Článek
Pojďme si říct, že všechna jsou výjimečná. Všechna jsou drahá. Všechna jsou rychlá. Všechna jsou tak trochu jednorožci, protože když jedno z nich potkáte, můžete v podstatě vyvěsit vlajku. Díky tomu se ale – naštěstí teoreticky – můžete rozhodovat čistě na základě preferencí. A je pravda, že mít na jedno z nich peníze, neřešili byste je tak jako tak. A dost možná byste si mohli dovolit všechny…
Nezajímají nás žádné nesmysly jako spotřeba, pojistka atd. Můžete argumentovat stejně jako ve školce, když jste se s kamarádem hádali, jestli je lepší Lamborghini Diablo, nebo Ferrari F50. Takže nás zajímají hlavně výkony, počet a velikost výfuků, okázalost interiéru a exteriéru, zvuk, pompéznost a hlavně, které prostě chcete.
Bugatti Veyron Super Sport
Zní to zvláštně, ale nejrychlejším sériově vyráběným vozem, co se týká maximální rychlosti, je stále Bugatti Veyron. Verze Supersport se před pár lety zapsala do „Guinnessovky“ hodnotou 431 km/h; pro zákazníky byla potom přiškrcena na skromných 415.
Takže do doby, než to samé udělá Chiron, je stále králem auto, které se světu poprvé představilo už před více než deseti lety. A přesto je dodnes měřítkem. Pozoruhodné, že?
Cena Veyronů Super Sport se momentálně odhaduje na 49,5-52 milionů korun.
Pagani Huayra
Nejdříve si ujasněme jednu věc. Tohle není Zonda. Ani Zonda Huayra. Prostě Pagani Huayra, potomek Zondy. Její designovou čistotu nahrazuje větším vizuálním dramatem a vřískající melodický atmosférický V12 o objemu 7,3 l střídá hrubá síla a syčící, prskající 6,0 l V12 twin-turbo. Oba potom pocházejí z dílen Mercedesu, potažmo AMG. Měla by stát ve stínu slavného předchůdce? Neřekli bychom! Navíc, je jen jeden člověk na světě, který má tu čest a důvěru montovat její 730koňový motor.
Huayra totiž sdílí zavěšení s hardcorovou Zondou R a využívá aktivní aerodynamiku na přední i zadní nápravě. A i když má nižší výkon než Veyron, nezapomeňte, že je minimálně o dobrých 300-400 kg lehčí – a to se počítá i v této společnosti. Navíc, „Wuajra“, jak zní její přibližná správná výslovnost, je výhradně zadokolka. A když nic jiného, je to jako pojízdný kus umění. Kdyby da Vinci stavěl auta, vypadala by nějak takto.
Momentální ceny dosud nejnovějšího výtoru Horacia Paganiho se pohybují mezi 40 a 47 miliony korun.
Aston Martin One-77
Skoro bychom na něj zapomněli. Přišel na svět ještě před Huayrou a tehdy disponoval nejsilnějším atmosféricky plněným motorem, který se kdy objevil v produkčním autě. Firma byla na pokraji krachu a stále se hledala, takže výroba „One-double seven“ byla tak trochu vabank. Aston Martin evidentně má koule.
Kupodivu je právě aston z našeho výběru tím nejexkluzivnějším kusem, ehm, „železa“, protože včetně zaměstnanců automobilky, majitelů a dejme tomu jejich rodin plus hrstky novinářů se v nejsilnějším modelu značky všech dob svezlo jen 200 lidí z celého světa. Když moc.
Cena? Mezi 48 a 52 miliony korun.
McLaren P1
McLaren P1 pravděpodobně napadl většinu z vás hned vedle Veyronu. Ale přesto, věřili byste, že je to už PĚT let, co ho chlapci z Wokingu začali vyrábět? Hlavní důvod jeho slávy pravděpodobně pramení z účasti v klání „Svatá trojice“, kde ho odborná i laická veřejnost srovnávala (a vlastně občas ještě srovnává) s úhlavními rivaly LaFerrari a 918 Spyder.
Podle dostupných informací je právě P1 tím „bad-ass“ autem. Spolužákem, který vždy sedí vzadu, v hodině vyrušuje, krká a o přestávce se občas popere. Oproti „Mekovi“ se zdá být LaFerrari příliš upravené a Porsche 918 příliš civilizované. McLaren totiž k potentnímu osmiválci s elektromotory přidává ještě dvě macatá turbodmychadla, takže surovost mu nechybí. Navíc, slyšeli jste ho někdy z kabiny? Jeho vytí, syčení a odfukování turbodmychadel ho dělá jaksi… živočišným, což je v dnešní době opravdová vzácnost. Zvenku potom zní jako Darth Vaderův kočár. Ideální barva je tedy černá.
Cena McLarenů P1 se dnes pohybuje mezi 37 a 49 miliony korun. Slušné na to, že nový nestál ani třicet milionů…
A jaké auto byste si koupili vy?