Článek
Jen výjimečně se stává, že automobilky vyslechnou doporučení motoristických novinářů. Ale Mazda to v minulosti udělala a vyvinula jedno z nejlepších aut všech dob – Mazda MX-5 se s více než jedním milionem prodaných vozů pyšní titulem světově nejprodávanějšího dvoumístného roadsteru (sporťáku bez střechy) všech dob. Legendární „Miata“, jak se MX-5 jmenuje na americkém trhu, byla snem motoristického novináře Boba Halla, dlouze tahajícího za nitky a přesvědčujícího vedení Mazdy v USA i Japonsku, aby sportovní roadster vůbec vyrobila.
První Mazda MX-5 s továrním označením NA je na světě už více než třicet let a jedním z jejích stvořitelů byl i japonský návrhář Shunji Tanaka, hlavní designér a tvůrce ikonického finálního designu s roztomilým kukučem při vyklopených světlometech. Tanaka nás však začátkem letošního prosince navždy opustil. Tanakovo úmrtí bylo oznámeno na sociálních sítí přítelem, dodávajícím, že Tanakova poslední slova byla: „V životě nelituji.“ Bylo mu 75 let.
Japonec Shunji Tanaka je málo známou osobností automobilového průmyslu, ale zanechal za sebou obrovský odkaz. Jeho původní návrh Miaty zastupoval kalifornský tým a zvítězil v soutěži globálních designových studií Mazdy, když jím navržený roadster porazil studii z Tokia. Vedení automobilky jej pak pověřilo dalšími pracemi a dotažením návrhu do finální podoby produkčního modelu. A tak se Tanaka stal jedním ze zásadních lidí, podílejících se na vzniku ikony.
V Mazdě navrhl vnějšek i vnitřek sériové Miaty, později pracoval na designu Mazdy 929 a začal pracovat také pro Kawasaki, kde navrhoval motocykly. Všimněte si, že nejmodernější čtvrtá generace Mazdy MX-5 je sice designově velmi vzdálená od prvotního modelu, ale základní myšlenka a rysy zůstávají stále stejné. Až takový měla první MX-5 vliv na své přímé nástupce, ale i na celý segment.
V budoucnu bude velkou změnou elektrifikace – Mazda již potvrdila, že do roku 2030 představí Miatu se zatím utajenou formou elektrifikace. Čistě elektrická Miata by však vyžadovala až příliš těžkou konstrukci pohonu pro řidičsky zábavný lehkonohý sporťák, takže nejpravděpodobnějším scénářem by mohl být mild-hybridní nebo hybridní pohon. Teď už musíme jen čekat, co pro nás Mazda připraví.