Článek
Novodobá éra amerických muscle cars se blíží k závěru. Minimálně tedy pro nás benzinové šílence. Americká automobilka Dodge oficiálně oznámila, že následující generace populárních osmiválců Challenger a Charger už budou pouze čistě na elektřinu. Jen o chvíli později nám ukázala, jak to myslí. Světu se představil elektrický Dodge Charger Daytona SRT, který ohromuje designem vzdávajícím hold nejslavnější legendě ze šedesátek.
Nostalgický retro koncept nás nechává poprvé nahlédnout na budoucnost sportovních modelů divize SRT (Street & Racing Technology) a dává nám jasně najevo, že i americké automobilky dosahují vrcholů potenciálu osmiválcových spalovacích motorů. Elektřina jim navíc slibuje jednodušší dosahování extrémních výkonů, na nichž si ty nejrychlejší muscle cars všech dob vždy zakládaly.
S ohledem na nedávné vyjádření značky je jasné, že v budoucnu uvidíme i produkční verzi nejnovějšího elektrického konceptu. A tou začne nová éra muscle cars, kterým možná bude chybět to nejdůležitější. Brutální síla elektromotorů i zdrcující zrychlení budou jistě fascinující, ale zvládnout nahradit to, proč se s dnešním evropským vývojem stále častěji ohlížíme na americká auta?
Když se nadšenců do nejnovějších osmiválcových Dodge zeptáte, proč milují nadupané bestie zakládající na nepsaných pravidlech staré školy, jen málo z nich vám řekne, že pro rychlost. Je to o hulvátskosti projevu, hrubosti „zastaralých“ osmiválců OHV nebo okouzlující auře minulých dob. Časů, kdy Amerika byla opravdovou zemí svobody. Dob, kdy se s příběhy aut z Detroitu psaly i životní příběhy.
Všichni snili, že jsou Bo a Luke Dukeovi s jejich oranžovým „Generalem Lee“ nebo Burt Reynolds s černo-zlatým Trans Amem z legendárního filmu Smokey and the Bandit (Polda a bandita). A spousta nadšených majitelů novodobých nástupců slavných klasických filmových aut k tomu všemu stále vzhlíží. Legendu všech muscle cars navíc spojuje jeden hlavní prvek, který je vždy definoval – vidlicový osmiválec.
A to bude muset překonat nový elektrický Charger. Automobilka jím nepochybně zaujme spoustu nových zákazníků, ale současně to bude muset obhájit i u těch nynějších. Pro Dodge to bude stejné, jako když Chevrolet po desetiletích slávy přesunul osmiválec Corvette z předu doprostřed. Jsou zkrátka rozhodnutí, jaká nemyslíte špatně, ale u početné skupiny svých pravověrných fanoušků i zákazníků si znepříjemníte vnímání vaší značky. A ti jsou pro vás nejdůležitější, protože to jim vděčíte za váš kult.
Představuji si to podobně, jako kdyby americká zbrojovka Colt zrušila výrobu všech stávajících pistolí řady 1911 a současně oznámila, že bude vyrábět novou sérii z polymeru. Myšlenka spojující oblíbenou minulost s nejnovějšími trendy by však našla nejen pochopení, ale i kritiku. Proč? Protože většina držitelů i milovníků legendárních „devatenácetjedenáctek“ je obdivuje i pro jejich originální materiál, jakým je ocel.
Vraťme se k americkým autům. Je možné, že budoucí legislativa i zájem zákazníků si elektrické „muscle cars“ žádají, ale budou to pořád ty muscle cars, co máme rádi? Dodge totiž zahajuje novou éru muscle cars s elektromobilem připomínajícím a vzdávajícím hold nejslavnějšímu osmiválcovému modelu z opravdové zlaté éry muscle cars, ale je to správně?
Při pohledu na žhavou novinku totiž neustále přemýšlím, zda by automobilka slavné jméno i doplňující slovíčka jako „Daytona“ neměla cíleně nechat zemřít a vstoupit do budoucnosti něčím úplně novým. Něčím, co nám benzinovým nadšencům nebude neustále připomínat často oslavovanou „skutečnost“, že dříve bylo lépe. Něčím, co nebudeme mít potřebu srovnávat.
Co si o budoucnosti muscle cars myslíte vy? Zdá se vám, že spojit nejslavnější modelová jména s elektromobilitou je správná cesta, nebo by automobilky měly začít s čistým listem a nezakládat marketing na nejúžasnějších strojích, jaké kdy vyrobily? Nová „životní“ období si totiž občas žádají i úplné začátky.
Minimálně rychlostí i výkonem električtí nástupci své staré spalovací předky zesměšní, ale bude to pořád ono, když zdrojem burácení a řevu motorů budou skryté reproduktory a ne čistá mechanická práce velkoobjemových spalovacích jednotek? Jak o tom stále častěji přemýšlím, uvědomuji si, že můj zážitek z aut není jen o rychlosti. Je to o celkovém projevu, tradici a schopnosti chytit za srdce. A zdá se mi, že to elektrická auta neumí.