Článek
Horko a sucho, namotivovaná česká špička (Kopecký, Pech, Cais, Mareš, Stříteský, Březík a další) a účast těch nejlepších střelců z celé Evropy (Barumka je součástí hodnocení evropského šampionátu FIA ERC) – padesátý druhý ročník legendární Barum Czech Rallye Zlín sliboval hodně rychlý a náročný závod a průběh to jen potvrdil. Už od prvních zkoušek se čeští favoriti přetahovali o desetiny sekundy s evropskými vyzyvateli i mezi sebou.
I ti nejzkušenější hlásili, že se zase pěkně zapotili – nejen kvůli tropickým teplotám, ale především kvůli vražednému tempu a složitým podmínkám. Zlínský kraj je malebně zvlněný a rychlostku tu namotáte skoro na každé okresce. Jenže tyhle okresky jsou uzoučké obvykle na jedno auto a většinou rozbité (jezdí se spíš v šotolinovém nastavení, ale na asfaltových kolech a gumách), často je na asfaltu vytahaná šotolina, což přináší hodně zrádné situace (stačí o pár centimetrů vyjet ze stopy a začne to rychle klouzat). Takže jet totálně naplno (Miklós Csomós jen kroutil hlavou, jak rychle se tu jezdí, a třeba Alexey Lukyanuk si stěžoval, že ani jeho spolujezdec v tom tempu nestíhá číst noty), a přitom mít vše pod kontrolou, to je obrovská výzva i pro ty nejzkušenější.
Rozhoduje tak často jediná chyba – o čemž by mohl vyprávět Erik Cais, pro něhož je to vlastně domácí závod. Hned od startu jel na samé špici a o umístění na bedně přišel v šesté RZ (Kateřinice) na jednom nenápadném skoku, kde se svou Fabií RS Rally2 přistál v příkopu a udělal defekt. Stálo ho to minutu a propad na průběžné čtrnácté místo, ze kterého se pak sérií skvělých nedělních časů musel prokousávat zpátky do první desítky.
Podstatně hůř dopadl Hayden Paddon. Při své první účasti si chtěl Barumku osahat a hlavně dojet do cíle, což by mu zajistilo předčasné vítězství v evropském šampionátu a mistrovský titul. Paddon svůj Hyundai i20 N Rally2 ale rozhodně nešetřil a dokázal dojíždět v první desítce. Tedy až do desáté RZ (Halenkovice), kde mu to v jedné zatáčce na šotolině uteklo o pár centimetrů víc, trefil strom a vylomil zadní kolo – a bylo po závodění. Ale protože jeho největší rival Mārtiṇš Sesks nezískal dost bodů (v rámci hodnocení ME dojel až jedenáctý), aby zůstal ve hře o titul, stal se Paddon mistrem s předstihem, a i když cíl soutěže neviděl.
Ještě zvláštněji však dopadl souboj o celkové vítězství na Barumce, který se naopak rozhodoval až na posledních metrech. V cíli po třech dnech závodění, třinácti rychlostních zkouškách a dvou stech ostrých kilometrech totiž dělilo první dva pouhých 9,1 sekundy. Přesně o tolik byl pomalejší Honza Kopecký, vítěz 52. Barum Czech Rally Zlín 2023.
🏆Kopecký dál kraluje, pojedenácté vyhrál Barum rally Mimořádná šňůra Jana Kopeckého (Škoda Fabia RS Rally2) nebere...
Posted by Barum Czech Rally Zlín on Sunday, August 20, 2023
Zní to divně? To si pište! Nejrychlejším jezdcem celé Barumky byl totiž matador Václav Pech, který ale jede „mimo pořadí“. Závodí totiž se skoro dvě dekády starým speciálem Ford Focus WRC ‘06 (tedy technicky vyšší specifikace, než mají ostatní jezdci), a nemůže tak sbírat body do českého mistráku – a proto nemohl ani vystoupit na stupně vítězů a užít si zasloužené chvíle slávy (které mu tak dopřáli aspoň věrní fanoušci).
Atmosféra bezprostředně po dojezdu Václav Pech jun., vítěze letošní Barum Czech Rally Zlín, před cílovou rampou. [Dani-K]
Posted by Čeští rallyoví srdcaři on Sunday, August 20, 2023
Mezi fanoušky tolik populární Ášín nejspíš moc dobře ví, že jinak s Kopeckým může soutěžit jen těžko. Kopecký totiž zná Fabii RS Rally2 jako své boty (byl vývojovým jezdcem), má ji nejlépe připravenou (už sice oficiálně nejezdí pod fabrikou, ale jako soukromník, jenže to na věci moc nemění), má nejvíc zkušeností a české soutěže zná už jako své boty.
Jenže tahle úlitba Pechovi se pořadatelům nevyplatila, protože museli přistoupit k bizarnímu kroku a oficiálním vítězem soutěže vyhlásit druhého jezdce v pořadí. Jasně, můžeme tu rozjímat o rychlostním srovnání vozů specifikace Rally2 a WRC, můžeme také zmínit, že Kopecký měl po sobotě „splněno“ (český titul už měl v kapse) a nepotřeboval jet na krev. Jenže faktem je, že nejrychlejší byl letos Pech a většina fanoušků ho bere jako vítěze, osmiletá nadvláda Kopeckého tak byla definitivně přerušena. Ale tuším, že si Ášín bude muset pro příští rok definitivně pořídit novou závodničku…