nadšením – motor se radostněji a snadněji vytáčí a má menší setrvačný efekt. Papírově je ix20 na stovce skoro o dvě sekundy rychleji, ale v reálu působí obě auta podobně rychle. Až na to, že motor i30 je živější, hladší a o poznání tišší. Pokrok je prostě znát.
Pokud byste u i30 chtěli ještě víc dynamiky, můžete si připlatit za přeplňované motory – živý litrový tříválec se 120 koni, sametový čtyřválec 1,4 T-GDI (140 k) nebo úsporný čtyřválcový turbodiesel 1,6 CRDi (115 nebo 136 k).
Řízení a jízda
A ještě větší rozdíl byl pak cítit v jízdních vlastnostech. Pravda, izolovaně působí ix20 spolehlivě – řídí se snadno, má dost stability a naprosto bezpečné jízdní vlastnosti, je pohodlná a nebýt větší citlivosti na boční vítr dané vyšší stavbou, nebylo by autu moc co vytknout.
Jenže i30 je prostě o velký kus lepší. Hlavní výhodu má v tom, že je nižší – nemusí se tolik snažit kontrolovat pohyby vysoké karoserie, těžiště má taky o pár centimetrů blíž k vozovce. Podvozek tak předvádí víc obratnosti a hravosti, hlavně je poddajnější a tím pohodlnější. Zatímco u ix20 se na mizerném asfaltu dočkáte rázů a poskakování, i30 výmoly polyká tišeji a přes nerovnosti se jen ladně převalí. Řídí se stejně snadno, ale díky lepší pozici za volantem se s i30 snáz sžijete a budete se cítit jistěji.
Výbava a cena
Kouzlo ix20 spočívalo i v atraktivní cenovce – poslední série Trikolor Plus s cenovým zvýhodněním 60 tisíc totiž stojí lákavých 279 990 Kč a za tu cenu dostanete slušně vybavený vůz. V základu je 6 airbagů, manuální klimatizace, elektricky ovládaná přední okna, mlhovky a denní svícení, palubní počítač, rádio se 4 reproduktory a ovládáním na kůží potaženém volantu nebo dálkové zamykání s imobilizérem a alarmem. To většině lidí naprosto postačuje.
Na i30 dává Hyundai aktuálně slevu 40 tisíc, takže začíná na 299 990 Kč. Za drobný příplatek toho ale dostanete oproti ix20 o dost víc – systém nouzového brzdění, vedení v pruhu a sledování pozornosti řidiče, světelný senzor nebo tempomat s omezovačem rychlosti. Příjemné drobnosti, které potěší. Tím však nabídka prvků u i30 teprve začíná, vymyslet si můžete třeba Bi-LED světlomety, infotainment s navigací a bezdrátovým nabíjením telefonu, adaptivní tempomat, parkovací senzory i s kamerou, vyhřívané sedačky i volant nebo rovnou ventilovaná kožená sedadla. Limitem je jen vaše peněženka. Už základ je však poměrně solidní (tedy snad kromě toho, že elektrické ovládání zadních oken dostanete až k druhé nejvyšší výbavě).
Tak kdo je vítěz?
Hyundai ix20 v našem srovnávacím testu předvedl to nejlepší, díky čemu se stal v české kotlině bestsellerem. Ale omluvte nás, pokud jeho konec nebudeme příliš dlouho oplakávat, když je tu tak kvalitní náhrada v podobě modernějšího a propracovanějšího modelu i30, který navíc není ani citelně dražší. Pokud bychom si mezi nimi měli vybrat, sáhli bychom jednoznačně po i30. A vy byste to měli udělat stejně.