Hlavní obsah

5 aut laděných v Porsche, která nejsou Porsche

Foto: Archiv Garáž.cz

Porsche, to není jen výrobce světoznámých a drahých sportovních aut, ale také špička v oblasti ladění podvozků či motorů. Proto je mnoho automobilek, které právě s Porsche spolupracovaly na vývoji svých stěžejních modelů!

Článek

Možná si nyní říkáte, že přesně víte, jaká auta tady budou. Jsou totiž sportovní modely, u kterých je vývoj v Porsche omílán stále dokola. Většina lidí tedy ví, že se slavná německá automobilka podílela na ikonických vozech jako je Mercedes E500 či Audi RS2, které má dokonce i kola Porsche. Jenže existují i výrazně obyčejnější vozy, u kterých mělo Porsche svou podstatnou úlohu, přičemž často šlo o přelomové modely dané automobilky.

Lada Samara

Mělo se jednat o moderní vůz západní konstrukce, který však vyrobil šikovný sovětský lid. V roce 1980, čtyři roky před začátkem sériové výroby Lady Samara, však byly podepsány smlouvy se západními firmami jako je Lucas, ZF či Porsche. První jmenovaný dodával přední kotoučové brzdy a jejich posilovač, ZF se postaralo o řízení a Porsche dohlíželo v podstatě na celý vývoj, od prvních skic po finální naladění podvozku. To však nebylo všechno, existuje dokonca Lada Samara T3 určená pro Dakar, která má pohon všech kol z Porsche 959 a šestiválec 3.6 litru z modelu 911!

Foto: Archiv Garáž.cz

Volvo 850 T5-R

Není divu, že Porsche spolupracovalo na vývoji jednoho z nejostřejších Volv v historii. U modelu 850 T5-R spolupracovali technici německé automobilky nejen na ladění motoru a úpravě převodovky, ale rovněž se podíleli na detailech v interiéru, třeba na alcantarových sportovních sedadlech. Vznikl tak nenápadný, ale charismatický pětiválcový sporťák s karoserií rodinného vozu.

Foto: Archiv Garáž.cz

Škoda Favorit

Podobně jako u Lady Samara, i v tomto případě se snažili technici ze socialistické země postavit převratný automobil, první předokolku značky. Není tedy divu, že rovněž Škoda si při vývoji Favoritu nechala poradit od světoznámých západních firem. Bertone se staral o vnější vzhled, Ricardo o motor a Porsche pracovalo na předním zavěšení kol a uchycení motoru. Výsledkem bylo auto, které všichni dobře známe, i podle zahraničních novinářů se však jednalo o slušně jezdící levný a prostorný hatchback - nic za co by se měla Škoda stydět.

Foto: Archiv Garáž.cz

Seat Ibiza

Seat se začátkem osmdesátých let rozhodnul, že po dlouhých letech nadvlády Fiatu vyrobí svoje první, zcela vlastní auto. A šel na to podobně jako Škoda a Lada při vývoji Favoritu, respektive Samary - najali si ty nejlepší firmy. Nápis "System Porsche" ostatně hovoří za vše. Pohledný hatchback z pera Giugiara mohl mít motory a převodovky připravené od Porsche a ve výsledku se jednalo o velmi populární i schopný stroj, kterého se prodalo více než 1,3 milionu kusů.

Foto: Archiv Garáž.cz

Hyundai Coupe

Tomuto autu se přezdívalo korejský Jaguar, díky jeho poměrně zajímavému vzhledu. Hyundai Coupe však i poměrně dobře jezdil a důvod proč zveřejnil magazín Auto Motor und Sport. Na podvozku totiž pracovalo Porsche, které použilo vysokotlaké dusíkové tlumiče, přičemž vepředu byla trojúhelníková ramena a vzadu vzpěry MacPherson. Podle magazínu AMS to byla nejlepší kombinace pro poměr ovladatelnosti a komfortu v dané třídě.

Foto: Archiv Garáž.cz

Speciální koncept pod čarou: C88 China car

Porsche má zkušenosti s vývojem lidových vozů, ostatně původní Volkswagen Brouk je rovněž výrobkem této firmy. Není se tedy čemu divit, že když volali Číňané po lidovém voze pro rozrůstající se masu tamních řidičů, Porsche se vyslyšelo. Výsledkem je koncept C88 China car z roku 1994. Na autě nenajdete žádné znáčky Porsche, přesto se však jednalo o výrobek této automobilky. Vůz měl dokonce jednu dětskou sedačku - dle čínského nařízení jste ani více dětí mít nemohli. Čínská vláda za automobil uctivě poděkovala a pak převzala mnohá řešení modelu C88 pro vlastní automobily. Vůz se nakonec do sériové výroby nedostal, přestože se snažil uchytit rovněž v Indii.

Foto: Archiv Garáž.cz

Načítám