Článek
Pro řadu z nás je Felicia dodnes srdeční záležitost, a to ať jste se v ní vozili na sedadle spolujezdce, vzadu nebo jste měli tu čest usednout za volant. Poctivá a robustní konstrukce, čiperné motory, překvapivě precizní převodovka a téměř ideální rozměry – málokdo však tehdy tušil, že z ní bude skvělý základ pro soutěžní speciál.
Škoda Felicia byla v devadesátých letech pro automobilku důležitým modelem nejen v autosalonech, ale i na rychlostních zkouškách, kde tým Škoda Motorsport pro šampionát vozů Formule 2 homologoval plnohodnotný speciál postavený dle pravidel kategorie „Kit Car“.
Felicia však neměla začátky zrovna jednoduché – po úspěších předchozího Favoritu ve Světovém poháru takzvané Formule 2 musela čelit velkým očekáváním. V devadesátých letech bylo poměrně běžné, že soutěžní vozy vycházely z těch sériových, a Felicia nebyla výjimkou – oproti předchůdci však podstoupila vyšší úroveň úprav, což umožňovala právě kategorie Kit Car.
Celý skelet karoserie sdílela soutěžní verze s tou silniční, včetně střechy, kapoty a kupodivu i prosklení. Rozměrově tedy byla Felicia Kit Car prakticky totožná s tou silniční, soutěžní vůz měl jen širší blatníky, které musely pojmout větší a širší kola. Kromě blatníků tu byly nové i nárazníky, ale třeba palubní deska zůstala zachována, místo přístrojů z fabriky tu však byly závodní ukazatele Stack.
Na svou dobu skvělá technika
Po technické stránce tu byly brzdy od vyhlášené firmy AP Racing, tlumiče tehdy dodával Proflex. Nejvíce změn se však odehrálo pod kapotou – k dispozici byla nejen stará dobrá třináctistovka OHV, ale i nový agregát s objemem zvětšeným na 1,5 litru. Výkony 136 a 156 koní nepůsobí na dnešní dobu nijak závratně, tehdy však šlo o skvělé hodnoty, vůz byl navíc spolehlivý a velmi lehký, takže motory si s hmotností 880 kg hravě poradily. Co tedy tým Škoda Motorsport ztratil ve srovnání s většinou dvoulitrovými konkurenty na rovinkách, to dohnal v zatáčkách.
Byť to tak dle dnešních měřítek působit nemusí, motory těžily z tehdejší techniky opravdu maximum. Uznejte sami – kované písty, kovaná kliková hřídel, vícebodové vstřikování paliva OBR, vstřikovací trysky Bosch, škrticí klapky Jenswey, zapalovací svíčky Champion – před více než 25 lety šlo o skvělé technologie. Tým navíc používal speciální sportovní katalyzátory, které byly zbaveny klasického neduhu, a sice snižování výkonu.
Přední náprava typu MacPherson byla plně nastavitelná, ta zadní potom pocházela z vozu Škoda Pick-up, dočkala se však dodatečného vyztužení.
Úspěchy doma i ve světě
Rok 1995 týmu Škoda Motorsport přinesl celkem 25 soutěží, z toho 7 podniků mistrovství světa. V kategorii Formule 2 Felicia Kit Car velmi příjemně překvapila výborným třetím místem – před ní byly už jen silnější vozy od Peugeotu a Renaultu, ve svojí třídě však Felicia vyhrála.
Aby však vysoký standard Felicia Kit Car také udržela, nezbývalo než pod kapotu uložit výkonnější motor. Díky partnerství s automobilkou Volkswagen nebyl problém poskytnout závodnímu týmu čtyřválec OHC o objemu 1,6 litru, který se současně objevil i v silničních vozech.
Mělo to však jeden háček – samotný Volkswagen tuto jednotku pro účely závodění ve skutečnosti nikdy nepoužil, celá tíha vývoje tak spočívala na expertech ze Škoda Motorsport. Čtyřválec s litinovým blokem dostal kované jak písty, tak klikovou hřídel, ba dokonce i ojnice. Časování ventilů měla na starost fungl nová vačka. Výsledný výkon byl krásných 174 koní, tedy necelých 109 koní na litr. Pravda, „jedna-šestka“ byla sice o chlup těžší než předchozí patnáctistovka, motor s větším objemem však nabízel širší pásmo využitelných otáček, a tak i lepší průběh výkonu.
Úpravy zejména po motorové stránce se podařilo skvěle uplatnit posádce v čele s Pavlem Siberou a Emilem Trinerem. Nová šestnáctistovka se poprvé ukázala v Portugalsku, tehdy Sibera dojel druhý mezi „dvoukolkami“. Na dalším podniku v Austrálii dokonce vyhrál, to samé se potom podařilo Trinerovi na Novém Zélandu – ten se tu pak proslavil památným příjezdem na cílovou rampu v táhlém driftu, přestože Felicia Kit Car měla pohon pouze dvou kol.
Pravděpodobně největšího úspěchu se však podařilo dosáhnout legendárnímu švédskému jezdci Stigu Blomqvistovi na britské RAC Rally – tomu se tehdy podařilo nejen vyhrát třídu, ale zároveň skončil celkově na třetím místě, což bylo tehdy vzhledem ke konkurenci něco nevídaného.
Felicia Kit Car pochopitelně sbírala vavříny i doma, v průběhu roku 1997 byly však Felicie nahrazeny většími vozy Octavia Kit Car, který byl předskokanem vůbec prvního závodního speciálu Škoda s pohonem všech kol – Octavie WRC. Vozy Felicia Kit Car však i tehdy představovaly vynikající závodní náčiní a ve startovních listinách různých podniků se objevovaly ještě poměrně dlouho po skončení funkčního období v továrním týmu.