Článek
Syn a otec
Po téměř 30 letech se vrátilo BMW osmé série a rovnou zaujalo post lídra mnichovské automobilové smetánky – stejně jako jeho otec, který debutoval v roce 1989 na frankfurtském autosalonu. BMW řady osm tehdy představovalo technologický vrchol – vždyť vůz s velmi aerodynamickou karoserií přinesl do bavoráků například řiditelnou zadní nápravu a další, ve své době nevídané vychytávky.
Pohledem na starou a současnou moderní „osmičku“ pochopíte, jak moc doba pokročila kupředu – aerodynamická karoserie je samozřejmostí a špičková prediktivní technologie také. Komu se na začátku 90. let snilo o tom, že budou jednou auta umět řídit téměř sama a jejich počítače zkrotí i výkony nad 500 koňských sil(?) Asi málokomu, ovšem bez vizionářů bychom dnes v rukou neměli dotykové telefony a neposlouchali hudbu on-line.
Všechno nejlepší
Co si Nissan nadělil k oslavám 40. výročí svých legendárních sportovních vozů Skyline? No přece limitované edice! Na fotce je zachycený Nissan Skyline R33 GTS-25t 40th Anniversary ve svém největším živlu – mocném startu se zapálením zadních pneumatik. Japonci vždy produkovali svoje sportovní vozy s důrazem na domácí symboliku a vysokou preciznost, což se odráží už od prvních generací legendárních typů Skyline. Tato auta hrála hlavní role ve filmech, videohrách a nejnovější generace R35 se stále prodává a pořád dokazuje, že i hranaté auto může být aerodynamické a jízdně překonat mnohem dražší a výkonnější rivaly.
Pozdrav slunci
Jestli myslíte, že na fotce najdete nějakou pozici pro cvičení jógy, jste na omylu. Snímek profesionálního fotografa Michala Jiráka zachycuje západ slunce nad východočeskou vesničkou a „skejťáka“ Matěje Knappa, který vedle 625 koněmi nabušeného BMW M5 Competition zdraví odcházející slunce trikem zvaným front side kick flip. Umělecký dojem pak dotváří pohaslé diody andělských očí usínající mnichovské bestie s pohonem všech kol a osmiválcem pod kapotou.
Čtyřkolka do apokalypsy
Co mají společného Subaru Outback a stroj na těžbu písku? Oba dokážou dlouhodobě fungovat v nehostinném prostředí. Ačkoliv není japonská čtyřkolka nikterak vzácná – může si ji koupit každý, kdo má volný milion korun – dokáže spojit vlastnosti užitkového kombíku a terénní prostupnost off-roadu. Outback svým plochým motorem typu boxer a bezpečnostní technologií EyeSight posouvá jízdu na jinou zážitkovou úroveň – a navíc, patří k jedněm z nejuniverzálnějších kombíků vůbec. Se kterým jiným běžným autem jste schopni odvézt děti do školy při zuřící apokalypse a potom si to rozdat na terénním polygonu s pravověrnými off-roady?
Mocná příroda
Nekonečné duny a všudypřítomný písek na fotce zachycuje malost člověka a jeho strojů oproti mocné přírodě. Letošní Dakar byl dramatický, plný zvratů, závad, nehod a dalších nečekaných událostí. Osud legendárního závodu však není úplně růžový – prakticky za poslední dekádu organizátoři pokaždé bojovali o záchranu rallye, a dokonce se trasa musela přesunout do Jižní Ameriky. Dakar je prostě o penězích a štědrých sponzorských darech. Na původních dakarských tratích v západní Africe se však pořádá Africa Eco Race. Jde o soutěž vystavěnou na dávných principech dakarského závodění, s cílem u Růžového jezera ve skutečném Dakaru.
Autoportrét
Když se po několika letech vrátila Toyota Supra zpátky na trh, rozdělila veřejnost na dva tábory. Jedni nedokázali rozdýchat fakt, že vůz vznikl ve spolupráci s BMW a že nemá legendární motor s kódovým označením 2JZ. Druhá skupina po autě naopak baží – díky jeho výkonu, designu a výjimečnosti. Vzhledem k omezené výrobě ve Štýrském Hradci automobilka nestihá vykrývat poptávku a prodejci se perou o to, kdo bude mít dřív auta pro svoje zákazníky, kteří jsou ochotni za sportovní kupé dokonce přeplatit ceníkovou cenu. Český fotograf Ondřej Kroutil své sympatie k Supře neskrývá, a proto se rozhodl stvořit tento umělecký autoportrét.
Osudový duel
Jak vypadalo vlajkové japonské kupé v 90. letech? Mělo logo automobilky Honda a v rodném listě se vyjímalo jméno NSX. Pokud dnes vlastníte takovou hračku v zachovalém původním stavu, věřte, že máte doma poklad, který poroste na ceně. Jedním ze současných lídrů mezi japonskými kupé je právě Lexus LC 500 – mocný stroj s osmiválcem pod kapotou a cenou, která se dost podobá vzácným kouskům série NSX. A jak by to vypadalo, kdyby obě legendy vyrazily na projížďku? Asi takhle…
Vzácná šelma
Ondra Kroutil se se svým aparátem umí nachomýtnout k opravdu zajímavým kouskům. Jedním z nich je limitovaný Jaguar XE Poject 8, kterých vzniklo pouhých 300 kusů. Zajímavostí také je, že ho Britové vyrobili pouze s levostranným řízením. Sedan sdílí základ karoserie se sériovým modelem XE, ale vše ostatní je zcela nové – každý panel, střecha, dveře, odpružení nebo i pneumatiky. A pod kapotou? Tam bije nejsilnější srdce od Jaguaru – jde o kompresorem nadopovaný pětilitrový vidlicový osmiválec s výkonem 600 koní a točivým momentem 700 Nm.
Dvouletá láska
Honda CM400T byla první opravdová motorka s manuální převodovkou, na které fotograf Michal Jirák kdy jel. Zachycený kousek vlastnil jeho dlouholetý kamarád Dan, a ten si moc přál fotku za jízdy. Na soukromé cestě a s krásným západem slunce v zádech se snímek ve stylu seriálu Odpadlík nakonec podařil. A víte, co je nejzajímavější? Michal se do motorky natolik zamiloval, že si ji za dva roky od Dana koupil a vlastní ji doteď.
Déšť na Ibize
Za tuhle umělecky laděnou fotografii může vlastně déšť. Michal Jirák měl v plánu jít s kolegou Honzou Malým „skejtovat“, ale po tom, co se z nebe spustila průtrž mračen, zamířili raději domů. Cestou zpátky však uviděli úžasnou scenérii zapadajícího slunce, která je inspirovala ke snímku s obrysem postavy a vozu Seat Ibizia Cupra s motorem o výkonu 223 koní. Ve stínohře oba aktéři skvěle vynikli a Michalovi se podařilo tenhle okamžik perfektně zachytit.
A jak se na auta díváte vy? Jsou pro vás jen obyčejným dopravním prostředkem nebo k nim chováte hlubší citový vztah? Dejte nám to vědět prostředictvím ankety nebo do komentářů.