Článek
Poslední týdny a měsíce bylo to čekání extra náročné, protože nás Toyota neustále šponovala teasery, videi, jízdy s prototypy a „uniklými“ fotkami, ale teď je všemu čekání konec a Supra nám oficiálně odhaluje svou tvář (a vše ostatní). A věřte, že stojí za to poznat ji blíž!
1) Základ poskytlo BMW
Vnitřnosti z Bavorska jsou hlavním důvodem, proč nad novou Suprou řada skalních fanoušků ohrnuje nos, ale je to taky důvod, proč ji tu vůbec máme – bez sdílení nákladů by ji Toyota nemohla vyrobit a prodávat za rozumné peníze. BMW navíc poskytlo kompaktní šasi s pohonem zadních kol a povedeným řadovým šestiválcem vpředu, což je přesně ten základ, který Supra potřebovala.
2) Vývoj probíhal v Japonsku
Komponenty jsou jedna věc, ale to, jak je naladíte, je věc docela jiná. Vedení projektu se ujal Tetsuya Tada, který má na svědomí vynikající GT86, a rozhodl se postavit čistokrevný sporťák upřednostňující propojení s řidičem a zábavu za volantem před praktičností a komfortem. Návrh designu (jak můžete vidět při srovnání s Z4) jel také po vlastní koleji, týmy si jen porovnaly finální výsledky. Nová Supra generace A90 vypadá ostřeji (všimněte si průduchů v kapotě a za dveřmi a křidélek před oběma nápravami) a atletičtěji než trochu odulá a designově plochá předchozí A80.
3) Je menší, lehčí a obratnější
Na rozdíl od čtvrté generace je novinka pouze dvoumístná, proto může být vážně malinká (délka 4 380 mm, rozvor 2 470 mm) – je nejen menší než minulá Supra (4 515 mm a 2 550 mm), ale dokonce má kratší rozvor než GT86 (2 570 mm, délka 4 240 mm)! Hmotnostně se vejde těsně pod 1,5 tuny (čili stejně jako A80 turbo) a díky platformě BMW má ideální rozložení 50:50. Malé auto s perfektním rozložením hmoty a nízkým těžištěm? Dokonalý základ pro obratný sporťák!
4) Je pekelně rychlá!
Třílitrový řadový šestiválec přeplňovaný turbodmychadlem spojený s osmistupňovým automatem (bez něj by to dnes nešlo – ale Z4 se prý časem dočká i manuálu, takže kdoví) známe už z M240i a tam funguje naprosto skvěle, takže nemáme důvod si myslet, že by to v Supře mělo být jinak. Má výkon 340 koní a zátah 500 Nm (mezi zadními koly bude elektronicky ovládaný diferenciál, abyste na silnici mohli vždy přenést maximum těchto hodnot), takže si budete moci vybrat, jestli pojedete svižnou pohodu na vlně krouťáku, nebo totální pilu s ručičkou otáčkoměru stále poblíž červeného pole – motor i převodovka vám to dovolí. Na stovku vystřelí A90 za pouhé 4,3 sekundy (s launch controlem) a maximálka bude elektronicky omezená na 250 km/h. Časem dorazí nejen slabší verze se čtyřválcem, ale hlavně nabroušená verze z dílny Gazoo Racing, takže je na co se těšit!
5) Interiér je kompletně z BMW
Odmyslete si znáček na volantu a pár dalších maličkostí, a máte před sebou kabinu Z4. Což je na jednu stranu trochu zklamání, ale na druhou stranu to znamená špičkovou kvalitu a moderní technologie – včetně digitální palubky, head-up displeje, 8,8palcového infotainmentu nebo hi-fi JBL s 10 reproduktory pro takové ty dny, kdy jen potřebujete někam dojet. Navíc tu nenajdete typické archivní japonská tlačítka a displeje. A dokonce ani jinak povinné osmdesátkové digitálky. Budou někomu chybět?
6) Bude závodit
Zapomeňte na tu falešnou krabici od bot s nápisem „Supra“, která jezdí americký NASCAR. Pár dní před premiérou sériové Supry představili hoši z Toyoty v Tokiu „koncept“ závodního speciálu, který bude příští rok bojovat v seriálu japonských cesťáků třídy GT500 (kde nahradí závodní Lexus LC). Supra JZA80 tam kdysi vybojovala čtyři mistrovské tituly a brzy se vrátí na místo činu pro další vavříny. Dokonce by se mohla vrhnout také na vytrvalostní závody třídy GTE (čti Le Mans). To je správný přístup!
7) Budete si ji moci koupit i u nás
Na rozdíl od A80 se nová Supra bude oficiálně prodávat i v Evropě, kam je letos alokováno 900 vozů (minus 300, které skončí v Anglii). První auta zákazníkům dorazí na přelomu léta a podzimu, a pokud jedno chcete, skočte se raději poptat ke svému dealerovi Toyota, ať na vás nezapomenou, až začnou brát objednávky. A připravte si cca 1,5 milionu korun. Bude to stát vážně za to a my se už teď nemůžeme dočkat, až se s ní svezeme!