Článek
Golf je stálice v segmentu C a nemůže si dovolit nijak riskovat. Ostatně jeho konzervativní klientela to ani nijak nepožaduje, naopak jsou zákazníci rádi, když v showroomu stojí ztělesnění jejich představ. Golf Variant je tedy už od roku 1992 (tehdy byla na trhu třetí generace hatchbacku) považován za téměř dokonalé kompaktní kombi, na kterém není potřeba nic moc měnit. Dokonce když jej VW chtěl nahradit MPV Golf Plus, vydupali si zákazníci klasické kombi nazpět.
Technicky vůz vychází z pětidveřového hatchbacku, kterému jen přibyla zadní část ve stylu většího Passatu. Změny v designu jsou jen nepatrné, také do designu současné generace není potřeba nijak výrazně zasahovat. Pouze se lehce upravila grafika předních světel, které nyní naplno spoléhají na LED technologii, a tvar nárazníku.
Interiér Golfu také prošel evolucí a jako první určitě zaregistrujete nový, plně dotykový infotainment Discover Pro s displejem 9,2 palce (příplatek 52 tisíc korun). Osobně odstranění otočných ovladačů považuji za chybu, jsou situace, kdy je ovládání po paměti, zatímco sledujete provoz před sebou, neocenitelné - ať už šlo o ovládání hlasitosti nebo přibližování mapy. Grafické ztvárnění a odezva systému jsou však jako vždy příkladné, možnost ovládání gesty v tomto segmentu pak nadstandardní - i když tady je jen máchnutí ruky, kterým listujete v nabídce nebo měníte stanice rádia. A navíc, pokud zvolíte menší navígaci, získáte zpět i ony otočné ovladače. Za příplatek 16 400 Kč byl v našem kusu i digitální přístrojový štít Active Info Display, jehož funkci zobrazení navigace mezi budíky jsme si dost oblíbil.
Příplatková sedadla ergoActive jsou pohodlná, u řidiče je možnost prodloužení sedáku a taková škála nastavení, že najít pohodlnou pozici není žádný problém. Zavazadlový prostor sice stále ztrácí pár litrů na Octavii Combi (Golf nabízí 605 litrů), nabízí ale dvojitou podlahu kufru vyrovnávající schod sklopení opěradel, háčky a chytrou roletku s možností zatažení jedním dotykem. Zadní opěradla sklopíte do roviny jediným tahem za páky v zavazadlovém prostoru.
Patnáctistovka TSI je zcela novým motorem s vyšším kompresním poměrem, který nahrazuje dosavadní 1.4 TSI. Snad je to znamením, že i Volkswagen se odklání od downsizingu a objemy jeho motorů se začnou zase zvětšovat. Navíc motor pracuje v Millerově cyklu. Jeho odhlučnění je naprosto příkladné a většinu jízdy jej vůbec neuslyšíte. Stejně tak chod je naprosto klidný. To je částečně způsobeno i volnoběžkou, která jej usadí na hodnotě 800 otáček a šetří benzín. Výborně odhlučněné jsou také podběhy, které tlumí hluk od kol, aerodynamická hlučnost se pak projeví jen od zrcátek a to až v rychlostech vyšších, než jaké jsou u nás povolené.
To, co ale u nového TSI postrádáme je citelnější nástup síly. Auto se ve finále rozjede, navíc plynule, protože výkonová křivka lineárně stoupá od nízkých otáček bez turboefektu, ale rádi bychom jej viděli trochu výbušnější, než je. Tady jako by se někdo až přespříliš zaměřil na spotřebu a klidovou jízdu, až jednotce něco chybí. Není to špatné, ale Golf i v minulosti patřil k autům, která se v případě potřeby uměly na chvilku přepnout do jiného módu. Předchozí čtrnáctistovka byla rozhodně výbušnější a působila méně tupě. Tady můžete nacvakat pádly také nižší rychlostní stupeň, odpovědí ale bude plynulá akcelerace a dost nepříjemně tupý zvuk vytáčeného motoru.
Proti chodu sedmistupňového DSG nové generace však výhrady nemám, automatu funguje většinou pružně, rychle a bez chyb. Jen někdy umí cuknout s autem při rozjezdu z křižovatky. Ovšem ani ve sportovním režimu se prostě nenechá ochotně vytočit a podřazení o dva stupně vám většinou neumožní, stejně jako u omezovače sám rychle přeřadí o stupeň výš.
Hlavním důvodem pro nový motor prý byla snaha o snížení spotřeby. No, starší čtrnáctistovka se na okresce pohybovala naprosto normální jízdou pod šesti litry, tady jsem stejným jízdním stylem potřeboval o litr víc. To je u starého motoru pro změnu hodnota průměrné spotřeby po městě, kde jsem se s novým 1.5 TSI nedostal pod hodnotu 8,4 l/100 km ani, když jsem se hodně snažil. A to opravdu není zrovna nízké číslo na dnešní poměry. Volkswagen se chlubí i systémem vypínání dvou válců, který funguje skvěle a vy si jej v reálu ani nevšimnete.
Golf naštěstí vše zachrání výborně naladěným podvozkem s víceprvkovou zadní nápravou a adaptivními tlumiči, který přispívá k precizní ovladatelnosti. Ta je přítomna i díky velice přesnému řízení reagující na jakýkoliv povel volantem v podstatě okamžitě. To se přeci jen u běžných kombíků tolik nenosí, protože nemají sportovní ambice. Stejně tak citlivost brzd s možností jejich dávkování je naprosto příkladná. Do Golfu Variant ale jakoby se převtělilo cosi z ovladatelnosti sportovního GTI. Naštěstí však nepřevzal tvrdost, což byl trochu nedostatek předchozí verze. Nový běžný Variant se pohodlným nastavením více přiblížil zvýšenému Alltracku, který v tomto ohledu vyniká. Komfortní naladění podvozku bylo nevýhodou pouze při ostřejší jízdě na hladké silnici s několika horizonty, kde se auto snadno a celkem výrazně rozhoupalo.
Cenově pochopitelně nejde o nejlevnější kombi na trhu, jednoznačně ale poznáte, co za své peníze dostanete. Golf je tradičně solidní a útulný, nabízí bohatou výbavu a prostoru uvnitř je opravdu dost. Nový motor sebou přinášel mnohá očekávání a myslím, že laťka je nyní všeobecně nastavená dosti vysoko. Asi proto, a částečně i kvůli výborným vlastnostem předchozí 1.4 TSI, jsem vůči němu trochu dost kritický. Celkově ale špatný není a funguje tak, jak bylo požadováno. Jen máme v redakci pocit, že dřívější čtrnáctistovka uměla i příjemně překvapit.
Technické údaje: Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI DSG | |
---|---|
Motor | Zážehový řadový čtyřválec |
Objem | 1498 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k)/5000-6000 ot. |
Točivý moment | 250 Nm/1500-3500 ot. |
Převodovka | Sedmistupňová automatická |
Maximální rychlost | 218 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 7,2 s |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) | 6,2/4,3/5,0 l na 100 km |
Provozní/užitečná hmotnost | 1384/600 kg |
Rozměry (délka x šířka x výška) | 4567 x 1799 x 1481 mm |
Rozvor | 2620 mm |
Objem nádrže | 50 l |
Objem zavazadelníku | 605/1620 l |
Základní cena | 661 900 Kč |
Golf Alltrack Country
Americký Volkswagen pro výstavu Sowo: European Experience v Georgii připravil letos celkem sedm konceptů, z nichž jeden vycházel i z Golfu Variant – konkrétně ze zvýšené verze Alltrack, která odkazuje na terénní model Country druhé generace. Kombík je oproti Alltracku ještě o 51 mm zvýšen a obouvá terénní gumy BF Goodrich. Samozřejmostí je pohon všech kol 4motion. Na zádi má koncept nosič Thule pro dvě horská kola, na střeše zase rozkládací stan. Ve výbavě nechybí ani solární sprcha nebo přídavné diodové osvětlení.