Článek
Jezdit s manuálem je peklo! Při kodrcání v ucpaných ulicích měst musíte neustále kvedlat šaltpákou a přemýšlet o správně zařazené rychlosti, za chvilku vás navíc začne bolet levé lýtko od permanentního šlapání spojkového zelí. Otrava. Není divu, že většina moderních aut (a to včetně těch sportovních) má dnes automat, který dělá vše jednodušší a pohodlnější. Jenže když vyjedete z města…
Na okreskách se z (dobrého) manuálního řazení stane pro nadšeného řidiče pravé potěšení. Když si před zatáčkou na brzdách s přesným meziplynem a jemnou prací se spojkou hladce podřadíte a na rovince čekáte na správné otáčky motoru, abyste tam perfektně synchronizovaným pohybem pravé ruky a levého chodidla vrazili další kvalt… to vás víc propojí s autem a vtáhne vás do procesu řízení. Je to prostě radost.
Zvlášť, když je to takhle dobrý manuál – hlavice padne přesně do dlaně, dráhy jsou krátké, pohyb v kulise působí mechanicky a páka v ní precizně klouže, nezadrhává a nezpomaluje vás. Jasně, s dvouspojkovým automatem, u kterého stačí zatáhnout za pádlo pod volantem, byste byli rychlejší, ale o tom to v tomhle případně není.
Proto taky nevadí, že Z4 sDrive 20i chybí dva válce. Turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitr B48 má totiž dost síly (197 koní) a hutný zátah (320 Nm již od 1 450 ot./min), abyste si přišli rychlí (stovka za 6,6 sekundy), navíc se ochotně nechá točit až k červenému poli (správný čas přeřazení indikují diody) a jadrně u toho vrčí, je uspokojivé drtit ho plynem a popohánět pákou řazení.
A když tyhle dva komponenty zabalíte do svůdného těla kompaktního roadsteru s hravým podvozkem, máte postaráno o hodně podmanivou zábavu. Čtyřválcová Z4 je totiž o více než metrák lehčí než vrcholná šestiválcová M40i, takže působí lehkonohým dojmem, ochotněji se vrhá do zatáček a hbitěji mění směr. Bez adaptivního podvozku také víc cítíte práci podvozku a můžete lépe pracovat s přenosy váhy. Auto působí hravějším a přizpůsobivějším dojmem, vy jste díky manuálu víc vtaženi do hry a celkově je to vážně krásné svezení. Jenže…
Možná je to tím, že je Z4 jako prémiový produkt moc dospělé, možná je to tím, že sDrive20i je pro model Z4 základní varianta… ale faktem je, že tu prostě něco tak trochu chybí. Motor by mohl mít výraznější špičku a dělat větší divadlo (kde je všechno to prskání a práskání, které umí MINI Cooper?), řazení by mohlo být ještě rychlejší a podvozek ještě hravější. Z4 zvládá všechno perfektně, ale se stoickým klidem a sebejistotou rutinéra… pro větší zábavu by to chtělo cítit z auta víc radosti, víc nadšení, víc vzrušení… Jako by si BMW větší divočinu schválně nechávalo pro vrcholnou M40i.
Přesto je čtyřválcová Z4 s manuálem pro nadšeného řidiče zábavnější auto než šestiválcová M40i s automatem – je hravější, ryzejší a víc vtáhne do hry, zatímco výkonnější varianta vás utluče rychlostí a burácením šestiválce. Je to taky zábava, jen jiného druhu. Pro které se rozhodnete, záleží čistě na vašem vkusu…
Zatímco za vrcholnou Z4 M40i dáte tučných 1 582 100 Kč, základní sDrive20i pořídíte již za lákavých 1 034 800 Kč. Ale testovací verze s pár atraktivními příplatky (optický M paket, matný lak Frozen Grey nebo adaptivní LED světlomety, ale stále žádná navigace) vyšla na necelý milion a půl, takže při specifikaci budete muset být opravdu opatrní, aby za ty peníze stále dávala smysl.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu podél |
Zdvihový objem | 1 998 cm3 |
Výkon | 145 kW (197 k) při 4 500 - 6 500 ot./min |
Točivý moment | 320 Nm při 1 450 - 4 200 ot./min |
Převodovka | manuální, 6 stupňů |
Pohon | zadní kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 480 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 6,6 s |
Maximální rychlost | 240 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,8 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 52 l |
Kola a pneumatiky | 225/50 R17 vpředu, 255/45 R17 vzadu |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 324/1 864/1 304 mm |
Rozvor | 2 470 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 281 l |