Článek
Typ Kona je zcela novým kompaktním crossoverem, který má korejské automobilce pomoci zabojovat o zákazníky v brzy nejpopulárnějším segmentu na trhu. Design auta je dost neotřelý, Kona se vlastně vůbec nepodobá současné umírněné nabídce automobilky. I když berte jí jako předzvěst, podobně ulítlé budou prý v budoucnosti i jiné modely automobilky. Určitě je tu snaha strhnout na sebe pozornost. Zvláštní jméno Kona vlastně pokračuje v tradici u SUV značky Hyundai, jde o město na souostroví Havaj. Jen s ním raději nejezděte do Portugalska, jde o tamní slangový název ženských intimních partií. Automobilka se nakonec neuchýlila k názvu iX25, kterým označuje levnější malé SUV pro méně náročné trhy ve východní Evropě a Asii.
Světlomety se rozdělily do dvou celků umístěných nad sebe, v téhle verzi v provedení full LED. Stejně je tomu i vzadu, kde to vypadá ještě o trochu podivněji. Kolem dokola je pak hodně černého oplastování, které se v oficiálních materiálech jmenuje brnění. Bůh ví proč je nahoře nad maskou ještě černá plastová mřížka. Je totiž celá zaslepená, takže vzduch nikam nepřivádí a hezká také zrovna není. Možná kdyby tam byly červené diody jako u slavného KITTa... Hyundai nabízí i dvoubarevné provedení s černou střechou, které vypadá lépe. A i když vzhled je subjektivní a někdo se mnou nebude souhlasit, mě se Kona líbí víc než třeba Juke.
Vnitřek auta je prý největší ve třídě. Na sedadlech to platí, i cestující vzadu se celkem dobře vejdou.. Když ale někde přidáte, musíte jinde ubrat a u Kony to odskákal kufr. Je hodně mělký a také dost krátký, na běžný nákup stačí, ale cokoliv objemnějšího bude vyžadovat sklopení zadních opěradel. Ale budiž, malá SUV tenhle problém mají často. Jediné, co mi trochu lezlo na nervy, byla pozice za volantem. Vůči palubce jsem totiž i v nejnižším nastavení seděl u země a nemohl jsem se zbavit pocit, že jsem prostě moc vysoko. Je to ale jen pocitová věc, která nižším lidem stejně vadit nebude.
Výbava spoléhá hlavně na moderní infotainment s konektivitou Apple CarPlay i Android Auto. Dotyková obrazovka je přehledná a funguje rychle, stejně jako automatická klimatizace. Nechybí ani systém varování před kolizí včetně detekce chodců, sledování mrtvého úhlu, asistent pro jízdu v pruzích, dešťový senzor, parkovací senzory a kamera nebo automatické tlumení dálkových světel. Je ale pravda, že v hustém sněžení měl radar problémy a občas se vypínal. Já ale v zimě hlavně ocenil vyhřívaný volant a elektricky ovládaná sedadla, která mají i funkci odvětrávání. To se u koženého čalounění zase hodí v létě. Nechybí ani kontrastní prošívání, v tomto případě jedovatě žlutozelenou barvou. Stejnou barvu mají bezpečnostní pásy i linky na palubce a nevypadá to špatně, k modrému laku karoserie to ale moc neladí. Já bych si odpustil modré podsvícení místa u nohou a to zejména na zadních sedadlech, je to trochu jak z tuningových časopisů. Kvalitu interiéru podobného nové i30 ale zpochybnit nemohu, to Hyundai opravdu zvládá velmi dobře.
Kona je postavená na nové modulární platformě pro auta s pohonem všech kol. Hyundai jej nabízí s motory o objemu 1.0 a 1.6 litru. Ten větší je i v tomhle kousku a ačkoliv disponuje výkonem 177 koní, pocitově se auto nijak extrémně silné nezdá. Zrychlení na stovku ale zvládne pod 8 sekund. Příjemný je jeho zátah už od 1500 otáček, pokud ale vytáčíte nad 4000, začne být zvuk lehce nepříjemný, což se stupňuje. Odhlučnění auta ale špatné není, zejména podběhy kol jsou zvládnuté na jedničku a aerodynamický hluk se ozve až nad dálničním limitem.
Díky platformě se může pochlubit i nejvyšší světlou výškou v rámci segmentu (170 mm), takže mimo asfalt není jen na parádu. Navíc ve čtyřkolce máte na rozdíl od litru nezávislé zavěšení zadních kol, na silnici je tak mnohem jistější. Sedmistupňový automat funguje hladce a plynule, s autem jen trochu cukal při rozjezdu do kopce. Větší váha a leckdy zbytečný pohon všech kol v kombinaci se zimními měsíci šroubovali spotřebu k 10 litrům, v létě bych dovolil odhadnout pokles až k osmi, ale střídmá v konzumaci Kona opravdu není.
Kona nezůstane osamocena, později jí doplněný sesterský model automobilky Kia. Nenaplnily se ani spekulace, že by měla nahradit iX20, která v nabídce zůstává. Pokud šáhnete po edici Best of Kona, dostanete za slušné peníze auto našlapané výbavou. Jen se musíte smířit s tím, že místo námi testovaného motoru dostanete litrový tříválec a pohon jen předních kol. Šestnáctistovka se čtyřkolkou z našeho testu startuje na ceně 729 990 korun, což není málo. Doba laciných korejských aut je zkrátka pryč, k dražším a větším modelům Tucson a Santa Fe je to ale zajímavá alternativa. Naftové verze prý na trh ještě dorazí.
Technické údaje: Hyundai Kona 1.6 T-GDI | |
---|---|
Motor | Zážehový řadový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem |
Objem | 1591 cm3 |
Výkon | 130 kW (175 k)/5500 ot. |
Točivý moment | 265 Nm/1500-4500 ot. |
Převodovka | Sedmistupňová automatická |
Maximální rychlost | 202 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 7,9 s |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) | 8,0/6,0/6,7 l na 100 km |
Provozní/užitečná hmotnost | 1477/433 kg |
Rozměry (délka x šířka x výška) | 4165 x 1800 x 1550 mm |
Rozvor | 2600 mm |
Objem nádrže | -52 l |
Objem zavazadelníku/sklopená sedadla | 361/1143 l |
Základní cena | 549 990 Kč |
Dvojče?
Občas si někde přečtu, že m Kona dvojče v Kie Stonic, ale nen to pravda a nenechte se zmst ani vy. J vm, že to k tomu svd, když jde o sourozeneck automobilky. Stonic ale nen skutečn SUV, spš jen zvšen hatchback, navc na jin platformě. Pokud vs zajm tak, neměl by vm uniknout nš test.