Hlavní obsah

BMW Alpina B7 Biturbo: První jízdní dojmy

Foto: Archiv Garáž.cz

Pokud chcete vrcholnou novou sedmičku od BMW, můžete si objednat dvanáctiválcovou M760Li xDrive s 610 koňmi. Anebo je zde druhá, výrazně exkluzivnější možnost - BMW Alpina B7 Biturbo - která má jen o 2 koně méně!

Článek

Zatímco všichni s napětím očekávají, jaký bude další model mnichovské automobilky, Alpina jej již pořádně testuje a upravuje dle obrazu svému. Novinku totiž dostává o dva roky dříve, než se dostane na trh. Je neskutečné, jak úzce je původně pouhý úpravce spojen s jednou z nejznámějších automobilek světa. Alpina začínala jako výrobce šicích strojů, v šedesátých letech se však jejímu zakladateli Burkardu Bovensiepenovi povedl husarský kousek. Pouhou úpravou karburátoru zvýšil výkon na BMW 1500 o deset koní! A co víc, lidem v BMW se to líbilo natolik, že na tuto úpravu poskytovali vlastní záruku.

V současné době nejsou auta to, co by Alpinu živilo - je to prodej vína. O to lepší jejich vozy mohou být. Stavějí je totiž vyloženě pro radost, ne pro snahu utržit co největší zisk. Od roku 1983 se Alpina řadí mezi právoplatnou automobilku, od roku 1995 pak dodává své díly přímo na výrobní linku BMW, kde se tato auta skládají. Proto mluvíme o vozech BMW Alpina, které mají i vlastní znáček a identitu.

Nejnovějším modelem značky je nová sedmička, označovaná jako B7 Biturbo. Již nyní je jasné, že vůz bude úspěšný - pro tento rok má totiž automobilka již 350 objednávek! Celkově přitom vyrobí jen okolo 1500 automobilů ročně, a to včetně šlágrů jako je naftové SUV a kombi.

Foto: Archiv Garáž.cz

Pod kapotou modelu B7 najdeme dvakrát přeplňovaný osmiválec o výkonu 608 koní. Chvíli se zdálo, že to bude vůbec nejvýkonnější nová sedmička na trhu. Samotné BMW se ale nakonec rozhodlo posílit model M760Li s dvanáctiválcem o 10 koní, čímž dosáhlo hodnoty 610 k. Nová B7 Biturbo se pak vyrábí již pouze jako prodloužený model Long s pohonem všech kol xDrive, to vše za cenu od 4,2 milionu korun.

Dost však bylo teorie, pojďme se na auto pořádně podívat. Osobně říkám, že neexistuje krásnějšího BMW, než je to od Alpiny a v případě této vlajkové lodi to platí dvojnásob. Novou sedmičku jsem viděl již několikrát a nikdy mě vzhledově příliš nezaujala, B7 však má natolik vkusné doplňky, že je její elegance povýšena několikanásobně a zároveň cítíte, že to není žádný základní model, ale pořádně silný stroj. Dokonalé splnění cíle, chtělo by se říci! Už jen onen vzhled zaručuje tu pravou exkluzivitu, dokonce i v jinak nepříliš výrazné šedé barvě testovaného kusu.

Foto: Archiv Garáž.cz

Alpina přivezla na představovací jízdy vícero svých modelů, nejprve jsem tedy naskočil do kupé B4 Biturbo xDrive. Fascinující stroj stojí někde mezi modelem 440i a M4, má pěkně ostré reakce na plyn, minimální turbodíru, zajímavější design a nad oba zmíněné se dostává opět citem pro detail a poctivým zpracováním. Ideální auto pro každodenní provoz s puncem exotiky.

Zpět však k vrcholné řadě, která potěší již v interiéru. Mnohé je stejné s klasickou sedmičkou - hodně prostoru prodloužené varianty, značná dávka techniky i příjemné materiály. Alpina se to však ovšem snažila posunout dále ještě lepšími materiály, exkluzivní plaketkou či jinak podsvícenými přístroji. Vnitřek nesmí za nádherným zevnějškem zaostávat!

Foto: Archiv Garáž.cz

Nejvíc mě ovšem zajímalo, jak tohle auto působí při jízdě. Motor je původem z modelu 750i, jedná se tedy o dvakrát přeplňovaný 4,4 litrový osmiválec. Ten však byl přifouknut na 1,4 baru, díky čemuž má nyní 608 koní a 800 N.m! To znamená, že celý 2,1 tunový kolos se na stovku rozjede jen za 3,7 sekundy a uhánět může až 330 kilometrů v hodině.

Testovací jízda zahrnovala poměrně krátký okruh, ale i z něj bylo poznat několik věcí - v prvé řadě nenucenost. Tohle auto se pohybuje vpřed s takovou samozřejmostí, až to pěkné není. Kopce neexistují, osmistupňový automat od ZF řadí nebývale jemně a vy jen tak plujete vpředu, zatímco někde v dáli brumlá osmiválec. Ano, tady umělý zvuk nehledejte! V autě si připadáte výjimečně, ačkoliv je vše důvěrně známé a rozpoznatelné jako BMW.

Šlápněte na plyn o chloupek víc a najednou se celá ta věc zhoupne dozadu a vyrazí s nebývalou razancí vpřed. A to jsme jen polechtali pedál. Trasa vedla přes okresky se špatným povrchem a tam mi osobně přišlo, že odhlučnění podvozku a tlumení velkých nerovností by mohlo být lepší. Pak jsem si však uvědomil, že pořád jde o více než dvoutunové auto, které musí být stabilní i v maximální rychlosti 330 km/h, a to se pak ten podvozek ladí o dost hůře. Ano, nemáme zde tedy pohodlí jako v naftovém Mercedesu třídy S, ale pořád je to sebejistý koráb silnic, který nic nerozhází.

Foto: Archiv Garáž.cz

Přichází čas na to zarazit pedál plynu pořádně do podlahy. Osmiválec se chvilinku nadechuje a pak vyletí vpřed tak, až instinktivně dáváte nohu z plynu. Proboha, není to moc? Za okamžik to ale zkusíte znovu a pomalu si začnete zvykat, že se svět kolem vás rozmaže a příď auta zamíří vzhůru. Převodovka řadí střelhbitě a z výfuku se ozývá prskání, pořád je však celý zážitek dosti utlumený, tak jak by to u luxusního auta na každý den mělo být. Pokud hledáte pádla pod volantem, tak je nenajdete. Jsou tam však malá lupací tlačítka, kterými lze řadit a reakce na ně jsou okamžité. Tato převodovka je jednoduše špičková a podobně působí i celé pohonné ústrojí.

Více než to, že se jedná o vážně rychlý stroj, překvapí podvozek, který zvládá i ostřejší tempo a zpoza volantu se zdá být B7 menší, než ve skutečnosti je. Vlastně působí jako pětka - do zatáček se vrhá sice s citelnou masou, ale poměrně ostře a slušně drží v oblouku. Pro bližší popis bychom potřebovali najezdit víc kilometrů, ale i tak se zdá, že tohle bude vážně slušný cestovní stroj, který se neztratí ani v zatáčkovitých pasážích.

Foto: Archiv Garáž.cz

Komu je tedy vlastně Alpina určena? V prvé řadě těm, kteří již BMW mají a nyní touží po něčem exkluzivnějším. Proč si kupovat plně vybavenou 750i, když za cenu ne o tolik větší můžete mít mnohem krásnější, exkluzivnější a rychlejší Alpinu? V Česku vám tohle auto zatím prodají na jediném místě - v Inveltu. Pokud vás tedy tato luxusnější BMW zaujala, vyražte právě tem.

Označení B7

Poprv se jmno Alpina B7 objevilo již v roce 1978, tentokrt šlo však o ostrou verzi BMW 528i E12 s turbem a vkonem 300 až 330 kon! Existovala i varianta kup na zkladě šestkovho žralokaE24. Pro sedmičkov BMW bylo označen B7 použito poprv až v roce 2001, kdy přišla banglovsk generace E65. Tehdy se jednalo s vkonem 500 kon a maximlkou 300 km/h o opravdovho rychlka.

Načítám