Článek
Jak jsou moderní auta stále složitější a plná elektroniky, vytváří to dojem, že dnes už pomalu nemůžete jet ani s prasklou žárovkou. Ovšem s některými závadami lze v jízdě s určitým omezením pokračovat. Zkusme dát dohromady seznam závad, které neznamenají bezprostřední ohrožení vozidla a bezpečnosti, s nimiž můžete aspoň po ose dojet domů nebo do servisu, kde lze závadu odstranit.
Sledujte také to, co vám auto říká. Mnoho moderních aut disponuje palubním počítačem, který aspoň základní informace o svém stavu řekne. Vždyť přístrojová deska vozu je vybavena mnoha kontrolkami a zlaté pravidlo říká, že oranžová kontrolka je varování a červená kritický stav. Pokud něco svítí žlutě, zbystřete. Jakmile se ale něco rozsvítí červeně, je lepší hned zastavit, respektive ihned se pokusit problém napravit, neboť se s ním jezdit nedá (nejčastěji třeba jen zapomenete zataženou parkovací brzdu).
Nefunkční světla
S nefunkčním osvětlením vozidla se dá samozřejmě technicky vzato jet, ale tady je dobré si připomenout ustanovení § 32 a § 33 zákona 361/2000 Sb. ohledně osvětlení vozidel. Pokud z nějakého důvodu nefungují vůbec žádná světla ani blinkry, lze to považovat za vážnou závadu ohrožující bezpečnost provozu, se kterou se po silnici jezdit nesmí. Takže teoreticky do servisu sice po ose dojedete, ale pochybujeme, že to s policisty „ukecáte“.
Některé závady v případě osvětlení vozidla ale můžete vyřešit svépomocí. Ostatně většinou s sebou ještě vozíte náhradní žárovky, takže neváhejte při první příležitosti prasklou žárovku vyměnit. Není nic horšího, když vás zastaví policie a na dotaz „Pane řidiči, víte, že vám nesvítí pravá zadní brzdovka?“ odpovíte: „Jo, vím.“
Nefunkční prvky komfortní výbavy
Určitě můžete jezdit, pokud vám nefunguje klimatizace, vyhřívání sedadel, rádio nebo centrální zamykání. Ale to už je pak na zvážení každého, jestli se v takovém autě cítí pohodlně. Jestli vás čeká dlouhá cesta na dovolenou, rozhodně bychom kontrolu stavu klimatizace a případné doplnění chladicího média nepodceňovali.
Horší je to ale s mechanickými závadami, které se přímo týkají motoru, převodovky nebo podvozku. Ale i s některými se dá pokračovat, aspoň do nejbližšího servisu.
Nouzový režim motoru
Asi nejznámější je situace, kdy to autem škubne, rozsvítí se oranžová kontrolka motoru a auto ztratí výkon. Vůz se v takovém případě přepne do tzv. nouzového režimu, kdy se omezí výkon i rychlost, přičemž auto často víc než 80 km/h nejede a akceleruje jen velmi rozvážně. Nejčastěji se jedná o problémy související s řízením motoru a emisními systémy. Může jít také o problém se zapalováním. Jakkoli je možné v takovém stavu dojet, je lepší co nejdřív problém vyřešit, protože dlouhodobě se s tím jezdit nedá a každý kilometr navíc může problém udělat jen horší.
Nefunkční alternátor
Poměrně běžnou závadou je také selhání alternátoru, který se stará o výrobu elektřiny pro akumulátor a provoz vozidla. Nejčastěji se o slovo přihlásí červenou kontrolkou baterie. Dá se s tím jezdit? Pokud máte nabitou baterii, tak ano, ale moderní vozy jsou na elektřině závislé a více než 50 km s rozbitým alternátorem neujedou.
K mechanickým závadám ale také připomeňme ještě § 5 odst. e zákona 361/2000 Sb.: „Řidič je povinen odstranit na místě závadu, zjistí-li během jízdy, že vozidlo nebo náklad nesplňuje stanovené podmínky uvedené v § 52; nemůže-li tak učinit, smí v jízdě pokračovat přiměřenou rychlostí jen do nejbližšího místa, kde lze závadu odstranit; přitom musí učinit takové opatření, aby během jízdy nebyla ohrožena bezpečnost provozu na pozemních komunikacích a nedošlo k poškození pozemní komunikace ani životního prostředí.“
Takže když vám upadne výfuk, začne něco příšerně mlátit na podvozku nebo začnou pískat a vibrovat brzdy, smíte s tím dojet aspoň domů nebo do servisu, ale rozhodně to není stav, ve kterém by mohlo být auto dlouhodobě provozováno.
Červená olejnička? Ihned zastavit a vypnout motor!
Spousta problémů jsou ale jen drobnosti proti ztrátě oleje v motoru nebo závadě mazání. Tak si plno řidičů zničilo motor, neboť se pokoušeli dojet s motorem bez oleje. Stát se to může hned. O kámen nebo víko kanálu prorazíte olejovou vanu, případně vám selže olejové čerpadlo, což se stává třeba u některých verzí motoru 2.0 TDI s pohonem čerpadla od vyvažovací hřídele. Trpí na to i jinak spolehlivé naftové dvoulitry Fiatu a Opelu.
Žlutá olejnička obvykle symbolizuje nízkou hladinu oleje, na což byste samozřejmě měli reagovat také hned: snížit zatížení motoru a při nejbližší příležitosti olej dolít. Červená olejnička je ale problém, který zpravidla na místě nevyřešíte. Obvykle značí pokles tlaku oleje a tedy nefunkční mazání motoru. Pokud byste dál pokračovali v jízdě, motor se klidně za několik sekund úplně zadře. V takovém případě nemá smysl dolévat olej (pravděpodobně by někudy ihned zase vytekl), protože se jedná o závadu, se kterou se nedá jet a musí ji odstranit specializovaný servis. Tady vám nic jiného než odtah nepomůže.