Článek
Majiteli tolik oblíbený, léty poslušné služby osvědčený atmosférický čtyřválec 1,6 l se kvůli emisním limitům odebral na věčnost, jeho místo pod kapotou Dusteru zabral nový turbodmychadlem přeplňovaný tříválec 1,0 l.
Ta hysterie okolo downsizingu, kterou v případě Dacie pozoruji, je zcela zbytečná. Základní motorizace sice přišla o jeden válec a třetinu objemu, ale turbodmychadlo tuto ztrátu dokáže dohnat. Oba motory tak sice mají na papíře podobné parametry (ačkoliv tříválec je o 15 koní slabší), ale v průběhu výkonové křivky má menší motor kupodivu navrch – atmosférický čtyřválec má nejvyšší točivý moment 156 Nm položený až ve 4 400 otáčkách, zatímco foukaný tříválec nabídne 160 Nm ve spektru od 2 750 do 4 000 otáček.
Jaký je ale tříválec v reálu?
Změna v praxi znamená, že nový tříválec lépe zrychluje a nabídne víc síly, která je snadno dostupná ve středním pásmu otáček. Ano, na stovku se oba dostanou za podobně líných 12,5 sekundy, jenže tříválec má velký náskok v pružném zrychlení – turbem dopovaný motor ochotněji a mohutněji zatahuje, kvůli většímu zrychlení tak nemusíte drtit motor až do červeného pole, stačí přišlápnout plyn a nechat turbo nadechnout.
Nelze tak čekat žádné závodění, ale ruku na srdce - o to majitelům Dusteru nejde. Hbitý rozjezd zaručeně oceníte při každém připojování do rychlejšího pruhu, dokonce i na předjíždění si budete moci troufnout bez týdnů složitého plánování. Nový Duster 1,0 TCe za volantem působí výrazně svižněji.
Má novinka ještě nějaké výhody?
Při běžné jízdě je tříválec tišší, pod kapotou si jen přede. Taky je citelně úspornější, při citlivém zacházení asi o litr až litr a půl – budete tak jezdit zhruba za šest. Mohlo by vás potěšit i to, že při tom budete vypouštět méně CO2, a bude tak šetrnější k životnímu prostředí, a přitom se motor obejde bez filtru pevných částic. Největší radost vám však nejspíš udělá nižší povinné ručení.
Nové nevýhody
Vše ovšem není jen zalité sluncem. Tříválec sice umí být v běžném režimu tichý, ale když ho pobídnete do otáček, dělá to s typicky hrubějším chodem a chraplavým zvukem, který ne každému sedne. Taky se dočkáte nějakých těch vibrací. Zkrátka jakkoliv se Dacia snažila integrovat motor co nejkultivovaněji, na hladkost chodu čtyřválcové atmosféry to nemá. Při větším zatížení se přeplňovaný motor taky víc rozežere, třeba dálniční přejezdy zvládá spíš za osm (taky má jen pětirychlostní převodovku), ale Duster nebyl konstruovaný jako dálniční letec, takže vás to asi moc trápit nebude. Mohlo by vás však zaskočit, že ho nemůžete mít ve verzi s pohonem všech kol, ale pouze jako předokolku.
Kolem a kolem
Pokud o koupi uvažujete, ale novinka vás znejistila, žádné strachy. Není jediný důvod, proč by motor neměl dlouho sloužit. Moderní materiály a výrobní technologie posunuly výkonové limity hodně vysoko. Navíc jsme stejně říkali, že s tím nebudeme závodit – při běžném zatížení ten motor jen tak nezničíte.
Duster 1,0 TCe je vážně lepší auto – většinu času tišší, hbitější a úspornější. Navíc i nový motor můžete mít i ve variantě spalující LPG (za pouhých 10 tisíc korun), což je jasná volba, pokud jezdíte větší dálky.
I s třemi válci je to přesně takový Duster, jak ho máte rádi – prostorný, praktický, pohodlný, snadný na řízení, jednoduchý a odolný. A hlavně laciný. Je však zajímavé pozorovat, kde inženýři i přes omezený rozpočet nechtěli slevit z kvality. Třeba loketní opěrka ve dveřích je čalouněná, takže se můžete pohodlně opřít (to nebývá ani u některých dražších aut). Mnoho asistenčních systémů pochopitelně chybí (zákazníci Dacie nevyžadují adaptivní tempomat, stačí jim normální), ale Duster si můžete vybavit velmi užitečným sledováním mrtvých úhlů nebo parkovací kamerou. A třeba panel klimatizace je tak povedený, že si našel cestu do mnoha dražších Renaultů.
Díky nízké pořizovací ceně si do Dusteru můžete navymýšlet výbavu, o níž byste jinak neuvažovali: vyhřívaná sedadla, bezklíčový přístup a startování, infotainment s navigací nebo kamerový systém. I tyto luxusnější prvky jsou pojaty zjednodušeně (loketní opěrka není polohovatelná, parkovací kamera nemá dynamické linie, vyhřívání sedadel zná pouze zapnuto/vypnuto, infotainment má silně zjednodušený design atd.), ale svou funkci plní. A přesně to platí pro Duster jako celek – s přehledem plní přesně to, co od auta většina lidí chce. Za ty peníze je to velmi rozumná volba.
Za jaké peníze? Úplný základ (1,0 TCE 4x2 ve výbavě Access) vyjde na 264 900 Kč, rozumně vybavené auto (stejný motor, střední výbava Comfort) stojí 336 900 Kč. Nejlevnější diesel (1,5 dCi 95 k) pořídíte za 355 900 Kč, nejlevnější 4x4 (1,3 TCe 130 k) pak stojí 426 900 Kč. Vrcholné specifikace ale vyjdou i na půl milionu. Pamatujte však na to, že laciné auto je tím lepší, čím levněji ho koupíte.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový tříválec, turbo, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 999 cm3 |
Výkon | 74 kW (100 k ) při 5 000 ot./min. |
Točivý moment | 160 Nm při 2 750 - 4 000 ot./min. |
Převodovka | manuální, 5 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 266 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 12,5 s |
Maximální rychlost | 168 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,3 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 50 l |
Kola a pneumatiky | 215/65 R16 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 341/1 804/1 693 mm |
Rozvor | 2 674 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 445 l |