Hlavní obsah

Bacha na mlhovkáře - Začíná období rudé záře!

Foto: Archiv Garáž.cz

Obecně musím říci, že na rozdíl od všeobecného trendu se domnívám, že čeští řidiči nejsou až tak špatní, jak se nám snaží některá mainstreamová média vštěpovat do hlavy. Přesto mě každý podzim dokáže vytočit doslova do ruda jeden převážně místní zlozvyk - naprosto nelogické užívání zadní mlhovky.

Článek

Vypadá to jako zcela neškodné světýlko. Je umístěno vzadu, ať už v nárazníku, anebo častěji integrované do levé či obou zadních svítilen. Aktivuje se tlačítkem v interiéru, popřípadě otočným ovladačem nebo páčkou pod volantem. Říká se mu mlhovka a je to vlastně takový nomen omen - samotný název nám říká, kdy by mělo být použito. Přesto se okolo tohoto světla objevuje řada polopravd a mýtů. Pojďme tedy uvést použití mlhovky na pravou míru, protože právě to je spolu s bezdůvodnou jízdou v prostředním a levém pruhu dálnice věc, která mě na našich silnicích vytáčí nejvíce.

Pro začátek si musíme říci naprostý základ, tedy kdy vlastně zadní mlhovku pouštět. Osobně jsem to udělal za celý život a několik statisíců najetých kilometrů jen dvakrát. Bylo to ve chvílích, kdy jsem opravdu neviděl ani na krok, nedalo se jet více než 40 km/h a potřeboval jsem dát vědět případným rychlejším řidičům za mnou, že tam jsem. Mlhovku tedy pouštíme ve chvíli, kdy jedeme v takové mlze, že bezprostředně hrozí, že nás řidič za námi nemusí vidět. Jestli taková situace nastala, poznáme podle toho, že my sami nevidíme nic před sebou.

Foto: Archiv Garáž.cz

Mnohem důležitější však v tomto případě je, kdy mlhovku rozhodně nepouštět. V prvé řadě ji nepouštějte, pokud za vámi již několik kilometrů jede auto, které o vás moc dobře ví. Výjimkou je situace, kdy je spojen ovladač předních a zadních mlhových světel, takže vy nemůžete zapnout ty přední bez zadních. Opět to ale platí jen v mlze, kdy není vidět na krok. Rozhodně však mlhovku nezapínáme, pokud jedeme 130 po dálnici, pokud i přes mírný opar vidíme auto 200 metrů před sebou, pokud jedeme osvětleným městem či pokud začalo pršet.

Důvod je přitom jednoduchý a je to bezpečnost. Pokud zapnete mlhovku v těchto případech, rozsvítí se za vámi rudá záře. Úplně v ní ale zaniknou brzdová světla, takže auta za vámi budou špatně odhadovat kdy brzdíte a kdy ne. Když to ovšem udělá polovina dálnice, zejména v hustém provozu, jak se často stává, tak je to obrovský nápor na oči řidičů. V podstatě začínáte vidět rudě, ačkoliv obvykle rozeznáte světla aut i kilometr před vámi. Je to stádní a velmi nezodpovědné jednání. Stačilo by se přitom jen trochu zamyslet a správně vyhodnotit situaci...

Foto: Archiv Garáž.cz

Poslední skupinou jsou lidé, kteří zapnou mlhovku kvůli lokální stometrové mlze a nechají ji zapnutou ještě dalších 60 kilometrů, kdy mezitím již vyjde slunce a začne jaro. Přátelé, ta žlutá kontrolka na palubní desce vám nesvítí jen tak pro nic za nic! Je mi jasné, že tento článek stejně většinu lidí mlhovky používat nenaučí, ale znáte to, "kdyby to zachránilo byť jen jednu sítnici, tak to má smysl".

Načítám