Článek
Spolupráce s Volkswagenem od roku 1991 zahájila pozoruhodný vzestup značky Škoda, která už v roce 1996 rozšířila portfolio na více modelových řad. Po deseti letech od spojení vstoupila do vyšší střední třídy, kdy se v roce 2001 zrodila chlouba značky Škoda Superb, jejíž výroba pokračuje od roku 2015 třetí generací Superbu a na konec letošního roku se připravuje nástupce, jehož výroba bude v Bratislavě u Volkswagenu Slovakia. Pro výrobu prvního Superbu byl ale zcela modernizován pobočný závod v Kvasinách a pod kapotou prestižních modelů se po dlouhých letech objevily alternativně šestiválcové motory, a to jak zážehové, tak vznětové.
Cesta k většímu automobilu
Obnovení jména Superb pro velký automobil Škoda bylo vcelku překvapením, vždyť je v té době znali jen skuteční odborníci, protože historie velkých předválečných vozů Škoda byla dávno zapomenuta a produkce všech typů v letech 1934 – 1949 nepřekročila ani tisíc kusů, takže už tehdy byly na našich silnicích vzácné.
Všechny tehdejší Superby měly řadové šestiválce, když série deseti vozů s vidlicovými osmiválci byla jen experimentem válečných let 1940 – 1941. Poslední série Superbů vznikla krátce po válce, vozy dostaly karoserie se zapuštěnými světlomety v americkém stylu, designem se však také přibližovaly tehdejším „tudorům“ typu 1102, zejména bohatě chromovanou mřížkou přídě a nárazníky.
Předobrazem novodobého Superbu, vyvíjeného pod kódovým označením SK 451, se stala studie sedanu Škoda Montreux, představená na ženevském autosalonu v březnu 2001. Málokdo tehdy tušil, že má už finální podobu sériového Superbu, jehož premiéra následovala 11. září 2001 na autosalonu ve Frankfurtu, kde se odehrála v době dramatických událostí po útoku na World Trade Center v New Yorku.
A jaký byl první Superb?
Nový Superb pro 21. století se stal moderním automobilem v tradici značky Škoda s osobitým designem, byť postaveným na koncernové podlahové plošině řady VW Passat/Audi, ovšem s prodlouženým rozvorem na 2803 mm, což zaručilo neobyčejně prostorný a pohodlný interiér. Stal se také prvním vozem Škoda po třiceti letech s motorem uloženým podélně vpředu, posledním byla totiž Octavia Combi, jejíž produkce skončila v roce 1971.
Vůbec poprvé se u značky Škoda objevily vidlicové šestiválce, zážehové 2,8 litru o výkonu 193 koní (142 kW) a později i vznětové TDI 2,5 litru o výkonu 155 koní (114 kW). Základní nabídku tvořily hospodárné čtyřválce, dvoulitrový zážehový o výkonu 115 k (85 kW) a oblíbený vznětový 1.9 TDI PD ve verzi 97 kW (130 k); tradiční lahůdkou z Octavie byl pětiventilový zážehový čtyřválec 1.8 Turbo 20V s výkonem 150 koní (110 kW). Podle motoru se montovala pětistupňová nebo šestistupňová manuální převodovka, případně pětistupňová samočinná Tiptronic s kapalinovým měničem momentu.
Tři stupně výbav nesly při uvedení označení Classic, Comfort a Elegance, které obohacovala různá příplatková výbava, v té době například hlavové okenní airbagy, elektronická stabilizace ESC (pro V6 sériově) s brzdovým asistentem, bi-xenonové světlomety, kvalitní audiosoustava Škoda Rhapsody, klimatizační systém Climatronic, navigace a další. Do konce roku 2001 bylo prodáno v České republice 177 Superbů (vyrobilo se 581), naplno se výroba rozběhla o rok později se všemi pěti motory modelové nabídky. Oficiální slavnostní zahájení výroby se v Kvasinách odehrálo 8. dubna 2002.
Novinářská premiéra v Seville
21. ledna 2002, tedy před 21 lety, se uskutečnila velkolepá dynamická premiéra pro novináře ve španělské Seville, vyzkoušeli jsme tam Superby se zážehovým dvoulitrem i velkým šestiválcem. Premiéry se zúčastnili také Vratislav Kulhánek, tehdejší předseda představenstva Škoda Auto, Lubomír Antoš z vývoje a Pavel Radda, vedoucí výroby v Kvasinách. Na přímou otázku odpověděl Vratislav Kulhánek, že s osmiválcovýmn motorem W8 v dohledné době nepočítají (zůstal jen spřízněnému Passatu), ani s pohonem všech kol 4×4, protože vývoj této verze by se při nevelkých výrobních sériích nevyplatil, stejně jako kombi, na ty si Superb musel počkat do dalších generací.
V Seville jsme se také seznámili s řadou zajímavých detailů, jež se staly základem sloganu Simply Clever (prostě chytré). Patřily k nim vtipně vyřešený skládací systém plastových přihrádek CargoFlex, výklopný ze zadní části zavazadlového prostoru; schránka WetCase pro ten slavný samočinně skládací a rozkládací deštník v levých zadních dveřích (vyzkoušeli jsme, funguje včetně odvodu vytékající vody); osvětlení nástupního prostoru (bodové světlo ve spodní hraně tělesa vnějšího zpětného zrcátka); funkce Coming Home (osvětlení s časovým vypínačem); průhled opěradlem předního sedadla spolujezdce (s elektrickým ovládáním tohoto sedadla ze střední opěrky vzadu); okenní airbagy záclonového typu a mnohé další s tím, že předpokládali zpracování elektronické mapy České republiky do konce roku 2004 pro palubní navigaci (ano, tehdy ještě nebyla).
Zcela nová továrna
Pavel Radda, vedoucí výroby vozu, seznámil novináře se zcela novým výrobním závodem, postaveným v Kvasinách investicí 180 milionů eur. Plocha původního závodu v Kvasinách se tak zvětšila ze 257 na 394 tisíc čtverečních metrů, vedle výhradní výroby Superbů tam zůstala jen menší svařovna karoserií Fabie Sedan. Modulární koncepce výroby využila dodávek z logistického centra, díly karoserie přicházely z Mladé Boleslavi a díly podlahové plošiny z Wolfsburgu. Továrna v Kvasinách dostala vlastní svařovnu včetně svařování laserovým paprskem a byla navržena pro výrobu pětatřiceti tisíc Superbů ročně.
A jak to dopadlo? V období 2001 až 2008 bylo vyrobeno 136 068 vozů první generace, které však prosadily značku Škoda do segmentu vyšší střední třídy, když druhá generace v letech 2008 až 2015 zaznamenala už 618 490 vozů, z toho 213 734 ve verzi Superb Combi. Prvnímu Superbu tak náleží role průkopníka, i když byl možná příliš podobný sesterskému Volkswagenu Passat, což ale druhá a třetí generace radikálně změnila.